Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D200 eller? objektiv...

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det är sant. Vet man vilken man ska fota så är det ju inga problem.
Men som du skrev, fem bilder är bättre än tre, men det är inte säkert att man lyckas i alla fall. Och ibland lyckas man utan seriebildsfunktion. Känner man hästen sedan innan så är det mycket lättare.
Fotar man hundkapp också som jag gör så är det knappt lönt med tre bilder per sekund. Hundarna hinner ur bild nästan innan man fått två =)

Jag ska skriva min fråga i rätt forum också så det inte blir fel här.

knapplån:

Visst är det så att det hänger mycket på fotografen, men en bildsekvens på 5fps mot 3fps mot 1fps gör att chansen ökar att få just det rätta fotot om man inte är helt bakom flötet när man fotar :) Som sagt, ska man förlita sig enbart på kameran får man nog ha fler fps, vet ej om 8fps hade varit tillräckligt då? Vad är max fps på kameror i dagens läge?

Jag undrar vad en kamera tål när den är vädertätad?

Hur skiljer sig tätningarna mellan kameror ovan land och de som fungerar under vatten?

ajm991 skrev:
Per: Ja det måste vara en zoom och dessutom måste jag ha en telezoom. Absolut minimum är 70-200 men skulle behöva -300 istället.
Vill du både ha ljusstyrka och zoom kostar det pengar. Nikon 70-200/2,8 VR är ett bra objektiv. Kostar väl strax under 20000 kr.

Vill man ha bättre ljusstyrka än så finns det bara fasta gluggar. Därav min fråga. Vill man dessutom göra bilder med kortare skärpedjup är det hög ljusstyrka som gäller. Personligen tycker jag att dina hundbilder skulle bli snyggare med kort skärpedjup.

ajm991 skrev:
Zoomring, ja visst finns det, och när objektivet är löst så funkar det ju att vrida precis som vanligt. Men när det sitter på kameran så går det jättetrögt så det känns inte som att det är meningen att man ska vrida för hand. Det funkar överhuvudtaget inte om bländarringen är inställt på något annat än 22. Ska det vara så? Kanske skulle ställa frågan i en annan tråd egentligen, men nu blev det ju såhär...
Det låter som om du försöker vrida på fokusringen. Objektivet måste stå på minsta bländaren för att det ska fungera.

Hej Bo!
Tack för svaret det låter logiskt. Det är så jag tänkt och mycket därför jag snöat in så mycket på D200:an eftersom den var en utav relativt få som hade 5fps.

OT: Jag tittade på ditt album -fina bilder! Du skriver att det är svårt med röriga miljöer och bakgrunder eftersom du tycker det stör fotografierna, jag är inte så jättehajj, men tänkte fråga om du inte testat på att helt enkelt markera objektet du vill ha i fokus och sedan lägga på en gaussisk eller liknande oskärpa på bakgrunden (finns bättre sådana som är mer verklighetstrogna i CS2 tror jag det var). Kanske tycker du det är för mycket jobb?

Tack för ditt svar iaf!

OT

svårthittaettalias skrev:
Jag tittade på ditt album -fina bilder! Du skriver att det är svårt med röriga miljöer och bakgrunder eftersom du tycker det stör fotografierna, jag är inte så jättehajj, men tänkte fråga om du inte testat på att helt enkelt markera objektet du vill ha i fokus och sedan lägga på en gaussisk eller liknande oskärpa på bakgrunden (finns bättre sådana som är mer verklighetstrogna i CS2 tror jag det var). Kanske tycker du det är för mycket jobb?
Tack för berömmet!
Ja, jag vet att det finns sätt i Photoshop (har CS) att lägga på oskärpa i delar av bilden och att det skulle kunna hjälpa mot det eviga röriga-bakgrunder-problemet. Jag är tyvärr inte så kunnig i bildbehandling att jag lyckats lära mig den funktionen ännu.

Även om jag tycker 5 fps är perfekt för hästbilder - vilket inte automatiskt innebär att man tar massor av bilder av varje ekipage - så går det alldeles utmärkt att använda vilken kamera som helst bara man är van vid den ("det är inte kameran utan fotografen....." bla bla, ja, ni har hört ramsan till leda).
Med ett vaket öga och snabbt avtryckarfinger och tur (långsam sport - lite tur, snabb sport - mycket tur) behöver man inte ha någon seriebildstagning över huvud taget, det gick som bekant att fotografera sport även förr i tiden innan kamerorna var motoriserade.

Sommaren -03 när vi inte hade tid att framkalla och skanna bilder ur mina analoga kameror fotograferade jag ett helt ponnymeeting (bild nedan) med en Canon Digital Ixus 400 som har en enerverande fördröjning mellan avtryckartryck och exponering och som jag körde på autoinställningarna. Bilderna blev väl inga direkta mästerverk, men folk var nöjda, och kvaliten räckte för att ridsportpressen skulle kunna trycka och för att Ridsportförbundet skulle kunna publicera på webben.

Bilagor

• 103_0361.jpg
    103_0361.jpg
    81 KB · Visningar: 130
ajm991 skrev:

Paul: Zoomring, ja visst finns det, och när objektivet är löst så funkar det ju att vrida precis som vanligt. Men när det sitter på kameran så går det jättetrögt så det känns inte som att det är meningen att man ska vrida för hand. Det funkar överhuvudtaget inte om bländarringen är inställt på något annat än 22. Ska det vara så? Kanske skulle ställa frågan i en annan tråd egentligen, men nu blev det ju såhär...

Rent spontant låter det precis som Per säger att du försöker vrida på fokusringen och inte zoomringen. På vissa objektiv har du en manuell "override" på fokusringen vilket gör att den snurar inte när när du fokuserar med autofokus men du kan när som helst vrida på ringen och då tar den manuella fokusen över. Förmodligen har inte ditt objektiv den funktionen och det som gör att det går trögt när du sätter gluggen på kamerahuset är att iom att objektivet är ställt till autofokus (och objektivet i det här fallet inte har en egen motor) så är det husets motor som driver fokusen i gluggen. Därav blir det så att när du försöker dra runt fokusringen när den sitter på huset så drar du runt motorn i huset. Detta är inget bra och det ska du undvika. Vill du fokusera manuellt ställer du antingen om det på huset eller gluggen. Du bör för övrigt ha en andra ring på gluggen, det är zoomen. På objektiv med bländarring ställer du alltid den till högsta bländartal (såvida det inte är en gammal manuell glugg) och sedan väljer du det faktiska bländartalet från kameran när den står i läge A (Aperture=bländare)... hoppas det var någorlunda korrekt... om inte så skyller jag på att jag just kom hem från en 60års fest :p

Det finns bara en bländarring och en fokusring, så är det ja.... Det enda som går att ställa på objektivet är "limit" eller "full" men det påverkar ju inte detta. Men jag fattar fortfarande inte hur man zoomar.

Per: Det får gärna kosta lite. Jag vill ha något som är bra och funkar till det jag håller på med.
Om man ska ha en fast glugg då, mellan 200-300, har du några att rekommendera?

ajm991 skrev:
Det finns bara en bländarring och en fokusring, så är det ja.... Det enda som går att ställa på objektivet är "limit" eller "full" men det påverkar ju inte detta. Men jag fattar fortfarande inte hur man zoomar.
Det låter ju som en typisk skjutzoom i så fall. Prova att dra hela fokusringen längs objektivet. Det kan eventuellt finnas en liten knapp som spärrar zoomen i kortaste läget också, så kika efter det innan du börjar slita i ringen;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar