Alexander_222 skrev:
Det var intressant! Egenskaper som jag aldrig har tänkt på och som gör en D2H ännu mer attraktiv för mig! Hur stor skillnad märker man i vardagen mellan, säg, en D2H och D200...?
En D2H är egentligen utanför mina budgetramar, men om det du säger stämmer så kan den vara verkligt intressant och kanske en möjligthet, eftersom jag skulle kunna spara lite pengar på optiken. Har inte lagt upp dem i kameraväskan än, men jag har lite "finare" objektiv på ingång som definitivt skulle kunna ersättas med en D2H =)
Jag ser ljuset i slutet av tunnlen... och ljuset är en D2H
Jag kan inte svara själv på det då jag aldrig testat någon av kamerorna själv, uppfattningen jag har kommer från tester och bilder jag läst och sett på nätet.
Jag har läst många inlägg om folk som fått problem med CA på objektiv tillsammans med tex D200 och D2x som dom inte hade med sin gammla D70 tex.
Om du läser Thom Hogans test av D200'an så får du lite förklaringar....
http://www.bythom.com/d200review.htm
Jag undrade själv varför kameror med mycket pixlar på en liten yta var känsligare för skaknings oskärpa, jag fick det här utmärkta svaret av Robert Petersson (Dumbo)
"Citat" Om vi för ett hypotetiskt resonemang:
om varje pixel i kameran är 1x1mm. då kan man utan problem "skaka" kameran så att rörelseoskärpan på sensor planet är 0.5mm, du kan ändå tillgodogöra dig sensorns upplösning.
Säg istället att pixlarna är 0.25x0.25mm. Då kommer skaningarna göra att en linje som skulle kunnat vara 1 pixel bred istället blir två pixlar bred.
På samma sätt får man åxå större problem med diffraktion ju tätare man packar pixlarna."slut Citat"
Så skillnaden i vardagen "bör" vara att du kan fota utan större problem med ca och diffraktions problem, samt att frihands fotograferingen blir enklare.
Sen behöver du inte så stora minneskort, hårdiskar och fläskiga ram minnen i datorn.
Sen tillkommer nöjet med att använda ett riktigt proffisionelt verktyg med allt det innebär.
En begagnad D2H är väl riktigt överkommlig idag, men har du råd så tycker jag du skall försöka få tag i en D2Hs istället då det är en bättre kamera.
Problemet är väl om man mot förmodan skulle vilja sälja kameran i framtiden, det blir nog svårt att övertyga folk om att 4 megapixlar räcker då skulle jag tro, det är den enda anledningen att jag tvekar lite på ett inköp just nu.
Men å andra sidan så hade jag tänkt behålla kameran i många år i allfall så den får väl gå i arv till min son när jag upgraderar nästa gång
mvh kent.