Annons

Nikon AF-S DX NIKKOR 35/1,8 G vs. Nikon Nikkor AF 50/1,8 D

Produkter
(logga in för att koppla)

Emelianenko

Medlem
Jag är på jakt efter ett nytt objektiv som funkar bra till bla porträtt, och dom två de står mellan är:
(Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G Vs. Nikon Nikkor AF 50/f1.8D.)
Jag har läst recensioner om båda samt användar omdömen, men jag har fortfarande svårt att välja mellan dom.
Kom gärna me tips och synpunkter ni som testat dom :)

Ska du huvudsakligen fota porträtt kanske 50mm är en vettigare brännvidd, lite beroende på om det är hel- eller delkroppsporträtt du tänkt ta. Går man nära för huvudbilder med 35mm så får man effekten att näsan börjar bli lite större och öronen slickas utmed huvudet.

Annars är 35mm:n en mer "allround" optik och den är även bättre rent optiskt, särskilt på vidöppen bländare.

De är väl egentligen både lite del- och helkroppsporträtt jag är intresserad av. Så då kanske 35mm är den jag ska satsa på då :)
Ska tilläggas att jag är nyböjare kanske, inhandlade min D90 för drygt 3veckor sen bara.

Kom gärna med flera tips och synpunkter på dessa två objektiv.

Jag tror att du har mer nytta av 35/1.8G nu i början av ditt fotande. Bildvinkeln på en 50 mm är ganska snäv på en DX-kamera. 35 mm är lättare att använda om du ska fota inomhus. Väggarna brukar ta emot om man använder 50 mm.
Jag har nästan alltid min 35/1.8G sittande på min kamera, oavsett om jag fotar inomhus eller utomhus. Min normalzoom får oftast stanna i kameraväskan.

Precis som 'dumbo' sa i ett tidigare inlägg så passar 50mm bättre för porträtt eftersom bildens perspektiv blir mer korrekt.

Ett 50mm-objektiv på en D90 ger 75mm brännvidd (jämfört med fullformat) och till de klassiska brännvidderna för porträtt räknas brännvidder mellan 85mm - 135 mm. Ett 50mm vore alltså att föredra framför en 35mm.

Ett 35mm är antagligen mer allround än ett 50mm. Själv började jag plåta en gång i tiden med enbart en 28mm och en 85mm och det gick utmärkt utan att jag kände mej begränsad (zoomen fick jag ha i benen...) men det här var förra årtusendet...

Vad du väljer beror lite på vad du har för objektiv i övrigt.

Till att börja med, uppskattar alla tips :) !
En del verkar föredra 35mm samt att de verkar vara mer allaround medans en del 50mm.. Idag har jag bara kitobjektivet 18-105VR.
SÅ jag har ingen aning vilka av dessa två jag ska köpa... Ska läsa alla förslag igen, kom gäran med fler tips under tiden :)

Ett förslag är att kolla dina bilder du redan tagit med gratisprogrammet:

http://www.snapfiles.com/get/ExposurePlot.html

Programmet tittar över din bildmapp [dina bildmappar?] och sammanställer statisktik över vilka brännvidder på zoomen du använder, vilka ISO du använder, vilka bländare du använder osv....

Om du ser att du väldigt ofta ligger i ett visst avsnitt kanske det kan vara en liten hint om hur du oftast använder kameran, och vilken brännvidd som du hade haft nytta av vid flest tillfällen (men inte nödvändigtvis vilken brännvidd du hade haft mest nytta av!) :)

En del verkar föredra 35mm samt att de verkar vara mer allaround medans en del 50mm.. Idag har jag bara kitobjektivet 18-105VR.
SÅ jag har ingen aning vilka av dessa två jag ska köpa... Ska läsa alla förslag igen, kom gäran med fler tips under tiden :)

Du kan ju sätta din zoom på 35mm och springa runt och fota ett par dagar och sedan sätter du den på 50mm och fotar några dagar så får du ju en uppfattning om vilken brännvidd som känns bäst.

For klassiska ansiktsportratt passar 50mm battre. Tom till halvkroppsportratt. Daremot ar 35mm battre for mer vardaglig platning. I alla fall for mig. Det ar ju tva helt olika typer av fotografering som inte har mycket gemensamt.

Till klassiska portratt brukar man efterstrava ett korrekt perspektiv och snavare utsnitt for att minimera bakrunden och da passar det battre med 50:an. For min smak ar faktiskt tom 50 mm for kort. Jag foredrar 75-85 mm. Nu avser jag ett klassiskt portratt. (Sjalvklart kan man plata portratt med vilken glugg man vill)

Det bästa är att göra som Robert föreslog,att testa med din nuvarande zoom vilken av bränvidderna som passar dig bäst för halvkroppsporträtt..Bara till att ställa zoomen på 35mm resp 50mm o ta några halvkroppsporträtt på resp bränvidd så märker du ganska snabbt vilken av bränvidderna som skulle passar just dig bäst...personligen hade jag valt 50mm av dessa två bränvidder.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar