Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF-S DX 35/1,8 G vs. Nikon AF-S DX 50/1,8 G

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja vad hon ska ha den till vet hon nog bäst själv. skillnaderna säger ju sig själv. En ger snävare bildvinkel än den andra.

Skulle jag fota ett porträtt hade jag tagit 50mm men hade jag fotat en middag/fest hade jag tagit 35mm.
 
Har bara erfarenhet av 35:an som jag är riktigt nöjd med. Själv valde jag 35:an då jag tycker det är mer användbart än 50mm i den miljö jag mest använder det (inomhus). Testa med att sätta ett zoomobjektiv på 35mm och sedan 50mm och känn vilket som känns mest använbart. I bildkvalite kan jag inte tänka mig att det är någon skillnad att tala om.
 
35:an pga det större användningsområdet, supertrevligt objektiv, lätt,skarpt och ljusstark.
50:an är precis lika bra optiskt, men 50mm är inte så roligt på aps-c.
 
Brännvidden är det enda som skiljer dem åt på allvar, allt annat är bagateller i jämförelse.

Vilken brännvidd någon ska köpa är helt personligt. Vet man inte vilken man ska ha hjälper det inte att fråga på ett forum. 35 mm är inte generellt sett mer användbart så länge man inte vet vad det ska vara användbart till.

Jag antar att din kompis har en zoom?

Ställ isåfall in den zomen på 35 mm och tejpa fast zoomringen och ha den så ett tag, gör sedan samma sak med 50 mm och se vilket som känns bäst.
 
Jag använder en Nikon AF-S 35 mm f/1,8 och är grymt nöjd. Skarp från redan som fullt öppen och en klockren partner på språng. Rekommenderas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.