Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D300s eller D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad gäller följande 3D-fokus skulle det inte förvåna mig om D7000 är bättre.

Jag skulle till och med kunna säga att det skulle förvåna mig om den inte är bättre....

På D300s är det enligt min åsikt en rätt meningslös funktion som störs alldeles för lätt. Någon som har något att säga om det?

Vad gäller följande 3D-fokus skulle det inte förvåna mig om D7000 är bättre.

Jag skulle till och med kunna säga att det skulle förvåna mig om den inte är bättre....

På D300s är det enligt min åsikt en rätt meningslös funktion som störs alldeles för lätt. Någon som har något att säga om det?

Nu är jag inte nån actionfotograf av rang, men jag tycker den funkar bra. Inga problem att följa en and (exempelvis) som simmar in bakom lite vass osv. Den har funkat bra på flyguppvisning åxå, men där är det ju inte så mycket annat som stör...

Avsaknad av AF-ON-knappen på D7000 är förstås störande och en vital skillnad, som många redan påtalat.

Men går det inte att programmera någon annan knapp, som finns på D7000, att göra samma sak. Någon som vet?

Avsaknad av AF-ON-knappen på D7000 är förstås störande och en vital skillnad, som många redan påtalat.

Men går det inte att programmera någon annan knapp, som finns på D7000, att göra samma sak. Någon som vet?

D7000 har ingen dedikerad AF-ON-knapp så som D300/D300s har, däremot har den, precis som D70/D80/D90 en AE-L/AF-L-knapp som antingen kan agera exponeringslås eller AF-on-knapp. Så funktionen finns där, bara inte med en alldeles egen knapp.

Programmerar man AE-L/AF-L till AF-ON så går den ju inte använda att låsa exponeringen med. Jag skulle tycka att det var mycket begränsande och det är en av de grejer som jag tycker är jobbigast de gånger jag använder min gamla D70.
Det borde visserligen gå att programmera någon av knapparna på framsidan till AF-ON, men dem vill man kanske ha till DOF-preview och annat...

AF på D7000 borde inte vara speciellt mycket sämre än D300s ???
• 39 mot 51 AF-punkter, 9 mot 15 korslagda.
• Single Point AF i båda.
• Dynamic Area AF (9, 21 eller 39/51-punkt) i båda.
• Auto Area AF i båda.
• 3D Tracking (39/51-punkt), där båda tar hjälp av ljusmätarens RGB-sensor som är dubbelt så pixeltät i D7000 (2016 mot 1005 pixels).
• Samma optiska sökare.
• Samma seriehastighet trots större bildfiler i D7000 (fetare CPU?).
• D300s tar bara 2,5 bilder/sek i 14-bit RAW, förmodar att D7000 fräser på i 6 bps...

Vem vinner? Jag röstar på D7000

AF-systemet lär säkert vara lika exakt eller tom kanske bättre samt nästan likvärdigt i hastighet gentemot D300s. Däremot är täckningen sämre i D7000 som jag visat här:

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1564843&postcount=295

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar