Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3200

Produkter
(logga in för att koppla)

Bandit Art Design

Aktiv medlem
Jag måste bara kolla en sak, vet inte om det är hjärnspöken eller vad men det gäller följande..

Jag har haft en Nikon D3000 sedan 2012 fram till juli i år då jag köpte en D3200, jag vet att det skiljer i pixelantal och bild storlek. Men jag tycke bilderna blir blaskigare och ser mer "gryniga" ut, beror det på att bilderna just har fler pixlar + storleken?

Eller beror det på min dator skärm 1920 x 1080? Skulle ju vara tråkigt om bilderna blir sämre med den nya, har provat att förminska bilderna och min sambo säger att de blir bra, men jag stirrar mig blind på fel.

Tacksam för hjälp med vad det kan bero på..

Har du din D3000 kvar? I så fall kan du ju ta exakt samma bild med exakt samma inställningar med båda kamerorna och jämföra! Glöm inte att synkronisera ev bildinställning med avseende på färgmättnad och likande. Det finns ingen uppenbar anledning att din nya kamera skulle vara sämre.

Per.

O det råkar inte vara så att importprogrammet gör kör preset för den ena kameran men inte den andra?
Vissa prg skall tydligen gå att få att känna av sådant här.

Hur pass mycket bättre är 3200 jämfört med 3000?
Tänkte att den kanske kräver ett bättre objektiv? Att objektivets begränsningar syns mera.

Bara en tanke jag fick efter att jag läst om de nyare kamerorna att man lättare ser missar man gör samt att de kräver bättre optik.

Sedan kanske grundinställningarna för färg och så är annorlunda på den nya?

Kameran i sig blir inte sämre när man använder samma objektiv.
Visst är bildkvalitén påverkad av objektivet men knappast på det sättet.
Även om du hänger på det bästa på båda så kommer du att se en skillnad iom att upplösnignen skiljer sig såpass mycket.

Nä RAW fungerar inte så. Beror mer på vilket program du använder vid importen OCH HUR du använder det..

O det råkar inte vara så att importprogrammet gör kör preset för den ena kameran men inte den andra?
Vissa prg skall tydligen gå att få att känna av sådant här.

Jag importerar från bägge kameror med Lightroom 5.

Jag har även provat att minska ner storleken på bilden i PS till samma storlek som det är på den andra kamerans bilder och då ser det bättre ut.

Jag har även provat att minska ner storleken på bilden i PS till samma storlek som det är på den andra kamerans bilder och då ser det bättre ut.

Det är precis det som är grejjen! Det är fullständigt meningslöst att jämföra bilder med olika antal pixlar i 100% - kameran med fler pixlar kan se både suddigare och brusigare ut så, men skriver du ut bilderna i samma format (eller skalar dem till samma format för skärmvisning) blir den som från början hade fler pixlar ofta(st) bättre.

Kameran i sig blir inte sämre när man använder samma objektiv.
Visst är bildkvalitén påverkad av objektivet men knappast på det sättet.
Även om du hänger på det bästa på båda så kommer du att se en skillnad iom att upplösnignen skiljer sig såpass mycket.

Nä RAW fungerar inte så. Beror mer på vilket program du använder vid importen OCH HUR du använder det..

Tack för infon, alltid fint att lära sig mer. :)

Hur kan programmet inverka på bildkvalitén? Kan du förklara hur det funkar?

Tack för infon, alltid fint att lära sig mer. :)

Hur kan programmet inverka på bildkvalitén? Kan du förklara hur det funkar?
Förklarar så här:
OM var tredje pixel var röd grön eller blå och en bild skulle presenteras med lika viktning påskärmen så skulle resultatet inte se klokt ut.
Alltså skruvar Adobe iphoto nikon sony osv på parametrarna så att vi skall få en så bra medelväg som möjligt. Men det är ju inte alltid sant. Faktiskt varje gg ngn drar i översta reglagen i lr så håller man inte med programmets förslag.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto