ANNONS
Annons

Nikon D1x eller D2h?

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
hej,
fotar främst med SONY/MINOLTAs system, men jag gillar gamla gedigna systemkameror och har använt en NIKON D1 en längre tid, gillar kameran, trots sina 2,7 MP, främst för att ergonomi i mitt fall alltid går före supersnabb AF och hysteriskt antal pixlar. Och med rätt objektiv (Nikkor 55 micro, 300 F/4.5, 85 F2, 100 F/2.8 E och ett AF, det enda jag använder, 50 F/1.8) så går det att skapa riktigt, riktigt bra bilder.
--
nu funderar jag på att skaffa en D1x eller en D2h. Vilken kamera är bäst? Vill gärna ha seriösa svar, inte "köp en D3" och så vidare, för det är inte aktuellt i mitt fall. Har redan ett gäng kameror, bland annat en Canon EOS 1ds, som jag med framgång använder de här NIKON-gluggarna till också.
--
Kan också betona att jag sålde min D70, trots att det egentligen är en bättre kamera än D1, just för att det känns roligare att hålla i en D1. PLUS, och det är ett mycket stort plus, ljusmätningen funkar fullt ut med AI- och AI-s-gluggar, vilket är ett måste för min del.

Egentligen tycker jag att D1H är en roligare kamera än D1x eller D2H.

D1H är ju den "fixade" versionen av ursprungs-D1, snabb, bättre på hög ISO än D1, D1x, och för den delen D2H.

Jag sålde D1x till förmån för D2H främst av två orsaker:
- bättre blixtkompatibilitet (i-TTL),
- bättre batterikapacitet.

Större LCD skulle också kunnat vara en orsak, men den är i ärlighetens namn inte speciellt bra på D2H. På D1x så sitter den å andra sidan så dumt till att den ständigt stöter ihop med näsan och blir nedkladdad...

Ähum:Min D2H är förresten till salu.

christianhylse skrev:
nu funderar jag på att skaffa en D1x eller en D2h. Vilken kamera är bäst?

Det beror helt på vad du skall fota.
D1X om du behöver 5.4 (interpoleras enkelt till 10 i b.la Capture) Mpxl och klarar dig med 3 fps.

D2H klarar serietagning på 8 fps och har 4.0 mpxl.

Batterierna i D1-serien är som dom är men personligen har jag aldrig upplevt det som ett problem.

/ E

Även som D1X är en trevlig och gedigen kamera så är den långt ifrån så "modern" som en D2H. Har du väl testat ett D2-hus så kommer du inte ens titta åt D1-serien mer. Ergonomin är helt underbar!

Nackdelarna med D2H är främst dålig lcd. Brus på höga iso mm är väl kass om man jämför med dagens kameror (själv upplever jag att bruset blir "mindre" färgat när man fotar i raw)

Ang filstorleken på 4mp så blir det kanonutskrifter upp till och med A3.

Finns två saker som är ganska vanliga fel på D2H:n

* Ljusmätaren flippar ur.. kameran överexponerar konstant (detta brukar dock åtgärdas av nikon konstnadsfritt även om ev garanti tid gått ut)

* "err" i övre display.. slutaren hänger sig vid första exponeringen. försvinner när man tar ytterligaren en exponering. (detta har oxå i vissa fall åtgärdats av nikon konstnadsfritt)

Jag hade båda dessa fel på min D2H då den knappt gjort 4000 exponeringar. Båda åtgärdades fastän garantin hade gått ut (jag köpte dessutom min D2H begagnad)

Har kört med både d1 och d2h.

D1 får du ok foto med, men pixel kvaliten är faktist inte bra alls, så fort du börjar jobba med foto så beter sig pixlarna mkt märkligt, säkert pga bruset.

D2h är en fin kamera, mellan iso 200 - 800, du får fina jpgs ur kameran, underbar att jobba med.

Jag hade jagat en d2hs / d1h, där bruset är under lite mer kontroll.

Lycka till!

christianhylse skrev:
Kan också betona att jag sålde min D70, trots att det egentligen är en bättre kamera än D1, just för att det känns roligare att hålla i en D1. PLUS, och det är ett mycket stort plus, ljusmätningen funkar fullt ut med AI- och AI-s-gluggar, vilket är ett måste för min del.
En begagnad D200 vore väl ett bra alternativ? Högre upplösning och större sökare än D1X och D2H. Kostar ungefär som en D2H, det vill säga 6-7000:- (om man ignorerar alla idiot-annonser av folk som tror att de kan få ut nypris). Det "enda" du inte får är vertikalgrepp.

Om du använder dig av manuella Nikkor objektiv är D1-D2 serien bättre att vända. Jag hade en D1:a som jag använde tillsammans med några Ai-kopplade Nikkor objekriv. Det gick mycket bra därför att det finns visare i sökaren som visar åt vilket håll du ska vrida. Jag använder numera D300, och det är sällan som jag använder objektiv med manuell fokusering, för det finns inga visare i sökaren, och den gröna punkten som lyser vid rätt avstånd, är inte så tillförlitlig, åtminstone inte på den kameran jag har

chiyoda skrev:
...och den gröna punkten som lyser vid rätt avstånd, är inte så tillförlitlig, åtminstone inte på den kameran jag har
Hur tillförlitliga är då dessa "visare" som finns i D1- och D2-kamerorna? Det borde väl vara ungefär samma felmarginal?

Försök att hitta en D2Hs, det är en suveränt bra kamera, jag ångrar djupt att jag sålde min....

Dom små högkvalitets filerna är en dröm att hantera i datorn, och går utan vidare att interpolera upp till 30x40cm utskrifter i mycket hög kvalitet, desutom klarar kameran iso-1600 utan problem, och i snabbhet tror jag ingen kamera slår den idag heller.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar