Annons

Nikon AF-S 50/1.8? Rykten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Premis

Medlem
Hej

Finns det något surr om att det skall komma en 50/1.8 med AF-S framöver? Är sugen på ett vettigt porträtt/ljusstarkt objektiv till min D60 men vill samtidigt ha autofokus som inte är inbyggt i D60.

.. alternativet är ju Sigma 30/1.4 eller 50/1.4 som kostar vettigt, men Nikon kanske har något på G?

.. har iofs gått om tid på mig, mörkret kommer inte än på några månader ..
 
Nikon har släppt otroligt mycket det senaste året. Det verkar som folk glömmer det.

Nikon D60
Nikon D300
Nikon D700
Nikon D3

AF-S 14-24/2.8G
AF-S 24-70/2.8G
AF-S 400/2.8 VR
AF-S 500/4 VR
AF-S 600/4 VR
PC-24/3.5
PC-45/2.8
PC-85/2.8
SB-900

(har säkert glömt en del kit- och zoomobjektiv i konsumentklassen)

Dock lämnade Nikon-Lasse lite dörren på glänt i K&B's intervju med honom.
 
Jeppe skrev:
Nikon har släppt otroligt mycket det senaste året. Det verkar som folk glömmer det.

Nikon D60
Nikon D300
Nikon D700
Nikon D3

AF-S 14-24/2.8G
AF-S 24-70/2.8G
AF-S 400/2.8 VR
AF-S 500/4 VR
AF-S 600/4 VR
PC-24/3.5
PC-45/2.8
PC-85/2.8
SB-900

(har säkert glömt en del kit- och zoomobjektiv i konsumentklassen)

Dock lämnade Nikon-Lasse lite dörren på glänt i K&B's intervju med honom.

16-85 VR också va?
 
Och det har vad med saken att göra?

Nikon ligger efter när det gäller uppdateringar av de fasta objektiven, det är fakta.

Jag skulle dock misstänkta att 50/1.4 ligger närmare till hands att få ultraljudsmotor. Att vänta skulle jag verkligen inte göra dock.
 
jonasy skrev:
Och det har vad med saken att göra?

Det har väl ganska mycket med saken att göra, tycker du inte?

Om ett företag lägger ner sina resurser på att utveckla och lansera så många produkter under ett år, så finns det inte resurser att lansera ytterligare. Men de kommer var så säker.

På vilket sätt ligger de efter menar du? Bara för att de inte har AF-S? Mitt AF-D 85/1.4 går knappast att göra skarpare...
 
Problemet är inte Nikons uppdateringar.
Problemet är att ngn har snålat med pengarna när det gäller huset för att sedan gnälla om ngt som man redan visste innan man handlade.

Som man bäddar får man ligga!
 
jonasy skrev:
Nikon ligger efter när det gäller uppdateringar av de fasta objektiven, det är fakta.
De flesta är idag inte intresserade av fasta objektiv, så det är inte så konstigt att man inte lägger krut på att förnya dessa. De som finns är fortfarande utmärkta. Problemet är snarare att en väldans massa konsumenter köper instegskamerorna utan att ha en aning om att de inte funkar med objektiv utan motor. Det borde de ha tagit reda på innan. Den typiske köparen av en D60 kommer troligen aldrig att köpa något extra objektiv utöver det medföljande.
 
Jeppe skrev:
Nikon har släppt otroligt mycket det senaste året. Det verkar som folk glömmer det.

AF-S 14-24/2.8G
AF-S 24-70/2.8G
AF-S 400/2.8 VR
AF-S 500/4 VR
AF-S 600/4 VR


Dessa fem objektiv annonserades i augusti 2007.

Men jag håller med om att Nikon har släppt mycket även 2008. Även om jag hoppas att vi får se nya versioner av 24/35/50/85 med AF-S och nanocoating.

/ChZ
 
Det var ju för 17 inte det jag frågade efter, jag frågade efter om nån vet när/om AF-S 50/1.8 kommer?
Det finns alternativ att ta till (Sigma) om man så önskar så problemet är inte stort, men Nikon har ju erkänt bra pris och prestanda på den storleken ..

Jag visste ju för helvete vad jag köpte för kamera! Är det här nån jäkla bror-duktig klubb? Kan man inte svara på en fråga så håll för 17 truten istället för att idiotförklara trådskaparen.

Jesper: Tack för att du listade en massa objektiv som jag redan kände till som inte har något alls att göra med det jag frågade efter.

/Idioten som tydligen inte får skriva på ett så här 'fint' forum
 
Premis skrev:
Det var ju för 17 inte det jag frågade efter, jag frågade efter om nån vet när/om AF-S 50/1.8 kommer?
Ingen vet. Är det då orimligt att lämna en kvalificerad gissning och underbygga den med historik?
 
Premis skrev:

Jesper: Tack för att du listade en massa objektiv som jag redan kände till som inte har något alls att göra med det jag frågade efter.

Varsegod, det var så lite så...

Det var mer en förklaring till varför, men det kanske inte är lika intressant. Som Martin säger så är det inte många som är intresserade av fast optik längre.

Anledningen till uteblivet svar kan ju bero på att ingen vet och skulle någon mot förmodan veta så säger de ingenting.
 
Nu fick du iofs ett eller ett par vettiga svar, men de kanske drunkade i bruset.

Jag håller med det tidigare svaret, alltså att Nikon förmodligen först kommer att uppdatera prestigeoptiken, dvs. de med f1.4. Lite osäker på om man alls kommer att släppa AF-S version av de enklare fasta objektiven.

Så ett par år, om alls, är min högst personliga gissning.
 
Jag förstår inte ens vad man ska ha AF-S till i fasta objektiv i de kortare brännvidderna. AF är snabb nog ändå, och de skulle bara bli dyrare och ha en sak extra som kan pajja.

Trådskaparen kan ju själv spekulera om våra svar inte duger. "Rykten" är just bara rykten ändå. Hur sannolikt tycker du att det verkar att det absolut billigaste objektivet som har enastående optisk prestanda uppdateras "i onödan"? Inte särskilt.
 
Varför inte ringa Nikon och fråga. Om de inte kan svara eller inte vill så kan ingen annan det heller.
Mvh
JB
 
Det har ju gått rykten om uppdaterad snabb fast optik, kommer säkert komma något snart. Men om du behöver optik idag så köp det som finns, dvs Sigma HSM i ditt fall med Nikon D60. Att det är just AF-S 50mm/1.8 som Nikon kommer släppa först är ju väldigt osäkert ändå. Ryktena brukar ju oftare nämna 50/1.4 och 85/1.4 (och t.o.m. f1.2).

Hur många kameror Nikon släpper tror jag inte påverkar optik-släppen, vore konstigt om dom resurserna överlappade särdeles mycket. Däremot har de ju även släppt mycket optik, så argumentet håller ändå. (Såg att ni glömt den intressantaste optiken för mig också, Micro-Nikkor AF-S 60mm/2.8G).
 
Jeppe skrev:
På vilket sätt ligger de efter menar du? Bara för att de inte har AF-S? Mitt AF-D 85/1.4 går knappast att göra skarpare...

Det jag menade med det är att många (de flesta) av deras fasta optiker är väldigt gamla konstruktioner.

Med modern databeräkning kan man enklare konstruera objektiv, se t.ex 14-24/2.8 som är helt överlägset alla tidigare vidvinkelobjektiv som gjorts (iofs en väldigt krånglig konstruktion, så mycket bättre kommer ju knappast en 50mm etc bli ...).

Sedan saknar de förutom ultraljudsmotorer även de modernaste ytbeläggningarna typ nanocoating.

Dessutom saknar Nikon helt snabba fasta vindvinklar, typ 24/28/35 med 1.4 i ljusstyrka. Volymmodell? Knappast, men nu när Nikon har D3 och D700 måste de tillhandahålla en komplett line-up objektiv till dem.

Det är säkert många som inte vill byta från Canon till Nikon just pga avsaknaden av dessa objektiv.

Annars håller jag med om att många av de gamla klassiska fasta objektiven är hur bra som helst. Mitt 35/1.4 som konstruerades någon gång på 60-talet är det skarpaste jag fotograferat med.

Som sagt när det gäller 50/1.8 kommer det säkert få AF-S vid nästa uppdatering. Men det är knappast något som är prioriterat hos Nikon. I princip alla som är intresserade av fasta objektiv har ju kameror med inbyggd fokusmotor.
 
Är tveksam till att 50mm kommer att uppdateras på detta vis. Finns liksom ingen anledning som jag ser det. Att köpa fast optik sker främst då man åsyftar ett speciellt andvändningsområde, ex till porträttfoto. Då man väl köper en fast optik, så är det den fasta optikens fördelar som eftersträvas: Ljusstyrka, skarpteckning, smidighet och låg vikt.

Till trådskaparen....
Fint forum? knappast...men om du lägger ut en fråga som ingen vet svaret på, så får du tyckanden och gissningar som svar....inte så konstigt eller hur. Nästa gång vore det önskvärt om du tänkte till lite själv innan du postade en ny tråd. Hur man sedan "för sig" sig på forumet, avspeglar hur man senare blir bemött. Gnällighet och spydighet är aldrig lönsamt. Speciellt inte då man samtidigt är en relativt ny medlem på sidan.
 
Senast ändrad:
Naturligtvis kommer Nikon se över sina Prime objektiv nu när dom har fullformatskameror, men det är framför allt dom primegluggar som är tänkt åt D3 och D700, och då blir det nog 28/f1.4 35/f1.4 och 85/f1.4 i första hand, kanske även 105 och 135/f2, 50/f1.8 kommer troligen längst ner på listan, men det är tveksamt om den kommer att updateras i över huvudtaget, viktigare är väl då att göra en AF-S 30/f1.8 eller liknande som normal åt DX folket.

/kent
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.