Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D2H/s - Canon EOS 1D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är väldigt nära att köpa en D2Hs, Lbcast sensorn med sina kvalitetspixlar räcker till för mig då jag inte skriver ut afficher, sen är ju dom små filerna guld, sen klarar man sig med lite sämre optik då den inte är lika känslig för CA mm, lika är det med känsligheten för skaknings oskärpa som tätpackade megapixelkameror dras med.[/B]

Det var intressant! Egenskaper som jag aldrig har tänkt på och som gör en D2H ännu mer attraktiv för mig! Hur stor skillnad märker man i vardagen mellan, säg, en D2H och D200...?

En D2H är egentligen utanför mina budgetramar, men om det du säger stämmer så kan den vara verkligt intressant och kanske en möjligthet, eftersom jag skulle kunna spara lite pengar på optiken. Har inte lagt upp dem i kameraväskan än, men jag har lite "finare" objektiv på ingång som definitivt skulle kunna ersättas med en D2H =)

Jag ser ljuset i slutet av tunnlen... och ljuset är en D2H

Alexander_222 skrev:
Det var intressant! Egenskaper som jag aldrig har tänkt på och som gör en D2H ännu mer attraktiv för mig! Hur stor skillnad märker man i vardagen mellan, säg, en D2H och D200...?

En D2H är egentligen utanför mina budgetramar, men om det du säger stämmer så kan den vara verkligt intressant och kanske en möjligthet, eftersom jag skulle kunna spara lite pengar på optiken. Har inte lagt upp dem i kameraväskan än, men jag har lite "finare" objektiv på ingång som definitivt skulle kunna ersättas med en D2H =)

Jag ser ljuset i slutet av tunnlen... och ljuset är en D2H

Jag kan inte svara själv på det då jag aldrig testat någon av kamerorna själv, uppfattningen jag har kommer från tester och bilder jag läst och sett på nätet.

Jag har läst många inlägg om folk som fått problem med CA på objektiv tillsammans med tex D200 och D2x som dom inte hade med sin gammla D70 tex.

Om du läser Thom Hogans test av D200'an så får du lite förklaringar....
http://www.bythom.com/d200review.htm

Jag undrade själv varför kameror med mycket pixlar på en liten yta var känsligare för skaknings oskärpa, jag fick det här utmärkta svaret av Robert Petersson (Dumbo)

"Citat" Om vi för ett hypotetiskt resonemang:
om varje pixel i kameran är 1x1mm. då kan man utan problem "skaka" kameran så att rörelseoskärpan på sensor planet är 0.5mm, du kan ändå tillgodogöra dig sensorns upplösning.
Säg istället att pixlarna är 0.25x0.25mm. Då kommer skaningarna göra att en linje som skulle kunnat vara 1 pixel bred istället blir två pixlar bred.

På samma sätt får man åxå större problem med diffraktion ju tätare man packar pixlarna."slut Citat"

Så skillnaden i vardagen "bör" vara att du kan fota utan större problem med ca och diffraktions problem, samt att frihands fotograferingen blir enklare.

Sen behöver du inte så stora minneskort, hårdiskar och fläskiga ram minnen i datorn.

Sen tillkommer nöjet med att använda ett riktigt proffisionelt verktyg med allt det innebär.

En begagnad D2H är väl riktigt överkommlig idag, men har du råd så tycker jag du skall försöka få tag i en D2Hs istället då det är en bättre kamera.

Problemet är väl om man mot förmodan skulle vilja sälja kameran i framtiden, det blir nog svårt att övertyga folk om att 4 megapixlar räcker då skulle jag tro, det är den enda anledningen att jag tvekar lite på ett inköp just nu.

Men å andra sidan så hade jag tänkt behålla kameran i många år i allfall så den får väl gå i arv till min son när jag upgraderar nästa gång :)

mvh kent.

Senast ändrad:
Zoso skrev:
Vad jag förstått så är det ingen skillnad på jpg och raw, inte dom tester jag läst i allafall !

Vore intressant att höra vad du fått dom uppgifterna ifrån ?

D2Hs har samma bildprosessor som D2x det är väl största skillnaden samt att Nikon finputsat Lbcast sensorn lite till, det har gett bättre brusengenskaper (ca:1 steg) bättre AWB samt bättre färgengenskaper.

kent.

Det är väl helt klart skillnad mellan jpeg o raw. Jpeg har brusreducering om användaren vill ha den inkopplad. Vid raw foto tror jag inte att du märker nån skillnad mellan D2h o D2hs.

Leif

Senast ändrad:
Raw och jpeg är två skilda saker. Jag tror att enda skillnaden är att Nikon slipat på brusreduceringen i jpeg formatet. Och lite kosmetiskt på utsidan med bättre skärm o.dyl.
Jag har i vart fall inte sett nån skillnad på bildfilerna mellan modellerna i rawformatet, lika hemska i skuggpartierna båda två om man är tvungen att dra upp exp.lite efteråt. Nu ska man väl exponera rätt också, och då blir det bättre, men inte bra.

Leif

Zoso skrev:

Jag undrade själv varför kameror med mycket pixlar på en liten yta var känsligare för skaknings oskärpa, jag fick det här utmärkta svaret av Robert Petersson (Dumbo)

"Citat" Om vi för ett hypotetiskt resonemang:
om varje pixel i kameran är 1x1mm. då kan man utan problem "skaka" kameran så att rörelseoskärpan på sensor planet är 0.5mm, du kan ändå tillgodogöra dig sensorns upplösning.
Säg istället att pixlarna är 0.25x0.25mm. Då kommer skaningarna göra att en linje som skulle kunnat vara 1 pixel bred istället blir två pixlar bred.

Visst förstår jag hur det fungerar, ganska logiskt... =P Jag blev mest förvånad över att jag inte har tänkt på det innan, men man lär sig något nytt varje dag.

Det ger mig ytterligare anledning att övetala min plånbok att öppna sig över en D2H...s-versionen är lite för dyr...

Vid köp av bättre beg - är det bara hos Canon man kan kolla upp antalet slutarrörelser? Finns det någonstans där man kan teckna vidare garanti på äldre kameror, typ som hos Mack (?) i USA, så man inte blir ruinerad om hela innanmätet skulle falla samman och göra en tidigare fungerande kamera till en maraccas....

Vad gäller Canon så sägs det att kameran måste lämnas in till Canons serviceverksatd för att kunna utläsa hur många exponeringar som slutaren har gjort.

Med Nikon så finns det fristående gratisprogram att ladda ner. Du öppnar senaste NEF-filen i det programmet så får du reda på bla antalet slutarrörelser. Dock så kommer jag inte ihåg vad programmet heter och hittade inget vid sökning.

/Erik

Exif Viewer heter det program jag använder. Och jag tror att jag hämtade det här:
http://www.amarra.de/exif.htm

Bland allt som visas är "Pictures(total)" vilket är slutarens totala antal rörelser oavsett om man nollat filnumret.

Både jpg och nef kan öppnas.

Slutaren i en D2H är dimmensionerad för 150.000 exponeringar.

/Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar