** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3000, förbättra kvaliten med bättre objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
jag laddar upp bild på futtis.blogg.se

Du har kastat bort exif-informationen till din exempelbild så det går inte att se vilken brännvidd och slutartid du använt. Men oskärpan beror med största sannolikhet på att du haft för kort slutartid för den brännvidd du valt och därmed inte klarat av att hålla kameran tillräckligt stilla.

En tumregel är att sikta på en slutartid enligt: 1/(brännvidden*1.5)s

Dvs. Vid 100mm 1/150s slutartid, vid 200mm 1/300s osv.
Detta helt utan hänsyn till om motivet rör sig eller ej.
 
Men oskärpan beror med största sannolikhet på att du haft för kort slutartid för den brännvidd du valt och därmed inte klarat av att hålla kameran tillräckligt stilla.

För lång slutartid ska det vara :)

Tänkte också påpeka att det är inte så lätt att avgöra hur skarp bilden blir bara genom att kolla genom sökaren.
 
För lång slutartid ska det vara :)

Tänkte också påpeka att det är inte så lätt att avgöra hur skarp bilden blir bara genom att kolla genom sökaren.

Precis. Sökaren är väldigt liten i många kameror och det är väldigt svårt att se var fokus ligger. Och bildens skärpa har och göra med mycket mer än endast var fokus ligger. Slutartiden kontra stabiliteten är mycket viktigare.

Ang slutartiden så kan man tänka sig att en bild skapas av ett oändligt antal bilder som läggs på varandra så länge slutaren är öppen. Är inte dessa bilder exakt rakt ovanpå varandra - d.v.s. vad som händer om inte kameran hålls tillräckligt stadigt under exponeringen - kommer bilden att bli suddig. Att blända ner för att få bättre skärpa hjälper inte ett dugg om man inte först ser till att eliminera risken för skakoskärpa (och rörelseoskärpa också för den delen), t.ex. genom att montera kameran på ett stadigt stativ och använda fjärrutlösare.
 
Du har kastat bort exif-informationen till din exempelbild så det går inte att se vilken brännvidd och slutartid du använt. Men oskärpan beror med största sannolikhet på att du haft för kort slutartid för den brännvidd du valt och därmed inte klarat av att hålla kameran tillräckligt stilla.

En tumregel är att sikta på en slutartid enligt: 1/(brännvidden*1.5)s

Dvs. Vid 100mm 1/150s slutartid, vid 200mm 1/300s osv.
Detta helt utan hänsyn till om motivet rör sig eller ej.

jag förstår inte riktigt vad du menar.. men ialafall så tog jag stöd av ett träd (hade inget stativ) och slutartid 400 (väldigt ljus dag)
 
jag förstår inte riktigt vad du menar.. men ialafall så tog jag stöd av ett träd (hade inget stativ) och slutartid 400 (väldigt ljus dag)

Det kan ändå vara på gränsen om det var fullt inzoomat (300mm).
300*1.5=450, så 1/500s hade kanske varit lagom.. Men det är alltså bara en tumregel, det är ganska individuellt hur stilla man kan hålla kameran.
 

Djupledd är när man flyttar kameran framåt eller bakåt.

jag förstår inte riktigt vad du menar.. men ialafall så tog jag stöd av ett träd (hade inget stativ) och slutartid 400 (väldigt ljus dag)

Det som skrevs ang. EXIF-information, om det är det du inte riktigt förstod, innebär att man när bilden kommer ut från kameran så kan man se alla inställningar som använts. Kameran lägger till detta i själva bildfilen, vilket är jättepraktiskt både för en själv, som komihåg, men även för andra som då får lättare att hjälpa en när man har problem. I den bild som du laddade upp så försvann denna information någonstans på vägen. Det kan vara att ditt bildredigeringsprogram tog bort den, tex. Då får vi svårare att hjälpa.

Det är som sagt lite individuellt hur långa slutartider man kan handhålla. Det ser ut som att kameran flyttat på sig under exponeringen. Du kanske trycker ner avtryckaren för hastigt så att kameran rycker till lite eller att du skulle kunna hålla kameran på ett annat sätt som blir stabilare. Att först andas in och sedan andas ut till hälften och hålla andan medan man tycker av är ett annat tips som skyttar använder.
 
Djupledd är när man flyttar kameran framåt eller bakåt.



Det som skrevs ang. EXIF-information, om det är det du inte riktigt förstod, innebär att man när bilden kommer ut från kameran så kan man se alla inställningar som använts. Kameran lägger till detta i själva bildfilen, vilket är jättepraktiskt både för en själv, som komihåg, men även för andra som då får lättare att hjälpa en när man har problem. I den bild som du laddade upp så försvann denna information någonstans på vägen. Det kan vara att ditt bildredigeringsprogram tog bort den, tex. Då får vi svårare att hjälpa.

Det är som sagt lite individuellt hur långa slutartider man kan handhålla. Det ser ut som att kameran flyttat på sig under exponeringen. Du kanske trycker ner avtryckaren för hastigt så att kameran rycker till lite eller att du skulle kunna hålla kameran på ett annat sätt som blir stabilare. Att först andas in och sedan andas ut till hälften och hålla andan medan man tycker av är ett annat tips som skyttar använder.

okej :) jag förstår, men bilden var inte redigerad ...
 
Hm, den sista bilden ser väldigt suddig ut. Det kan vara något fel med autozoomen, för det ser inte riktigt ut som skakningsoskärpa.
Du kanske skulle testa att använda manuel zoom en gång för att se hur det blir. Om du inte ser så bra i sensorn kan du testa med att fokusera till ett läga, ta en bild, fokusera "bortåt"- ta bild och sen focusera "hitåt"- ta bild. Sen tar du en liknande bild med autofocus.
 
okej :) jag förstår, men bilden var inte redigerad ...

Men du har minskat ner bilden och sparat om den... I vissa fall minskas bilden automatiskt då bilden laddas upp till någon speciell sida (typ exempel på detta är Facebook, här krymps bildens längsta sida till 720px och all exif data är raderas).

Mycket enklare att hjälpa dig om du kan ladda upp lite större bilder (hästbilden funkar storleksmässigt, gärna ännu större) och låter exifdata vara kvar. Om du inte lyckas med exif funkar det bättre om du kan ange bilddata som brännvidd, slutartid, bländare och iso.
 
Hm, den sista bilden ser väldigt suddig ut. Det kan vara något fel med autozoomen, för det ser inte riktigt ut som skakningsoskärpa.
Du kanske skulle testa att använda manuel zoom en gång för att se hur det blir. Om du inte ser så bra i sensorn kan du testa med att fokusera till ett läga, ta en bild, fokusera "bortåt"- ta bild och sen focusera "hitåt"- ta bild. Sen tar du en liknande bild med autofocus.

Autofokus respektive fokus menar du, bara för att klargöra för nybörjarna som slukar all text här!

Per.
 
Hm, den sista bilden ser väldigt suddig ut. Det kan vara något fel med autozoomen, för det ser inte riktigt ut som skakningsoskärpa.
Du kanske skulle testa att använda manuel zoom en gång för att se hur det blir. Om du inte ser så bra i sensorn kan du testa med att fokusera till ett läga, ta en bild, fokusera "bortåt"- ta bild och sen focusera "hitåt"- ta bild. Sen tar du en liknande bild med autofocus.

ska testa :)
 
Men du har minskat ner bilden och sparat om den... I vissa fall minskas bilden automatiskt då bilden laddas upp till någon speciell sida (typ exempel på detta är Facebook, här krymps bildens längsta sida till 720px och all exif data är raderas).

Mycket enklare att hjälpa dig om du kan ladda upp lite större bilder (hästbilden funkar storleksmässigt, gärna ännu större) och låter exifdata vara kvar. Om du inte lyckas med exif funkar det bättre om du kan ange bilddata som brännvidd, slutartid, bländare och iso.

kan du säga någon sida att ladda upp den på? :) har slut på ideer
 
Ronja:

http://www.pici.se är en svensk sajt som klarar av bilder som är upp till 1MB stora, det brukar bli ca 1600x1050 med "lagom" jpg-komprimering. För illustrerande bildexempel klarar man sig ganska långt på det. Behövs det kan du alltid beskära bilden för att visa en 100% förstoring...

Vill du ladda upp (och spara) bilder i full storlek direkt från kameran får du använda något typ http://www.mediafire.com - men då finns det ingen automatiserad bildvisning. Vill man se bilden får man ladda ner den och titta på den.

Sajter som kan spara/visa fullstorleksbilder brukar vara betalsidor - iofs inte så konstigt då det snabbt blir många GigaByte information per månad.
 
kan du säga någon sida att ladda upp den på? :) har slut på ideer

Jag föreslår att du minskar ner bilden från originalbildens storlek till 1280px (bildens längsta sida). Många olika bildbearbetningsprogram fixar detta, men vissa program raderar ju EXIF data. Själv använder jag cs4, men eftersom detta program kostar en del förväntar jag mig inte att du nu köper ett sådant...

Ett bra gratisprogram med vars hjälp bilden går att minska ner är IrfanView:
http://download.cnet.com/IrfanView/3000-2192_4-10021962.html?tag=mncol

Öppna den stora bilden i IrfanView:

Välj Image/Rezise. Markera Set new size och skriv in 1280 på width. Preserve aspect ratio bör vara markerad. Kolla så att Resample är markerad (skall stå på Lanczos (slowest) för bästa kvalité). OBS markera inte Apply sharpen after resample eftersom jag inte vet hur ”hård” skärpesättningen är.

Välj File/Save as. Välj jpg som filformat och dra upp save kvalitén till max (bildstorleken blir omkring 700kb i detta fallet). Se till att Keep original EXIF data är markerad.

Därefter kan du ladda upp bilden till något lämpligt ställe. :)

http://www.pici.se
http://www.imagebam.com/
http://www.flickr.com/
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar