Just denna effekt är till viss del en del av priset man får betala för ACR o LightRooms fantastiska förmåga att behålla utblåsta högdagrar i rätt färg...
- Detta och ergonomin gör att jag behåller programmet i datorn även om det finns mycket bättre konverterare att tillgå...
Programmet gör en interpolering av hur färgschemat runt den utblåsta kanalen (kanalerna?) ser ut och hur det förändras i 2-D riktning i bilden - Detta för att högdagrar med t.ex en blåst grön kanal (det allra vanligaste) inte ska gå över i de andra två grundfärgerna (rött+blått) i färgstick. Detta ger de ganska vanliga violetta högdagrarna man ser hos vissa konverterare...
Runt en utblåst högdager så kompenserar programmet lite för att göra övergången från "verklig" färg till "gissad färg i högdager" lite mjukare. Eftersom det är ett nattfoto så antar jag att din vitbalans låg ganska lågt i temperatur? Då blir det blått som tar den värsta smällen i "kompenseringen"...
Skifta mellan att titta på den gröna och blå kanalen i din bild i PS så kanske det jag menar blir lite tydligare.
Detta förstärker det optiska felet, som finns där från början också..
I sådana här situationer, försök sätta fokus lite bakom eller framför målet. Det ger en
obetydligt suddigare bild, men den allra värsta påverkan av denna (mest grön/blå) LoCA kan med lite tur avta.
Är detta en typ av bild du tar ofta, så prova en gång att stega fokus i ett par bilder från innan lampan tills en bit efter lampan så ser du var objektivet fungerar bäst.
Jag kan maila över en PS-action till dig som minskar problemet en hel del i PP...