Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D2x och F6 är officiella

Produkter
(logga in för att koppla)

nikitin

Aktiv medlem
Enligt följande side på photo.net har Nikon Frankrike släppt informationen om Nikon D2x, Nikon F6 och AFS VR 300/2.8 till återförsäljarna.

-- Nicke

Senast ändrad:
Om det stämmer att F6 är stor som F100 så är det smart. Många fotografer som fortfarande kör film är reportagefotografer och hobbyfotografer och där är vikt och smidigthet viktigt. Finns många som köpte F100 istället för F5 av denna anledning.

D2X blir en fin konkurrent till 1D mark II och 1Ds men är ingen riktig killer.

ISO 1600 via custom function låter som brusproblem...

Senast ändrad:
Intressant att man i D2X inför ISO 100, det betyder kanske att man gått över till CMOS-sensor, eller?

Också intressant att man med D2X ersätter både D1X och D2H

Om denna kamera håller en acceptabel brusnivå är jag klart intresserad. Bra upplösning, bra fart. Om huset blir ett D2H hus blir ergonomin glimrande.

Nu är jag mest nyfiken på sensorns storlek och teknik.

Men det är ju en Nikon, så den kommer vara OK, så jag har ställt mig på kö.

Arleklint skrev:
Också intressant att man med D2X ersätter både D1X och D2H

Jag har läst på annat ställe att D2H ska finnas kvar. Även om marknaden för den är begränsad så betyder 20 000 i prisskillnad en del om man ska köpa in kameror till en tidnings alla fotografer.

Arleklint skrev:
Om denna kamera håller en acceptabel brusnivå är jag klart intresserad.
Verkar som den har problem med bruset, med tanke på att 1600 ISO ligger i ett specialläge, där normalt bara 3200 ISO ligger.

Har den 1.5x sensor och 12.4mp så är troligen bruset ett stort problem.
Arleklint skrev:
Om denna kamera håller en acceptabel brusnivå är jag klart intresserad. Bra upplösning, bra fart.
Trodde inte du var intresserad av fart ;-)

Senast ändrad:
sagan skrev:
Verkar som den har problem med bruset, med tanke på att 1600 ISO ligger i ett specialläge, där normalt bara ISO 3200 ligger.

Har den 1.5x sensor och 12.4mp så är troligen bruset ett stort problem.

Jo, det är ju det som är de reaktioner man ser i olika forum.

Det spännande är att vi ju inte vet storlek och teknik på sensor, så det är väl där den utlovade överaskningen kommer - hoppas jag :)

Jag tror inte på 1.5x i det högupplösta läget, då skulle man i det snabba läget bara ha 3x. Jag gissar på en fullformat, eller nästan fullformat, som i det snabba läget halveras.

Just det..6.9mp vid 2x, då kan man ju räkna ut hur stor sensorn är i 12.4mp läget, hur stort blir det?
Blir inte det 1.5x..

Intressant att man i D2X inför ISO 100, det betyder kanske att man gått över till CMOS-sensor, eller?
Om något så tror jag dom fortsätter med sin LBCAST JFET teknik. Canon lär ha en hel del patent för just användning av CMOS i digitalkameror kan jag tänka.

Allt kan iofs vara möjligt, men jag ser inga skäl till varför ISO 100 skulle vara en omöjlighet med varken CCD eller JFET.

Om man kan räkna så här...

Vi vet att:
0,5 * fullsize = 6.9 mp (Detta är 2.0x)

Vi vet oxå att:
x * fullsize = 12.4 mp (Crop vi inte vet)

Det betyder att:
0,5 * (12.4/x) = 6.9

12.4/x = 6.9/0,5

1/x = (6,9/0,5)/12,4 = 1,11

Om sensorn är så pass stor (1.11x), så borde ju inte bruset vara något problem tycker man.

Pixelstorleken blir väl ungefär som på D70/D100 då.

edit: Mmm..enligt danska annonsen är sensorn på 1.5x

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar