Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF 35-70/2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Nån som har nån koll på vad det är för skllnad på Nikon AF 35-70/2,8 och Nikon AF 35-70/2,8 D??
Är det värt att satsa på D modellen i stället för den utan?

Har för mig att ja läste någonstans att D står för en ny förbättrad version av objektivet. Tror det har något med avståndsmätning att göra.. Ta nu inte detta allt för seriöst, det var bara nått jag skummade föbi på nätet. Någon annan kanske vet?

Enligt Nikon:
Nikkor-objektiv av D-typ överför information om motiv-kamera-avståndet till AF Nikon kamerahus. Här görs sedan beräkningar som vanligtvis används av 3D Matrix-mätning och 3D Multi-Sensor Balanserad Upplättningsblixt.

Hej

läste om detta på http://www.kenrockwell.com/ tror jag det var. D-kopplingen enl honom är inte nödvändig, det finns tydligen situationer, främst blixtsituationer, då det fungerar bättre men de är sällsynta. Jag har en blandning av Nikkors, med o utan D-koppling och jag märker ingen skillnad alls.

Mvh
Johan

Tack

Det där med avståndsinformationen hade jag koll på. Det jag först och främst tänkte på var om det skillde sig något i det mekaniska utförandet, om fokuseringen är lika snabb mm :confused:

Nikkor 35-70mm..

Av vad jag har förstått ska det inte skilja något i det mekaniska utförandet. De ska vara likadana. Det enda jag vet som skiljer dem emellan är priset till D-modellens nackdel eftersom den är dyrare..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar