Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3100 - nu "officiell"

Produkter
(logga in för att koppla)
I och med att det blivit skitsvårt att få tag på D5000 (av vad jag hört och läst), så verkar det som om de drar tillbaka den modellen till förmån för den här.

betyder det att uppföljaren till D90 får svängskärm, eller tror ni att nikon helt släpper det spåret...?

med tanke på de ryktade specifikationerna (inte minst priset) på D95/D8000/? borde det finnas mer marknadsutrymme för en mellanmodell än i nuvarande uppställning, kan man tycka.
 

Det är helt otroligt vilka sunkiga filmer de fortsätter att använder i sin marknadsföring! Det ger väl kanske iofs en rättvis bild av vad en vanlig Svensson kommer få för resultat men förhoppningsvis går det att åstakomma mycket bättre resultat med kameran. Överexponerat och dessutom varierande exponering, fokusmissar och neonfärger imponerar inte. Jag har reagerat tidigare över att deras exempelfilmer håller väldigt låg kvalité om man jämför med vad folk lyckas med på andra håll med samma kamera. Det är nästan bara Vincent Muniers film när D3s lanserades som har varit riktigt högklassig tycker jag. Pinsamt Nikon.

I och med att D3100 antagligen lägger en lägsta nivå för kommande kameror så ser det ju dock bra ut!
 
Det är helt otroligt vilka sunkiga filmer de fortsätter att använder i sin marknadsföring! Det ger väl kanske iofs en rättvis bild av vad en vanlig Svensson kommer få för resultat men förhoppningsvis går det att åstakomma mycket bättre resultat med kameran. Överexponerat och dessutom varierande exponering, fokusmissar och neonfärger imponerar inte. Jag har reagerat tidigare över att deras exempelfilmer håller väldigt låg kvalité om man jämför med vad folk lyckas med på andra håll med samma kamera. Det är nästan bara Vincent Muniers film när D3s lanserades som har varit riktigt högklassig tycker jag. Pinsamt Nikon.

I och med att D3100 antagligen lägger en lägsta nivå för kommande kameror så ser det ju dock bra ut!

Man måste komma i håg att det är oerhört mycket svårare att göra bra video än att ta en bra stillbild. Det gör att det i ännu högre grad står och faller med användaren vad resultatet blir. Dessutom är den tekniska kvaliteten fortfarande behäftad med skavanker.
 
Man måste komma i håg att det är oerhört mycket svårare att göra bra video än att ta en bra stillbild. Det gör att det i ännu högre grad står och faller med användaren vad resultatet blir. Dessutom är den tekniska kvaliteten fortfarande behäftad med skavanker.
1) Sälja fler kameror,

2) Tjäna mer pengar.


Ska man på nåt sätt ursäkta Nikon för att de lägger upp sunkiga filmer som reklam för sina kameror med argumentet att det är ”oerhört mycket svårare att göra bra video”?

Jag menar att de hade:

1) Sålt fler kameror
2) Tjänat mer pengar

OM de hade gett kameran till nån som visste vad han/hon gjorde.
 
Ska man på nåt sätt ursäkta Nikon för att de lägger upp sunkiga filmer som reklam för sina kameror med argumentet att det är ”oerhört mycket svårare att göra bra video”?

Jag menar att de hade:

1) Sålt fler kameror
2) Tjänat mer pengar

OM de hade gett kameran till nån som visste vad han/hon gjorde.

En instegskamera lägger inte Nikon miljoner på för att göra en proffsig video. Man bör också betänka att det varken går att filma med manuella inställningar eller med extern mikrofon med D3100. Det är tekniska begränsningar som påverkar resultatet. Storyn är en annan sak men just familjetemat är nog ganska lämpligt för en instegskamera.
 
Man bör också betänka att det varken går att filma med manuella inställningar eller med extern mikrofon med D3100.

Har du någon källa på att det inte går att filma med manuella inställningar? Jag (och många med mig verkar det som) har letat efter info om det men inte funnit nåt riktigt konkret. Jag är intresserad av D3100 men det står och faller lite med just möjligheten till manuella inställningar vid filmning...
 
Alltså det är lite kul att Nikons mest högupplösta kamera kostar 65 000 kr, den näst mest högupplösta kostar troligen under 5000 kr och sen ligger de lägre upplösta från 55 000 och nedåt :)

Ja, lite lustigt. Men jag har sagt det förut och tycker likadant - hellre färre pixlar och bättre ISO-egenskaper än fler pixlar och mer brus.
 
hellre fler pixlar= högre upplösning och bra isoegenskaper

Nej, inte i detta segment. Redan nu så tipsas det om på diverse sidor hur man ställer ned JPEG-storleken för att få plats med fler bilder på minneskorten och för att snabbare få in bilderna i datorn.

Angående ämnet så verkar det som om de inte hoppat på AVCHD-tåget och därmed slipper de begränsningarna, men vilken H.264-nivå har de lagt sig på? Man kan ju alltid hoppas att de hållit sig borta från (C)BP och inte haft för stora marginaler på bitströmshastigheten när de nu halverat den jämfört med MJPEG.
 
Förstår inte problemet, i de fall man inte behöver maxupplösning så är det bara att välja en lägre upplösning
Högre upplösning är aldrig till nackdel
 
Förstår inte problemet, i de fall man inte behöver maxupplösning så är det bara att välja en lägre upplösning
Högre upplösning är aldrig till nackdel

Problemet ligger nog i att du inte faller i kategorin nybörjare som är intresserad av sin första digitala spegelreflexkamera. Högre pris, sämre prestanda, högre värmeutveckling, kortare batteritid och större komplexitet för användaren är nackdelar som högre upplösning medför. Upplösningen i sig är inte problemet, bara verkligheten runt omkring.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.