fotografRonja
Aktiv medlem
Har du autofokus påslaget? Är det skarpt i sökaren? Kan vi få se ett exempel?
Per.
autofokus på, skarpt i sökaren, exempel pågång i mitt bildarkiv
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Per.
Ju längre brännvidd, desto mer nytta gör bildstabilisering, men just vid makro så blir verkar mindre och man får andra problem. Att hålla kameran still i djupledd så att fokus hamnar på rätt ställe, exempelvis.
Per.
jag laddar upp bild på futtis.blogg.se
Men oskärpan beror med största sannolikhet på att du haft för kort slutartid för den brännvidd du valt och därmed inte klarat av att hålla kameran tillräckligt stilla.
För lång slutartid ska det vara
Tänkte också påpeka att det är inte så lätt att avgöra hur skarp bilden blir bara genom att kolla genom sökaren.
För lång slutartid ska det vara
Tänkte också påpeka att det är inte så lätt att avgöra hur skarp bilden blir bara genom att kolla genom sökaren.
Du har kastat bort exif-informationen till din exempelbild så det går inte att se vilken brännvidd och slutartid du använt. Men oskärpan beror med största sannolikhet på att du haft för kort slutartid för den brännvidd du valt och därmed inte klarat av att hålla kameran tillräckligt stilla.
En tumregel är att sikta på en slutartid enligt: 1/(brännvidden*1.5)s
Dvs. Vid 100mm 1/150s slutartid, vid 200mm 1/300s osv.
Detta helt utan hänsyn till om motivet rör sig eller ej.
jag förstår inte riktigt vad du menar.. men ialafall så tog jag stöd av ett träd (hade inget stativ) och slutartid 400 (väldigt ljus dag)
jo .. djupledd?
jag förstår inte riktigt vad du menar.. men ialafall så tog jag stöd av ett träd (hade inget stativ) och slutartid 400 (väldigt ljus dag)
Djupledd är när man flyttar kameran framåt eller bakåt.
Det som skrevs ang. EXIF-information, om det är det du inte riktigt förstod, innebär att man när bilden kommer ut från kameran så kan man se alla inställningar som använts. Kameran lägger till detta i själva bildfilen, vilket är jättepraktiskt både för en själv, som komihåg, men även för andra som då får lättare att hjälpa en när man har problem. I den bild som du laddade upp så försvann denna information någonstans på vägen. Det kan vara att ditt bildredigeringsprogram tog bort den, tex. Då får vi svårare att hjälpa.
Det är som sagt lite individuellt hur långa slutartider man kan handhålla. Det ser ut som att kameran flyttat på sig under exponeringen. Du kanske trycker ner avtryckaren för hastigt så att kameran rycker till lite eller att du skulle kunna hålla kameran på ett annat sätt som blir stabilare. Att först andas in och sedan andas ut till hälften och hålla andan medan man tycker av är ett annat tips som skyttar använder.
okej jag förstår, men bilden var inte redigerad ...
Hm, den sista bilden ser väldigt suddig ut. Det kan vara något fel med autozoomen, för det ser inte riktigt ut som skakningsoskärpa.
Du kanske skulle testa att använda manuel zoom en gång för att se hur det blir. Om du inte ser så bra i sensorn kan du testa med att fokusera till ett läga, ta en bild, fokusera "bortåt"- ta bild och sen focusera "hitåt"- ta bild. Sen tar du en liknande bild med autofocus.
Hm, den sista bilden ser väldigt suddig ut. Det kan vara något fel med autozoomen, för det ser inte riktigt ut som skakningsoskärpa.
Du kanske skulle testa att använda manuel zoom en gång för att se hur det blir. Om du inte ser så bra i sensorn kan du testa med att fokusera till ett läga, ta en bild, fokusera "bortåt"- ta bild och sen focusera "hitåt"- ta bild. Sen tar du en liknande bild med autofocus.
Men du har minskat ner bilden och sparat om den... I vissa fall minskas bilden automatiskt då bilden laddas upp till någon speciell sida (typ exempel på detta är Facebook, här krymps bildens längsta sida till 720px och all exif data är raderas).
Mycket enklare att hjälpa dig om du kan ladda upp lite större bilder (hästbilden funkar storleksmässigt, gärna ännu större) och låter exifdata vara kvar. Om du inte lyckas med exif funkar det bättre om du kan ange bilddata som brännvidd, slutartid, bländare och iso.
Autofokus respektive fokus menar du, bara för att klargöra för nybörjarna som slukar all text här!
Per.
kan du säga någon sida att ladda upp den på? har slut på ideer