Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax k-x vs Nikon D5000

Produkter
(logga in för att koppla)
Bara en känsla jag fått men på amerikanska forum så verkar de flesta se AA-batterier i kameran som en stor fördel, eftersom man i nödfall kan köpa det var som helst och det kommer alltid att finnas och bla. bla. bla. Jag tycker det är skräp.
 
förstår inte själv varför dom envisas fortfarande med AA-batterier i dom lägre modellerna+att man inte kan se valda fokuspunkter i sökaren,det var något jag irriterade mig över i min förra Pentax K200D,som i övrigt var en bra kamera.
K200D har indikering för vald fokuspunkt i sökaren.

Förstår inte riktigt varför många anser att AA-batterier är en nackdel. Jag skulle tycka det vore skönt att ha samma batterityp och laddare till både kamera och blixt. En stor anledning till att jag köpte batterigrepp var att kunna använda AA-batterier.
 
Senast ändrad:
Bara en känsla jag fått men på amerikanska forum så verkar de flesta se AA-batterier i kameran som en stor fördel, eftersom man i nödfall kan köpa det var som helst och det kommer alltid att finnas och bla. bla. bla. Jag tycker det är skräp.
Varför tycker du att det är skräp? Jag var tveksam i början, men efter att ha kört med en k-x i några månader så tycker jag det funkar bra. Jag var mest orolig över batteritiden men jag får över 1000 exponeringar på en uppsättning Varta Ready2Use 2300 mAh.
De är kanske lite tyngre än ett li-ion men det är inget som stör mig.
 
Det stämmer inte ! vald punkt blinkar bara till när du håller ned avtryckaren,inga markeringar heller så man ser var den är ! MVH.
Det är ju det som är indikeringen, när du själv väljer fokuspunkt så blinkar vald fokuspunkt till när du valt den och den blinkar till när kameran hittat fokus.

Mattskivan hos K200D ska ha markering var alla fokuspunkter är, om det inte var så i din K200D betyder det att den inte hade standard mattskiva.
 
Bara en känsla jag fått men på amerikanska forum så verkar de flesta se AA-batterier i kameran som en stor fördel, eftersom man i nödfall kan köpa det var som helst och det kommer alltid att finnas och bla. bla. bla. Jag tycker det är skräp.

Ännu en fördel med batterigrepp... :) Jag har till min D60 ett batterigrepp med två "slädar", en som rymmer 2st standardbatterier och en som rymmer 6st AA-batterier. Det är bra att ha den andra släden fylld så man kan använda den om standardbatterierna skulle ta slut när man är ute och fotograferar.

...så gör det ju under för ergonomin. Jag skulle inte köpa en kamera utan batterigrepp längre. :)
 
Det är ju det som är indikeringen, när du själv väljer fokuspunkt så blinkar vald fokuspunkt till när du valt den.

Mattskivan hos K200D ska ha markering var alla fokuspunkter är, om det inte var så i din K200D betyder det att den inte hade standard mattskiva.

Då hade jag kanske inte det,konstigt ? Men på den mattskivan fanns inga markeringar,och har läst många tester där det klagas på just detta,att vald punkt bara blinkar till och inga markeringar synliga,kan det vara så att olika serier hade olika mattskivor ?
 
Att fokuspunkten blinkar till när man halvtrycker är fokuspunktsindikering - som är en helt annan sak än fokuspunktskonfirmering.

indikering - hej, det är jag som kanske ska hitta något nu snart.
konfirmering - hej, jag har hittat något.

En viss skillnad. Det är ganska värdefullt att ha båda två.

Syns markeringarna inte ALLS efter punkten du valt blinkat till? ska inte det vara valbart?
 
Att fokuspunkten blinkar till när man halvtrycker är fokuspunktsindikering - som är en helt annan sak än fokuspunktskonfirmering.

indikering - hej, det är jag som kanske ska hitta något nu snart.
konfirmering - hej, jag har hittat något.

En viss skillnad. Det är ganska värdefullt att ha båda två.

Syns markeringarna inte ALLS efter punkten du valt blinkat till? ska inte det vara valbart?

Nu har jag en Nikon D90 men K200:an hade jag innan.-Nej,punkten blinkade bara till vid avtryck och sen inget mer,inga markeringar alls på matt skivan och svårt,näst intill omöjligt att följa tex en flygande fågel.Vad jag såg i menyn var detta inte valbart !
 
Då hade jag kanske inte det,konstigt ? Men på den mattskivan fanns inga markeringar,och har läst många tester där det klagas på just detta,att vald punkt bara blinkar till och inga markeringar synliga,kan det vara så att olika serier hade olika mattskivor ?
Jag uttryckte mig lite fel, punkterna är inte specifikt inikerade på mattskivan, men området där fokuspunkterna ligger är markeras. Indikeringen av fokuspunkterna är mindre än sjäva fokuspunkten så mattskivan ger en bättre indikering än den lysande punkten.

Vi kanske ska överge diskussionen om K200D eftersom det är en utgången kamera och den här tråden främst handlar och K-x och D5000.
 
Jag uttryckte mig lite fel, punkterna är inte specifikt inikerade på mattskivan, men området där fokuspunkterna ligger är markeras. Indikeringen av fokuspunkterna är mindre än sjäva fokuspunkten så mattskivan ger en bättre indikering än den lysande punkten.

Vi kanske ska överge diskussionen om K200D eftersom det är en utgången kamera och den här tråden främst handlar och K-x och D5000.

Vi lägger ner diskussionen som du sa ,tänkte bara om K-X har samma liknande mattskiva eftersom tester just klagat på detta med vald fokuspunkt som bara blinkar till ! Men det borde ju dess ägare känna till bättre så kanske någon ägare av K-X kommenterar detta !
 
Varför tycker du att det är skräp? Jag var tveksam i början, men efter att ha kört med en k-x i några månader så tycker jag det funkar bra. Jag var mest orolig över batteritiden men jag får över 1000 exponeringar på en uppsättning Varta Ready2Use 2300 mAh.
De är kanske lite tyngre än ett li-ion men det är inget som stör mig.

Skräp är kanske att ta i, men lite struligare är det allt. När det är dags för byte så ska jag ha 4 laddade batterier framme och fyra andra ska ut, dvs jag står och fipplar med 8 batterier. Det blir lite meckigt.
 
Skräp är kanske att ta i, men lite struligare är det allt. När det är dags för byte så ska jag ha 4 laddade batterier framme och fyra andra ska ut, dvs jag står och fipplar med 8 batterier. Det blir lite meckigt.

Det där med vad som är meckigt är ju rätt subjektivt och i det här fallet har vi helt enkelt olika definition på begreppet :)
De flesta brukar ju invända mot prestandan (mot bättre vetande) och det kanske var sant för ett antal år sedan. Men som jag skrev tidigare så får jag ut över 1000 exponeringar. Och eftersom ett fyrpack bra batterier med låg självurladdning kostar 159 spänn på Classe så finns det ingen anledning att inte ha ett gäng fräscha batterier i väskan.

Jag är i och för sig bara en nybörjaramatör och kanske inte begriper bättre, men det är ju just för såna som mig som k-x är till för.
 
Vi lägger ner diskussionen som du sa ,tänkte bara om K-X har samma liknande mattskiva eftersom tester just klagat på detta med vald fokuspunkt som bara blinkar till ! Men det borde ju dess ägare känna till bättre så kanske någon ägare av K-X kommenterar detta !
K-x har samma typ av mattskiva som andra Pentax kameror, men K-x saknar all form av indikering av fokuspunkter i sökaren då den saknar de lysande fokuspunkterna. Det indikeras bara på den bakre LCD:n.
 
Håller med Joackim här,det är nog så som han säger.Har du fått den här negativa uppfattningen om Pentax K-X pga barnsjukdomar i modellen så tycker jag du ska välja andra alternativ.Det verkar lite som det är lågt pris som styr ditt val av kamera,gå hellre upp till D5000 om du vill känna dig mer säker i ditt val och det är ju en erkännt bra kamera,precis som K-X är trots den har/haft vissa problem.Du kommer ändå att få lägga ut en bra summa om du ska ha bra batteri och laddare till Pentaxen,förstår inte själv varför dom envisas fortfarande med AA-batterier i dom lägre modellerna+att man inte kan se valda fokuspunkter i sökaren,det var något jag irriterade mig över i min förra Pentax K200D,som i övrigt var en bra kamera.

Hej,
Priset påverkar såklart när jämförelsen från början stod mellan D3000 och K-x. Köper jag en D5000 så är det ju minst 2000 kr mer än en D3000. MEN framför allt så har jag ändå gillat det jag läst om k-x och jag är också lite förtjust i att ha något som inte de flest väljer. Även om det vägs mot ev fördelar med att fler kompisar har objektiv att låna/prova till nikkon. Jag får hitta nya "pentax"-vänner istället :) Det återstår dock lite klämma och känna i affär innan vi bestämmer oss.

Ang Kamerafunktionen så verkar den vara rätt krånglig, så det blir inte för den sakens skull som k-x eller D5000 är mer aktuell än D3000, mer de fotograiska förutsättningarna.

Ang Objektiv: Vad är det för typ (vad ska jag leta efter för beteckning) av obejktv som säljes på ex tradera som passar k-x där även autofokus fungerar? Finns ju för övrigt många billiga med manuell fokus, de kan säkert var värda sina 300 kr alla gånger.

Tackar för alla svar och synpunkter som jag med intresse läst.
 
Här ser man verkligen vilken finess det blir med Pentax,äldre objektiv som blir alla stabiliserade samt Af.Det som Nikonägare brukar rata Sony-ägare för och argumentare emot.Finns ju många fina gamla Pentaxobjektiv att få tag i om man letar och har lite tur,men som någon sa,kolla upp så du köper objektiv så du får AF . MVH.
 
Här ser man verkligen vilken finess det blir med Pentax,äldre objektiv som blir alla stabiliserade samt Af.Det som Nikonägare brukar rata Sony-ägare för och argumentare emot.Finns ju många fina gamla Pentaxobjektiv att få tag i om man letar och har lite tur,men som någon sa,kolla upp så du köper objektiv så du får AF . MVH.

Pentax har ju en klar fördel med fungerande ljusmätning & stabilisering med alla objektiv. Att alla AF-objektiv funkar gör det hela ännu bättre.

Jag har inte tittat på k-x alls så jag har ingen uppfattning om modellen.

Nikons instegsmodeller är jättetrevliga men de brister i ljusmätning med manuella objektiv och avsaknad av AF-motor är något man definitivt ska vara medveten om och ta med i beräkningen då man gör sitt val.

För att få full access till Nikons stora objektivutbud, både nytt och begagnat behöver man en semi-pro eller pro-kamera (D300 eller motsvarande)
 
Hej!
Om man ser till bildkvalitet så är skillnaderna mella de olika instegsmodellerna små,och även om man jämför mot dyrare modeller så är det frågan om mycke små skillnader om man annvänder samma objektiv.Det är mer en smaksak och en fråga om vilka funktioner man prioterar vilket märke man väljer.Själv så annvänder jag Pentax,inte för att jag tror/tycker att de är bättre än de två stora utan för att jag gillar känslan av Pentax och dess objektiv,samt känslan av att inte tillhöra massorna.Tycker även att det är starkt av Pentax att som liten tillverkare kunna få fram så fina produkter.Om man ska hård dra det så gör Canon och Sony det bästa jobbet då de har egna sensorer och inte är något HPD som Nikon och Pentax...
/Sverker
 
Tack för all input i detta ämne!

Vi köpte en Pentax k-x igår och det känns jättekul! Nu är det stora arbetet kvar, att lära sig hantera kameran och bilderna i datorn.

Än en gång, tack för alla svar.

mvh
Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.