Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF 50/1,8D eller Nikon AF-S DX 35/1,8 G

Produkter
(logga in för att koppla)

Witalis

Medlem
Jag funderar på att köpa ett nytt fast objektiv till min D90.

Vilket objektiv kan ni rekommendera. Jag kommer nog mest använda det till porträtt miljö och kanske även lite som allround objektiv.

//Peter
 
Jag skulle ha valt 35:an. Jag använder det objektivet betydligt mer än mitt 50 mm. 35:an är något vidare (50 mm mot 75 mm om man räknar in brännvidsförlängningen) vilket gör att den passar bättre som allround-objektiv, framförallt inomhus där det finns begränsat med utrymme att röra sig på. Något som jag ofta saknade med mitt 50 mm.
Om du däremot uteslutande ska fota porträtt så är nog 50 mm ett bättre val då du kommer en bit ifrån modellen. Du kan då även kolla på Nikons 85 mm 1.8 som man brukar kunna få för ett rätt bra pris begagnat här på FS.

Båda är annars väldigt bra, skarpa och prisvärda. :)
 
Ja det kan vara värt att fundera på det du säger att 35mm är bättre då man kan komma lite närmare. För 85 mm är inget på mig då jag ändå har Tamrons 90mm mackro objektiv, där kände jag att jag kom för långt ifrån när jag provade att fota porträtt.
 
Testa att ställa in ditt 18-55 på 35 resp. 50 mm och se vad du gillar bäst!

Det blir samma sak fast med lägre ljusstyrka såklart.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.