Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamronobjektiv till Nikon D3000? HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, står det inte VC på Tamron-objektivet, så saknar det stabilisering. Detta billiga 18.200 mm är ändå inte särskilt bra. Däremot är det Tamron 18-270 mm som kustbo tipsade om riktigt bra, ett av de allra bästa superzoomobjektiven överhuvudtaget. Det har också stabilisering. Det högre priset beror alltså dels på betydligt bättre optik, samt på stabiliseringen.

Vid bra ljus (normalt utomhus på dagtid) har du inget behov av stabilisering (funktionsmässigt spelar det ingen större roll ifall stabiliseringen sitter i objektivet eller i kamerahuset). Där du behöver stabilisering är vid dåligt ljus, när du måste använda långa slutartider för att få någon bild. Skillnaden blir alltså att du med stabilisering kan plåta i betydligt sämre ljus ifall du har stabilisering. Utan stabilisering blir bilderna oskarpa under dessa förhållanden.

Okej! :) Nu har jag iaf kikat på lite fler nikonobjektiv, så ska kolla lite på dom också, här -> http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18270pzdni är de två jag har kikat på hittills! Om du orkar så får du gärna ge en kommentar på dem, om du har någon koll på hur bra de är osv :)
 
Tack nu är jag med igen! :) Alltså blir det extremt jobbigt att stå och själv försöka fokusera på ett hopptävling där hästarna bara flyger fram över hindrerna, med en kamera utan autofokus!
---
Korrekt! Don't even try! Möjligen när du har 20 års erfarenhet och en betydligt bättre kamera...


---
Men nu ska vi se här, heter autofokuset något annat på tamron objektiv? Eller är det samma som nikons benämning AF-S? Haha du kommer aldrig kunna komma ifrån din dator känns det som! Sorry ;)
Kan inte se att det av beteckningarna går att se vilka Tamron-objektiv som har AF-motor. Du får kolla att det står något i stil med "Inbyggd AF-motor till Nikon" någonstans.

Jag är nog tvungen att snart ge mig iväg härifrån. Har tyvärr ingen Internetuppkoppling i min bostad, och det kostar en slant här på Internet-caféet...

Men då får jag svara dig nästa gång jag kommer hit (ifall du inte har för bråttom, för det blir inte varje dag).

Det lilla kaos som måhända uppstått pga att du hann att skriva nya frågor medan jag besvarade någon av dina tidigare, tror jag att du själv klarar att reda ut... :)
 
Okej! :) Nu har jag iaf kikat på lite fler nikonobjektiv, så ska kolla lite på dom också, här -> http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18270pzdni är de två jag har kikat på hittills! Om du orkar så får du gärna ge en kommentar på dem, om du har någon koll på hur bra de är osv :)
Du länkar bara till ett objektiv här, vad jag kan se: Tamron AF 18-270/3,5-6,3 Di II VC PZD till Nikon.

Detta passar alldeles utmärkt till din kamera. Det har en snabb autofokusmotor inbyggd, det har stabilisering och det anses av många användare ligga i den absoluta toppen bland superzoomarna när det gäller bildkvalitet (har alltså inte själv använt det).
 
Du länkar bara till ett objektiv här, vad jag kan se: Tamron AF 18-270/3,5-6,3 Di II VC PZD till Nikon.

Detta passar alldeles utmärkt till din kamera. Det har en snabb autofokusmotor inbyggd, det har stabilisering och det anses av många användare ligga i den absoluta toppen bland superzoomarna när det gäller bildkvalitet (har alltså inte själv använt det).

Ojdå, jo jag kikade på det med, men har inte pengar till det än tyvärr! Vill hellre jobba än gå i skolan men det funkar ju inte riktigt så..

Såhär heter objektivet jag trodde jag skulle länka till "Nikon AF-S DX 55-300/4,5-5,6 G ED VR" det kostar 3300 :)
 
Aha, du menade kanske Tamron-objektivet med samma zoomomfång 18-270 mm men utan PZD. PZD-objektivet är lite dyrare, eftersom detta har en snabbara AF-motor. PZD betyder Piezo Drive, vilket är en riktig ringmotor. Det billigare objektivet har en vanlig mikromotor, vilka är klart långsammare, högljuddare och har lägre driftsäkerhet.
 
Aha, du menade kanske Tamron-objektivet med samma zoomomfång 18-270 mm men utan PZD. PZD-objektivet är lite dyrare, eftersom detta har en snabbara AF-motor. PZD betyder Piezo Drive, vilket är en riktig ringmotor. Det billigare objektivet har en vanlig mikromotor, vilka är klart långsammare, högljuddare och har lägre driftsäkerhet.

Okej, jisses vad man lär sig! :)

Såhär heter objektivet jag trodde jag skulle länka till "Nikon AF-S DX 55-300/4,5-5,6 G ED VR" det kostar 3300 :)
 
---
Såhär heter objektivet jag trodde jag skulle länka till "Nikon AF-S DX 55-300/4,5-5,6 G ED VR" det kostar 3300 :)
OK. Det har AF-motor inbyggd samt stabilisering. Detta är ett ganska nytt objektiv, så det finns väl inte så mycket erfarenheter av det ännu. Det är ganska prisbilligt, så du ska väl inte förvänta dig några underverk, men det skulle nog kunna passa dig på din nuvarande nivå. Skulle dina krav senare höjas, så får vi väl hoppas att du då har fått jobb... :)

Obs! Många är helt nöjda med sina enklare kit-objektiv, och byter aldrig någonsin upp sig till "finare" objektiv. Att många av oss Fotosidan-dårar håller på med detta hela tiden, gör ändå inte att detta behöver gälla även för alla andra... :)
 
OK. Det har AF-motor inbyggd samt stabilisering. Detta är ett ganska nytt objektiv, så det finns väl inte så mycket erfarenheter av det ännu. Det är ganska prisbilligt, så du ska väl inte förvänta dig några underverk, men det skulle nog kunna passa dig på din nuvarande nivå. Skulle dina krav senare höjas, så får vi väl hoppas att du då har fått jobb... :)

Obs! Många är helt nöjda med sina enklare kit-objektiv, och byter aldrig någonsin upp sig till "finare" objektiv. Att många av oss Fotosidan-dårar håller på med detta hela tiden, gör ändå inte att detta behöver gälla även för alla andra... :)

Okej! Jo det var ganska billigt så det passar nog bra hihi! Jag känner att jag vill ha ett mer "allround" objektiv som man faktiskt kan zooma med, 18-55an räcker liksom inte till det jag vill göra! :)

Stort tack för all hjälp! :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.