punchline82
Aktiv medlem
om ni fick välja en av dessa två vilken skulle ni valt då och varför?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
D7000. Tre år nyare, modernare och bättre, 16MP sensor (bättre ISO-prestanda?), bättre video, nästan lika snabb, väger 17% mindre, tre tusen spänn billigare (!) och en betydligt bättre affär den dagen du vill byta upp dig. Om tre år får du lika mycket betalt för båda, eller kanske mer för en D7000.
D300s är stenålder.
D7000 är nog bättre på sånt som räknas - bildkvalité
Att kalla d300s "stenålder" är nonsens. Och om man tycker att det enda som räknas är "bildkvalité" så undrar jag vad man har sin kamera till... Dessutom är det väl inte så många som haft möjlighet att jämföra bildkvalitén mellan de båda kamerorna.D300s är stenålder.
Att kalla d300s "stenålder" är nonsens. Och om man tycker att det enda som räknas är "bildkvalité" så undrar jag vad man har sin kamera till... Dessutom är det väl inte så många som haft möjlighet att jämföra bildkvalitén mellan de båda kamerorna.
För den som använder sin kamera till att fotografera kan det vara avgörande att D300s t ex har ett af-system som är överlägset det i D7000.
Hej ! Istället för att hela tiden starta nya trådar om samma sak så fortsätt i den första tråden.Har märkt att du startar nya trådar,sedan följer du inte upp dem eller är med och diskuterar och istället startar du en ny ,näst intill likadan tråd.Jag tycker du ska köpa nya bra objektiv istället för att byta kamera,du kommer inte att märka av någon märkbar bättre bildkvalite om du byter till D7000 eller D300s,lägg hellre dom pengarna på nya objektiv,då kommer du att märka stor skillnad.MVH.
För den som använder sin kamera till att fotografera kan det vara avgörande att D300s t ex har ett af-system som är överlägset det i D7000.
D300s är stenålder.
Nja, du har ju en poäng -- jag vet inte det, för jag har inte testat själv och inte heller hört av någon annan som testat. Men antalet fokuspunkter vet jag -- och när det gäller den ganska viktiga aspekten är D300s bättre än D7000.Hur vet du det?
....man har inget vred för att byta fokusmetod och inget vred för att byta ljusmätningsmetod.....
D300s har alltså 30 procent fler af-punkter, 67 procent fler korslagda. Om det är "speciellt mycket" eller inte är förstås en bedömningssak.AF på D7000 borde inte vara speciellt mycket sämre än D300s ???
• 39 mot 51 AF-punkter, 9 mot 15 korslagda.
Jag tror att svaret finns på Nikon.se. D7000 är graderad som en "Consumer" och D300s är under "Professional".
Nja... Man har ju en knapp på ovansidan för att byta ljusmätningsmetod, om man trycker ner den och samtidigt rullar på bakre hjulet så byts ljusmätningsmetod.
Hur menar du med fokusmetod?
D300s har alltså 30 procent fler af-punkter, 67 procent fler korslagda. Om det är "speciellt mycket" eller inte är förstås en bedömningssak.