Annons

Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR II till Nikon d300

Produkter
(logga in för att koppla)

rallipics

Aktiv medlem
Hej

Hur bra passar Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR II till en nikon D300? nån som har erfarenhet av denn kombination? Löns det att sattsa på dett objektiv?
 
Hej

Hur bra passar Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR II till en nikon D300? nån som har erfarenhet av denn kombination? Löns det att sattsa på dett objektiv?

Till en D300 skulle jag hellre satsat på föregångaren, då man kan få den för ett bra pris begangnad, samt att på en DX sensor så är de problem med mjuka och vinjetterande hörn i stort sett obefintliga. Det är egentligen bara om du tänkt byta upp dig till en FX inom en snar framtid som jag skulle satsat på VR II.
Båda objektiven är riktigt bra, där den äldre varianten är mer inriktad på DX även om den tecknar ut FX, och VR II är byggd för att teckna ut fullt även på FX.
Du kommer bli nöjd oavsett vilket du köper.

//Patrik
 
Hej

Hur bra passar Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR II till en nikon D300? nån som har erfarenhet av denn kombination? Löns det att sattsa på dett objektiv?

Jag har den nya 70-200/2.8 VRII till min D300s, och det funkar klockrent. Objektivet är otroligt skarpt redan på full öppning, knappt någon förbättring vid nerbländning. Kanonbra AF och VR. En underbar kombination att jobba med. Mycket bra med TC-17 konvertern också.

Läs vad Ken Rockwell tycker om gluggen

http://www.kenrockwell.com/nikon/70-200mm-ii.htm

Satsa på den här gluggen, du kommer inte att ångra dig.

/Lasse
 
Hej

Hur bra passar Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR II till en nikon D300? nån som har erfarenhet av denn kombination? Löns det att sattsa på dett objektiv?

Det verkar inte vara någon direkt vinst med den nya varianten på en DX kamera som D300(s). Det gäller också prestandan med nya telekonvertern TC-20E III som ger uppenbart bättre resultat på en FX DSLR.

http://www.fotografie.fr/fotoforum/viewtopic.php?f=54&t=638

Här finns också en hänvisning till ett färskt test ur en fransk fototidning:

"By coincidence I got the latest copy(n°321) of Chasseur d'Images yesterday with a very detailed review of the 70-200VRII on D300, D3s and D3X, a test done by real experts and their finding explained my rather disillusioning results of the 70-200VRII+ TC2.0 E III on D300...
Whereas the 70-200VRII @ 200mm and F2.8 gets a comfortable "8+" -quote while used on a D3s and a "9" -quote while used on a D3X, it only gets a "6.3" quote while used on a D300 @200mm and F2.8. At F4 and 200mm the 70-200VRII mounted on the D300 gets a "7.6" and a "7.8" @ F5.6.
Further more and according to this Chasseur d'Images 70-200VRII-test(Chasseur d'Images n°321), at shorter focals the 70-200VRII mounted on a D300 gets 8-8.5 -quotes until F16 where diffraction starts to degrade IQ significant.
Another interesting thing in the Chasseur d'Images 70-200 test is a comparison with the 70-200VRI on the different cameras. While the improvement of the new 70-200 version is clear in the test results on FX cameras, the VRI scored higher on a D300 body than the new version does... This could of course also depend on the person who was writing the 70-200VRI review those days"
 
Jag köpte det nya till min D300 när jag var i New York och måste säga att jag blev grymt imponerad av gluggen... Sen om du tjänar på att köpa den gamla eller den nya handlar nog egentligen mest om hur du ser på dina framtida kamerainköp...

Det nya har ju dock bättre bildstabilisering och den är tystare än den tidigare...
 
Hej

Lite reflektioner från en Canonfotograf.

De lyfte upp att den hade en väldigt bra lösning med stativfästet enligt Dpreview, visst är det så, men själv som bara fotar handhållet skulle jag vilja ha bort hela stativringen, dvs på så sätt få bort ännu mer vikt onödig vikt, på Canon kan man det.

Jag vet inte om canon fuskar med data, men deras närgräns ligger på 1.2m, och den 10 år gamla gluggen ligger på 1.3m, medan Nikon kommer med 1.4m, man undrar lite, var ligger skillnaden i konstruktion.

Nikon gluggen blev ännu tyngre, jag tänker att man skall komma ner i vikt och få ner närgränsen.

Skall bli kul att se hur Canons 70-200mm 2.8 blir i betyg.

Lite intressant att ev se förbättringar av gluggar från producenterna, dvs följa utvecklingen.

Mvh

Omar
 
Senast ändrad:
Hej

Lite reflektioner från en Canonfotograf.

De lyfte upp att den hade en väldigt bra lösning med stativfästet enligt Dpreview, visst är det så, men själv som bara fotar handhållet skulle jag vilja ha bort hela stativringen, dvs på så sätt få bort ännu mer vikt onödig vikt, på Canon kan man det.

Jag vet inte om canon fuskar med data, men deras närgräns ligger på 1.2m, och den 10 år gamla gluggen ligger på 1.3m, medan Nikon kommer med 1.4m, man undrar lite, var ligger skillnaden i konstruktion.

Nikon gluggen blev ännu tyngre, jag tänker att man skall komma ner i vikt och få ner närgränsen.

Skall bli kul att se hur Canons 70-200mm 2.8 blir i betyg.

Lite intressant att ev se förbättringar av gluggar från producenterna, dvs följa utvecklingen.

Mvh

Omar

Den faktiska närgränsen är mindre - 127 cm enligt vissa. Själv har jag uppmätt 131 cm. 1 m MFD hade varit kalas. Å andra sidan är det ingen macroglugg och få porträtt behöver högre förstoring. Måste man ha större förstoring finns närlins, mellanringar eller telekonverter. Nikon har valt - och fått kritik för - att förminska den effektiva brännvidden på avstånd upp till ca 10 m. Det kan bidra till skarpare bilder men kräver längre brännvidd och när så möjligt kortare avstånd till motivet.

Alla nya objektiv som kommer verkar förbättrade jämfört med sina föregångare. Detta faktum tillsammans med nya kameror med både högre MP och bättre ISO egenskaper borgar för allt bättre förutsättningar att ta tekniskt bra bilder i allt fler situationer.
 
Håller med, i Dpreviews test verkar det som den allt som allt har blivit något bättre även för cropkameror jämfört med föregångaren. Iallafall 200mm-läget har klart förbättrats, lte grann på bekostnad av mellanbrännvidderna ser det ut som
http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_70-200_2p8_vrii_n15/

Kurvorna på gamla Canon 70-200 2.8IS ser lite kassa ut i jämförelse, hoppas de testar den nya versionen också
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.