Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d200 vs Canon 5d

Produkter
(logga in för att koppla)

Tont75

Medlem
Hej jag har en liten fråga till alla som har bytt d200 till 5d har ni upplevt en otrolig skillnad på bilder och skärpdjup då jag tycker att min d200 inte levererar dom bilderna jag vill åt det vill säga få dom mer levande, och även färgåterviningen? Ge mig bra svar på detta så är jag jäkligt nöjd.

//Tony.

D200 är ingen dålig kamera, men 5D är en bättre kamera som ger dig bättre bilder - inte så märkligt kanske?!

Ajajaj. En till som anser Nikon ger lite väl döda bilder... Hehe.. Blir kul att se om dom hänger dig som jag blev idiotförklarad då jag utalade jag valt Sony PGA bildtyp och att jag anser Sony ha mest liv kvar i bild med Canon där såsom väldigt lika i bildtyp..

Följer detta med spänning....

Hej!

När man kollar rundt lite, båda på nätet och i olika tidskrifter, så är det ganska många bra och "levande" bilder tagna med D200. Jag har ingen 5D själv (men en D300 och jag fotar en del med film) så kanske jag inte skulle uttalat mig.. men - men,.. Siste nr av Foto hadde en artikel om fotografen Terje Hellesö o många av hans bilder var tagna med D200 och D100 och jag tycker inte att dom fattast "kännsla" Färgerna var också mycket levande.
Kan tänka mig att optiken och seende och kännslan för det man fotar är viktigare enn att byta upp sig till "full frame" Med mindre man måste fota på iso 12800 eller göra mycket stora utskrifter.

Jag vill väll säga att jag tycker väll inte att d200 är dålig men efter som jag sysslar mycket med porträtt och mode så saknar jag det lilla extra…. Bildbehandla bilder i timmar blir lite jobbigt tycker jag.
//Tony

Jag vill väll säga att jag tycker väll inte att d200 är dålig men efter som jag sysslar mycket med porträtt och mode så saknar jag det lilla extra…. Bildbehandla bilder i timmar blir lite jobbigt tycker jag.
//Tony
är det skärpedjupet och färgerna du saknar?
jag har i alla fall en 40D och jag anser att den har bättre färger än 5D. sen så har 5D kortare skärpedjup i längre brännvidder, fast enligt mig är det inget som syns överdrivet. sen så har ju 5D så kallat bättre dynamitiskt omfång, högt dynamiskt omfång innebär att du har större täckning i de ljusa respektive mörka delarna i en bild. men jag gillar min 40D mer eftersom jag fotograferar mode och jag tycker färgerna blir bättre och den har skärmsökare(betyder mycket bra fokuserande med manuell fokus i 10x). så eftersom jag vill ha så högt dynamitiskt omfång som möjligt så brukar jag ta en bild, ljusa upp en av dem, göra två lager och ta den ljusa bilden i från de mörka delarna i orginalet. sen ska jag säga dig att mycket hänger på objektivet. objektiven spelar nog mer roll än fullframe. köp 50/1.2L och 85/1.2L och var nöjd. fast ja du har ju nikon, men köp deras respektiva objektiv!

Hej jag har en liten fråga till alla som har bytt d200 till 5d har ni upplevt en otrolig skillnad på bilder och skärpdjup då jag tycker att min d200 inte levererar dom bilderna jag vill åt det vill säga få dom mer levande, och även färgåterviningen? Ge mig bra svar på detta så är jag jäkligt nöjd.

//Tony.

5D är väl fullformat och D200 APS så det förklarar nog skillnaden i skärpedjup, Färgåtervinningen kan du ju skruva upp och ned i D200 och det kan ju vara så att 5D standard inställning ger mer "punch" än D200.

Skärpedjupen har väl inte med kamerahuset att göra utan helt och hållet vilken bländare vi pratar om?

Visserligen skiljer sig naturligtvis skärpedjupet beroende på vilken bländare man ställt in. Men det är vidare en stor skillnad, i vart fall motsvarande ett bländarsteg, mellan fullformat och kroppad kamera. Dvs, skärpedjupet på en 5d med bländaren inställd på 4, motsvaras av bländare på 2,8 om du använder en kroppad kamera. Detta är väldigt viktigt när du vill få den 3-d verkan som är kul vid t ex porträtt och liknande, då motivet skall träda fram med en blurrig bakgrund.

Hur mycket bidrar brännvidden? Om jag kör med tele bli skärpedjupet också kortare kan jag uppleva.

Senast ändrad:
Det är inte sensorstorleken som påverkar skärpedjupet. Sensorstorleken gör att man måste använda en längre brännvidd för att få samma bildvinkel om man har större sensor.

Så givet att man vill ha samma bildvinkel så får man kortare skärpedjup, om bländaren är densamma.
Hur mycket bidrar brännvidden? Om jag kör med tele bli skärpedjupet också kortare kan jag uppleva.

Om du sätter på tele och står kvar på samma plats och tar en bild får du kortare skärpedjup - men ett helt annat bildutsnitt. Backar du för att få samma bildutsnitt får du också samma skärpedjup som med den kortare brännvidden.

Självklart påverkar brännvidden jättemkt, som du säger, skärpedjupet blir ju mycket mindre med mer televerkan. Men detta påverkas ju även av hur stor sensorn är. Det är därför du nästan aldrig får en helt blurrig bakgrund med kompaktkameror, med dess små sensorer, trots att du ställer in tele på dem. Det är också en av de stora fördelarna med att filma video med t ex nya Canon 5d. Du filmar då med dess stora fullformatsensor som helt kan sudda ut bakgrunden, detta är omöjligt med vanliga videokameror med deras små ccd-sensorer. Hur ballt som helst alltså, om man har råd.

Självklart påverkar brännvidden jättemkt, som du säger, skärpedjupet blir ju mycket mindre med mer televerkan. Men detta påverkas ju även av hur stor sensorn är. Det är därför du nästan aldrig får en helt blurrig bakgrund med kompaktkameror, med dess små sensorer, trots att du ställer in tele på dem. Det är också en av de stora fördelarna med att filma video med t ex nya Canon 5d. Du filmar då med dess stora fullformatsensor som helt kan sudda ut bakgrunden, detta är omöjligt med vanliga videokameror med deras små ccd-sensorer. Hur ballt som helst alltså, om man har råd.

Som skrivits tidigare påverkar inte sensorstorleken skärpedjupet. Det som gör att kompaktkameror har stort skärpedjup är att de har väldigt korta brännvidder (som en följd av att de har små sensorer) även vid teleläget.

Om sensorstorleken skulle påverka skärpedjupet skulle även skärpedjupet öka om du beskär bilden i Photoshop. Det vore i och för sig väldigt ballt.

Sammanfattning so far:

Bländaren påverkar skärpedjupet mest.
Brännvidden påverkar rätt mycket.
Sensorstorleken påverkar lite.
Det är coolt med HD-filmning i nya 5D med korta skärpedjup.
Det vore coolt om skärpedjupet ändrades om man beskar i PS? :)

Har jag fattat rätt?

Inte helt rätt, de olika variablerna påverkar inte "olika mycket" utan de hänger ihop och är beroende av varandra.

Skärpedjupet är beroende av
avbildningsskala
och
bländare

Avbildningsskalan är beroende av brännvidd, sensorstorlek och avstånd till motivet. Ändrar du en av variablerna utan att hänga på med den andra så ändrar du skalan.

Skärpedjupet kan man se så här också. Vilken kamera ger kortast möjliga skärpedjup med dagens objektiv och ungefär samma bildvinkel:

5D + 35/1.4 vs 40D + 24/1.4 - segrare 5D 1,5 steg
5D + 50/1.2 vs 40D + 35/1.4 - segrare 5D 2 steg
5D + 85/1.2 vs 40D + 50/1.2 - segrare 5D 1,5 steg
5D + 135/2 vs 40D + 85/1.2 - oavgjort
5D + 200/2 vs 40D + 135/2 - segrare 5D 1,5 steg
5D + 300/2.8 vs 40D + 200/2 - segrare 5D 0,5 steg

Så vid nästan alla brännvidder (bildvinklar) har man möjlighet till kortare skärpedjup med 5D och dom objektiv som för närvarande finns till förfogande (iallafall vad gäller Canon).

ANNONS