fotografRonja
Aktiv medlem
En sak jag konstaterade rätt snabbt ifjol när jag började fotografera med systemkamera är att man ska kunna rätt mycket för att få ut bra bilder. Ett objektiv presterar olika bra resultat på olika brännvidder och olika bländare (fullt inzoomat och lägsta möjliga bländartal brukar vara värsta kombinationen), och så ska man förstå vikten av att använda tillräckligt kort slutartid för brännvidden man använder. Och så ska man försöka hålla kameran stadigt eller, om man har kameran på stativ, stänga av bildstabilisatorn. Sedan spelar efterbearbetningen stor roll i hur slutresultatet blir och att lära sig skärpa upp bilder är ett kapitel för sig..... medmera medmera.... mycket att tänka på minsann.
Ägde själv ett Sigma 70-300/4-5,6 DG ifjol. Blev aldrig riktigt vän med skärpan med objektivet fullt inzoomat så jag sålde det i vintras, men största felet låg nog ändå bakom kameran. Jag ville också ha bättre ljusstyrka än vad detta objektiv gav, så skärpan var inte enda orsaken till varför jag sålde det. Kommer väl att satsa på ett 70-200 i något skede men de kostar så svinaktigt mycket så jag måste vänta med det...
okej jag har lärt mig mycket bara av ditt inlägg, men det jag inte riktigt fattar är, hur man ställer in brännvidd (är det zoom då?) och vad jag har förstått är Bländare "A"? jag framstår kanske som en absolut amatör nu :=P men jag tkr om att dubbel kolla. för övrigt så andvänder jag alltid lägsta bländartal och för det mesta fullt inzoomat xD