Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D200 + slutartider

Produkter
(logga in för att koppla)

tkakito

Avslutat medlemskap
Har precis köpt en begagnad D200, fotade en konsert för en vecka sen, everything good so far...
Fotade en spelning igår, ljuset var icke extensiellt, dvs man såg knappt sångaren för att det var så mörkt. Jag försökte anyway och slutartiden ändrade sig hela tiden? Började med 40/1sek, tog en bild, kameran ändrade automatiskt antingen upp till sådär 600/1sek, eller ner till 20/1sek och sen vidare tills den var på 1.5sek och liknande..
Är det ljuset, kameran, inställningarna, eller vad är det som det är fel på?
Känns måttligt kul om kameran redan sackar ihop....
Jag har förövrigt använt inställningarna M på ALLT.
 
Har precis köpt en begagnad D200, fotade en konsert för en vecka sen, everything good so far...
Fotade en spelning igår, ljuset var icke extensiellt, dvs man såg knappt sångaren för att det var så mörkt. Jag försökte anyway och slutartiden ändrade sig hela tiden? Började med 40/1sek, tog en bild, kameran ändrade automatiskt antingen upp till sådär 600/1sek, eller ner till 20/1sek och sen vidare tills den var på 1.5sek och liknande..
Är det ljuset, kameran, inställningarna, eller vad är det som det är fel på?
Känns måttligt kul om kameran redan sackar ihop....
Jag har förövrigt använt inställningarna M på ALLT.

Hade du använt någon form av automatik (P, A, S) hade det inte varit så konstigt, men i läge M ska det inte ändra sig. Fel på kameran troligen. Prova en reset, håll inne knapparna vid de två gröna plupparna i 3-4 sek.
 
Hade du använt någon form av automatik (P, A, S) hade det inte varit så konstigt, men i läge M ska det inte ändra sig. Fel på kameran troligen. Prova en reset, håll inne knapparna vid de två gröna plupparna i 3-4 sek.

Det verkar faktiskt funka! *pepparpeppar* Tack så mycket!
Men vet du varför det blir så? Ska jag räkna med att det kommer att hända igen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.