Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3200-bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Wikström

Aktiv medlem
Hej !
Vad är det för fel jag gör bilden är inte bra..
Har ett objektiv AF-S Nikkor 18-55 1:3,5-5,6G , Kamera Nikon D3200.
Har kört med att den tar flera bilder i taget.

MVH
Johan
 

Bilagor

  • 03777.jpg
    03777.jpg
    17.3 KB · Visningar: 1,887
Du bör tycker jag i de här snabba situationerna komma upp minst 1/1000 för att frysa.
Visst kan det bli bra med kortare tid, men då blir det färre keepers men man kan få bra effekter,,
Sen är det bra att öva in panorering och sättet man trycker av på.

Med vänlig hälsning, Lars
 
Iso är ljuskänsligheten.Känner inte till Nikon men du bör ha nån knapp där du kan ställa in Iso och om du ställer upp den på högre värde så kan du få snabbare slutartid fast det är lite mörkare i t.ex ridhuset.Bilderna blir lite brusigare med högre Iso men de blir skarpare pga snabbare slutartid
 

Plugga fotoskolan här på fotosidan! Och plugga och plugga och plugga.

Och plugga ;)

Läs så mycket att bländartalen/slutartalen/ISO kommer och hälsar på dig i sömnen.

När kr har trillat ner, så fota med olika inställningar, kolla på bilderna! Och det ska inte ta lång tid för dig att få till det!

Fick det rådet själv, och det var det bästa rådet jag fått. (när jag väl började använda det)
 
Plugga fotoskolan här på fotosidan! Och plugga och plugga och plugga.

Och plugga ;)

Läs så mycket att bländartalen/slutartalen/ISO kommer och hälsar på dig i sömnen.

När kr har trillat ner, så fota med olika inställningar, kolla på bilderna! Och det ska inte ta lång tid för dig att få till det!

Fick det rådet själv, och det var det bästa rådet jag fått. (när jag väl började använda det)

Tack för tipset jag har nu beställt fotoskolan 1 nu blir det rå plugga.
 
Du bör tycker jag i de här snabba situationerna komma upp minst 1/1000 för att frysa.
Visst kan det bli bra med kortare tid, men då blir det färre keepers men man kan få bra effekter,,
Sen är det bra att öva in panorering och sättet man trycker av på.

Med vänlig hälsning, Lars

Du menade väl längre tid Lars? (högre siffra förstås, fast det ska ju stå 1/xxxx så det blir ju då ett mindre värde ju högre siffra nertill (nämnaren))
 
Om du ska fortsätta att fotografera i ridhuset så kommer du behöva ett ljustarkare objektiv för att bli nöjd.

Nikons 35/1.8 eller nikons 50/1.8 är två bra alternativ beroende på vilket avstånd du står på.

Men håller verkligen med övriga i tråden, läspå mer om fototeknik! Bländartal, slutartid, Brännvidd och iso-tal bör man ha hundra koll på om man ska fortsätta att försöka ta perfekta bilder.

Artistiska bilder så räcker det med att pröva sig fram tills man blir nöjd...
 
Tack för tipset jag har nu beställt fotoskolan 1 nu blir det rå plugga.

Vill upplysa dig om att du behöver inte köpa fotoskolan!
Om jag gissar rätt så har du beställt "Texten och bilderna i den här lektionen är hämtade från Bättre bilder fotoskolan1 av Viktor Sundberg!

Men Fotosidans fotoskola är gratis, den hjälpte mig jättemycket!

Klicka här för att komma till fotoskolan! Leta upp: Del 0 till del 5.

Sen så finns det många andra fotoskoler på WWW, Googla och du hittar väldigt många som vill dela med sig av kunskaperna dom sitter på.
 
Hej !
Vad är det för fel jag gör bilden är inte bra..
Har ett objektiv AF-S Nikkor 18-55 1:3,5-5,6G , Kamera Nikon D3200.
Har kört med att den tar flera bilder i taget.

MVH
Johan


Svårt att bedöma en så liten bild. Men häst och ryttare ser rätt skarpa ut och det är ju superbra. Om du fryser alla rörelser med snabbare slutartid kommer bilden bli tråkigare. Oskärpa behöver inte vara fel, särskilt inte rörelseoskärpa.
 
Du bör tycker jag i de här snabba situationerna komma upp minst 1/1000 för att frysa.
Visst kan det bli bra med kortare tid, men då blir det färre keepers men man kan få bra effekter,,
Sen är det bra att öva in panorering och sättet man trycker av på.

Med vänlig hälsning, Lars

1/1000s är nog att ta i. Ishockey brukar gå bra med 1/500s.
Kanske galopperande hästars hovar fryses med 1/1000s



/Stefan R. Nilsson
 
Hej !
Vad är det för fel jag gör bilden är inte bra..
Har ett objektiv AF-S Nikkor 18-55 1:3,5-5,6G , Kamera Nikon D3200.
Har kört med att den tar flera bilder i taget.

MVH
Johan
EXIF:


Jag tittade på bildinfo om bilden på din sida och jag läser då ett högt ISO dvs 3200. Med "enklare" modeller av kameror finns riksen för att bilden blir lite grynig vid höga ISO som i detta fall, gränsen med din kamera ligger nog den tröskeln runt ISO 800 men det får vara osagt, samt att det var en lång slutar tid. Det är alltså 2 saker som påverkar bildkvaliten. Jag gissar att du använder någon av autolägena i din kamera och att du har auto ISO inställt. I dom förhållande gjorde nog kameran vad den klarade av för att ge dig det bästa i det ljusförhållandet och med den optik du har. //JG


EXIF:
Kamera: NIKON CORPORATION NIKON D3200
Bländare: f/5.6
Slutartid: 1/30 sek
Känslighet: ISO 3200
Brännvidd: 48 mm
Mätmetod: Pattern
Exponeringsmetod: Not defined
Blixt: Flash did not fire, compulsory flash suppression mode
Vitbalans: Auto white balance
Färgrymd: sRGB
 
D3200 skall ha rätt bra iso prestanda så iso 3200 är inte helt orimlig. Men som redan nämnts bör du satsa på ett objektiv som kan ger större maxbländare (så att mer ljus kan släppas in genom objektivet). Ditt kittobjektiv ger ju endast f/5.6 nära maxbrännvidd. Ett Nikon AF-S 50/1.8 ger mkt större möjligheter till kortare slutartider.
 
Om du ska fortsätta att fotografera i ridhuset så kommer du behöva ett ljustarkare objektiv för att bli nöjd.

Nikons 35/1.8 eller nikons 50/1.8 är två bra alternativ beroende på vilket avstånd du står på.

Men håller verkligen med övriga i tråden, läspå mer om fototeknik! Bländartal, slutartid, Brännvidd och iso-tal bör man ha hundra koll på om man ska fortsätta att försöka ta perfekta bilder.

Artistiska bilder så räcker det med att pröva sig fram tills man blir nöjd...

Tack för tipset !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.