keckax
Aktiv medlem
58mm f/1.2 Noct kanske?
Det räcker med 50/1,2 för att man ska slippa det nästan helt. Tom 55/1,2 pre-ai utan "C"- coating är bättre än AF-D50/1,4 på just det här exemplet av färgfel.
/K
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
58mm f/1.2 Noct kanske?
Möjligen, men jag undrar om du verkligen fått skärpan rätt? "Glöden" kring de gula bokstäverna borde inte vara så framträdande eftersom de inte är särskilt ljusa. Det gäller båda objektiv.Amatörmässigt gjort som synes men visst ser bilden från 50 1,8D objektivet lite skarpare ut på 1,8?
Jag menar att fokus kanske ligger ett uns framför eller bakom motivet i ena eller båda bilderna. Det är ofta ganska svårt att avgöra vad exakt som är objektivets skärpeplan, när det gäller mycket ljusstarka objektiv. Man kan få bättre detaljskärpa med lite felfokus åt ena hållet, och bättre kontrast men sämre detaljskärpa åt andra hållet. Det beror på att allt ljus som faller genom objektivet inte fokuseras på samma ställe, på grund av sfärisk aberration.Vad menar du med skärpan rätt? Om du menar fokuspunkten rätt så ser den ut att stämma när jag tittar i ViewNX, där det finns en funktion för att visa fokuspunkt.
Har inte ändrat något utan det du ser är pappret/blocket som står i bakgrunden. Det är bara med på bilderna med 1,4:an som jag skrev om i föregående inlägg.
Jag blev bara lite förvånad över att jag upplevde 1,8:an som skarpare och/eller mer kontrastrik.
Mycket jämförelser och diskussioner mellan 50 1,4D och 50 1,4G här, speciellt i den egna tråden om ämnet, med bättre tester än det jag gjort:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101208
Tänkte bara dela med mig av mitt eget rent amatörmässiga test mellan 50 1,8D och 50 1,4G
http://picasaweb.google.se/TheBlackPainters/Manipulerade#5301946839059669138
För er som inte använt Picasa förut så zoomar man genom att klicka på förstoringsglaset med plustecken uppe till höger.
Skulle egentligen inte testa skärpan utan tyckte mig se en skillnad i displayen när jag testade bak- och frontfokus, som båda objektiven klarade bra, vilket gjorde mig nyfiken.
Jag riggade upp kameran på stativ, slängde upp några skivor och provade med fjärrutlösning.
Bilden längst ner till vänster visar ungefär hur bilden ser ut i sin helhet. De övriga bilderna är cropade till 100 %
Pappret som det står 1,4 på är bara med på bilderna med Nikon AF-S 50/1,4G objektivet så det är därför de ser lite annorlunda ut. Eftersom jag ser att diskussion om filter förs kan jag även upplysa om att det satt på, Dörr på 1,8:an och Kenko på 1,4:an. Provade även utan filter men såg ingen skillnad.
Amatörmässigt gjort som synes men visst ser bilden från 50 1,8D objektivet lite skarpare ut på 1,8?
Har försökt att sätta mittenfokuspunkten ungefär på o i Too men fokuspunkten är väl lite större och har kanske letat sig lite tillvänster. Har satt ihop bilderna i photoshop men har inte ändrat något i övrigt.
Just vid detta test eller vid de andra få bilder jag tagit hittills med 50 1,4G så har jag inte upplevt något problem med autofokus. Däremot är testbilderna tagna både på nära avstånd och med stora bländare så det kanske är möjligt att fokuseringen inte är exakt.
Att skärpeplanet flyttar sig vid nedbländning är helt normalt, och inget som bara gäller detta objektiv.Oj, det låter inte bra. För mig är det obegripligt hur ett objektiv kan bete sig på det sättet men jag får hoppas att jag inte märker av några större problem i fortsättningen.
Det förstår jag men om jag tolkar Teodorian rätt så har han även fått olika resultat med samma bländare?
Någon som skulle vilja bjuda på lite bilder med stjärneffekt i. Bilder med lampor eller dyligt kvälls/nattetid på bländare 8-16 exempelvis? Gärna från både gamla och nya 50/1,4.
Mvh
Jerka
Vad är det du vill bedöma?
Kommer det att avvika från dessa resultat:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1257417&postcount=135
Något jag inte har någon som helst aning om jag bara själv har inbillat mig:
Är det lättare att få riktigt taggiga "stjärnor" på längre fokusavstånd? Hmmmm... det måste jag ut och undersöka nån gång snart... Inomhus (på kortare avstånd) så får jag inte lika "taggiga" coronor som jag får vid mörkerfoton utomhus (på längre avstånd då)... Eller är det bara jag som inbillar mig?