ANNONS
Annons

Nikon AF-S Nikkor 50 mm f/1,4 G

Produkter
(logga in för att koppla)
Recension av 50G av SLRGear

En något förvånande slutsats är att den gamla AF-D-modellen enligt SLRGear är betydligt skarpare på alla bländare än den nya G-modellen. Det resultatet står i bjärt kontrast till i stort sett alla andras jämförande test av de båda modellerna.

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1231/cat/12

Jag har själv testat dem och kommit fram till att skärpan i mitten är densamma, kantskärpan bättre på G-modellen, bättre lokal kontrast på G-modellen mm. Se
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101208

Photozone kom fram till att G-modellen var en aning bättre i enlighet med mina egna resultat.

Jag har funderat lite på att byta ut min gamla 50:a (D-modellen) mot den nya. Satt och tittade lite på tester och såg att photozone skrivit att den lider av så kallad "residual spherical aberration", alltså att fokusplanet flyttas när man bländar ner. Är det någon av er som äger objektivet som upptäckt detta eller är det variationer från ex till ex?

Jag har funderat lite på att byta ut min gamla 50:a (D-modellen) mot den nya. Satt och tittade lite på tester och såg att photozone skrivit att den lider av så kallad "residual spherical aberration", alltså att fokusplanet flyttas när man bländar ner. Är det någon av er som äger objektivet som upptäckt detta eller är det variationer från ex till ex?
Ja, och det gäller i stort sett alla ljusstarka objektiv som inte är extra välkorrigerade för detta (vilket inte verkar vara många).

Okej, men är det något problem när man använder gluggen?
Ett reellt problem med 50/1.4:n är de påtagliga longitudinella, kromatiska aberrationer som uppträder kring högkontrastområden.

Exempelbild (inkl. koma) från CameraLabs.com.

Tydligast är det, föga förvånande, när man plåtar vidöppet, men i vintermörka Sverige ser det hemskt tråkigt ut när starka ljuskällor är omgivna av aberrationer som åtminstone jag inte kan korrigera fullt ut för.

Okej, men är det något problem när man använder gluggen?
Det kan det vara om man fotograferar nedbländat på nära håll, eftersom fokus kommer att hamna lite längre bort än tänkt. Själv använder jag objektivet mest vidöppet, så jag bryr mig inte.

Ett reellt problem med 50/1.4:n är de påtagliga longitudinella, kromatiska aberrationer som uppträder kring högkontrastområden.

Exempelbild (inkl. koma) från CameraLabs.com.

Tydligast är det, föga förvånande, när man plåtar vidöppet, men i vintermörka Sverige ser det hemskt tråkigt ut när starka ljuskällor är omgivna av aberrationer som åtminstone jag inte kan korrigera fullt ut för.
Det som syns tydligast i det där exemplet är etter värre, nämligen "koma", eller komatisk aberration. Det innebär att ljuspunkter i skärpeplanet kommer att dras ut i tangentiell ledd i bildens utkanter.
Longitudinell kromatisk aberration har jag aldrig sett som ett problem, även om jag har och har haft en del objektiv som visar sådan, varav 50:an inte är bland de värre.
Den blå "glöden" i bildexemplet är något annat, som snarast bör sortera under "blue fringe". Det kan bero antingen på objektivet eller på sensorn, eller en kombination. Jag har faktiskt inte sett något liknande hos mitt exemplar.

Tillägg: Men ja, "blue fringe" kan bero på LCA i vissa fall.
Hur man än resonerar så tror jag inte att man finner något 50-millimetersobjektiv med ljusstyrka f/1,4 som är nämnvärt bättre gällande alla de ovanstående aberrationerna, förutom då möjligen Sigma 50/1,4 HSM. Men då är den också avsevärt större och tyngre.

Den blå "glöden" i bildexemplet är något annat, som snarast bör sortera under "blue fringe". Det kan bero antingen på objektivet eller på sensorn, eller en kombination. Jag har faktiskt inte sett något liknande hos mitt exemplar.

Tillägg: Men ja, "blue fringe" kan bero på LCA i vissa fall.
Hur man än resonerar så tror jag inte att man finner något 50-millimetersobjektiv med ljusstyrka f/1,4 som är nämnvärt bättre gällande alla de ovanstående aberrationerna, förutom då möjligen Sigma 50/1,4 HSM. Men då är den också avsevärt större och tyngre.
Tja, med min sensor-objektivkombination är den blå glöden tydlig i vissa situationer. Och den kan inte påstås vara, som Klaus på Photozone brukar skriva om kromatiska aberrationer, "quite easily correctable in raw converters or plugins".

Gatubild på f/1.4

Utsnitt 100%

Det var skrämmande mycket färgfel!
Ja, det ser helt groteskt illa ut. Och jag kan inte just göra något åt det, varken 'highlight edges' i ACR 4.4 eller 'lens distortion' inne i PS har någon chans mot det där.
I rättvisans namn kan väl tilläggas att kraftiga ljuskällor i kontrast till vintermörker är bland det värre som man utsätter grejorna för, men ändå...

Just denna effekt är till viss del en del av priset man får betala för ACR o LightRooms fantastiska förmåga att behålla utblåsta högdagrar i rätt färg... :) - Detta och ergonomin gör att jag behåller programmet i datorn även om det finns mycket bättre konverterare att tillgå...

Programmet gör en interpolering av hur färgschemat runt den utblåsta kanalen (kanalerna?) ser ut och hur det förändras i 2-D riktning i bilden - Detta för att högdagrar med t.ex en blåst grön kanal (det allra vanligaste) inte ska gå över i de andra två grundfärgerna (rött+blått) i färgstick. Detta ger de ganska vanliga violetta högdagrarna man ser hos vissa konverterare...

Runt en utblåst högdager så kompenserar programmet lite för att göra övergången från "verklig" färg till "gissad färg i högdager" lite mjukare. Eftersom det är ett nattfoto så antar jag att din vitbalans låg ganska lågt i temperatur? Då blir det blått som tar den värsta smällen i "kompenseringen"...

Skifta mellan att titta på den gröna och blå kanalen i din bild i PS så kanske det jag menar blir lite tydligare.

Detta förstärker det optiska felet, som finns där från början också.. :)

I sådana här situationer, försök sätta fokus lite bakom eller framför målet. Det ger en obetydligt suddigare bild, men den allra värsta påverkan av denna (mest grön/blå) LoCA kan med lite tur avta.
Är detta en typ av bild du tar ofta, så prova en gång att stega fokus i ett par bilder från innan lampan tills en bit efter lampan så ser du var objektivet fungerar bäst.

Jag kan maila över en PS-action till dig som minskar problemet en hel del i PP...

Bilagor

• Blåstick.jpg
    Blåstick.jpg
    84.6 KB · Visningar: 369
Prova med att "framkalla" bilden i Capture NX2 eller möjligen View och se vad som händer. Enligt Nikon skall detta fenomen motverkas om man använder nikons objektiv tillsammans med deras mjukvara. Åtminstone när man använder de senaste kamerorna. Jag har själv ingen aning om det stämmer med kanske du skulle prova.
Mvh
JB

Tja, med min sensor-objektivkombination är den blå glöden tydlig i vissa situationer. Och den kan inte påstås vara, som Klaus på Photozone brukar skriva om kromatiska aberrationer, "quite easily correctable in raw converters or plugins".

Gatubild på f/1.4

Utsnitt 100%

Precis sådär ser min 50mm 1,8 ut vid nattbilder på största bländare. Är det ett dåligt exemplar av objektivet då, något som kanske kan tänkas gå på garanti?

Prova med att "framkalla" bilden i Capture NX2 eller möjligen View och se vad som händer. Enligt Nikon skall detta fenomen motverkas om man använder nikons objektiv tillsammans med deras mjukvara. Åtminstone när man använder de senaste kamerorna. Jag har själv ingen aning om det stämmer med kanske du skulle prova.
Mvh
JB
Nixpix, ViewNX gjorde (som väntat) inget automagiskt, intuitivt med en vanlig konvertering. Än så länge är programvaran inte telepatisk.

Föresten...:

UV-filter diffuserar mer ju längre norrut i färgtemperatur du kommer... Använder ni UV-filter på linsen - TA AV DET vid den den här typen av bilder!

Inte för att jag personligen tycker att det någonsin bör sitta på som standard... Men då slänger jag inte med mina gluggar som ett proffs gör :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar