Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 85/1,4 eller Samyang 85/1,4?

AndreasXPS

Medlem
Hej!

Jag är behov att att skaffa en 85mm glugg och har kikat runt på de flesta ställen på nätet. De som intresserar mig är självklart Nikons 85/1.4 aka "Cream Machine" men sen har jag även fått ett intresse på Samyangs 85:a. Nikons glugg är avsevärt mycket dyrare, och Samyangs är faktiskt riktigt billig och det finns väll anledningar till det också men vad jag sett enligt bilder, så presterar den bra!

Så ska man vänta och spara ihop till Nikons cream machine, eller ska jag lägga ut ynka 3000:- på samyangen? Och kanske istället testa samyangen för att senare i framtiden införskaffa Nikons 85:a?
Jag är behov av gluggen inom de närmsta månaderna, dels för att jag vill testfotografera en del innan, samt att jag ska fota balen som går av någon gång i maj/juni och det hade inte varit fel med 85an då...
Pengar till nikons 85 går troligtvis inte att få ihop fören efter sommaren, tyvärr.

Jag har för nuvarande en Nikon D90, alltså DX-format.Men har planer inom de närmsta året för FX.

Sen har vi ju begagnat marknaden, cream machinen går väll lös på runt 8000-9000:-, men åt andra sidan ser jag det som en riktig investering i kameraväskan. Det är svårt det där...

Svar mottages mer än gärna, kanske av er som testat båda och har synpunkter på dem?

/Andreas
 
Om det är pengarna det sitter i så är ju inte nikon 85/1,8 fy skam heller. den är riktigt vass kan jag säga. Den går väl och få för 3000kr utan större problem.
 
Det är väl så att Samyangen inte har AF, eller?

Och har den inte det så skulle i alla fall jag glömma den snabbt. Speciellt om du tänker använda gluggen utanför studion där du fotograferar stilleben.

Det är nästintill omöjligt att fokusera med en 85:a på stora bländaröppningar på dagens kameror om du inte byter mattskiva. Än värre blir det om du dessutom skall fotografera människor som rör sig.....
 
Tack för de snabba svaren!

Dessvärre har Samyangen enbart manuell fokus, men åt andra sidan tycker jag det hade varit kul med lite utmaning när man fotar.
85/1.8 är helt klart ett alternativ, men tycker den inte alls har samma "bokeh" effekt som de andra två. Nikons 1.4 är jag helt såld på, vet inte vad det är men den där "bokeh" effekten den har är helt underbar om ni frågar mig. Älskar när buskar och träd blir så där polygon liknande struktur på det som är ur fokus.

Kan länka till en bild med just Nikons 85/1.4, vilket var den första bilden jag såg med 85an och blev helt såld på den. Det är något speciellt med den bilden:

Länk: http://www.stevehuffphotos.com/Steve_Huff_Photos/D700_files/minarookf_1.jpg

Fortsätt gärna diskutera för och nackdelar :)
 
Visst blir bilderna härliga med N85/1,4 men är det som sagt värt 4-5 ggr pengarna? Jag har tidigare haft en 85/1,8 och gillade den skarpt (sålde den tyvärr för några år sedan). Jag har nu en manuell 85/1,4 AIS istället men den har jag inte använt på år och dag (du får gärna köpa den om du vill! =)

Jag skulle vara lite försiktig med Samyangen efter vad jag har läst om dess mekaniska konstruktion, det är tydligen många som har fått problem med att bländaren gått sönder.

Precis som Mankan säger är det riktigt trixigt att fokusera sådan här optik manuellt på riktigt stora bländaröppningar, toleransen i mattskivan är för stor (ca f/2,8-3,5). Enda lösningen jag kunde se var att byta till en mattskiva med snittbild, en sådan kostar från 200kr och uppåt.
 
Ljusmätningen funkar inte med d90 och manuella objektiv.
Utan du får gissa inställningar och prova dig fram.

Så köp en 85/1,8 du kommer bli nöjd med den...
 
Visst blir bilderna härliga med N85/1,4 men är det som sagt värt 4-5 ggr pengarna? Jag har tidigare haft en 85/1,8 och gillade den skarpt (sålde den tyvärr för några år sedan). Jag har nu en manuell 85/1,4 AIS istället men den har jag inte använt på år och dag (du får gärna köpa den om du vill! =)

Jag skulle vara lite försiktig med Samyangen efter vad jag har läst om dess mekaniska konstruktion, det är tydligen många som har fått problem med att bländaren gått sönder.

Precis som Mankan säger är det riktigt trixigt att fokusera sådan här optik manuellt på riktigt stora bländaröppningar, toleransen i mattskivan är för stor (ca f/2,8-3,5). Enda lösningen jag kunde se var att byta till en mattskiva med snittbild, en sådan kostar från 200kr och uppåt.

Samyangen skall man använda fullt öppen, om man inte tänker göra det så finns det bättre optik som dessutom har af för rimlig pengar i både Canon och Nikons utbud - så rör inte bländaren så går den inte sönder heller ;)

Byta mattskiva, AF-connfirm chip och liveview är alla saker jag använder för att få focus rätt på samyangen. Orinal mattskiva duger inte - det går ju gissa,, men blir oftast fel - bättre med liveview när man har tid och supermatt skiva för att kunna focusera vettigt även utan liveview. AF-confirm chip är även det rätt använt en hjälp och ger ju riktig EXIF vilket är skönt i sig. Samyangen är bra, men bara fullt öppen och på föremål innom 10-15 meter helst för att dra nytta av bokhen. Den har tämligen rutten närgräns som begränsar lite - 20cm kortare hade vaarit väldigt väldigt skönt.
 
Okej, lite delade meningar där men alla verkar hålla med om att det är problem med manuell fokus i alla fall. Det där med bländaren på samyangen tror jag dock inte hade varit problem i sig, jag brukar väldigt sällan skruva upp/ner bländaren på mitt 35/1.8G. Den är nästintill alltid på f1.8

Emil-G: Den är nästan av intresse faktiskt, vad släpper du den lös för? :)

Bengt-re: Kan du förklara lite mer om mattskiva, af-connfirm? Live-view behöver du inte förklara :D

Samyangen börjar avtar mer & mer i intresse när man hör hur svårt det är med fokusen, hmm.
Nikons 1.8 är säkerligen ett mycket bra objektiv, men faller inte riktigt mig i smaken rent estetiskt. Gillar det där "stora" glashålet eller vad man ska kalla det på 1.4 både nikon som samyang. Inte för att valet borde bero på hur det ser ut, men estetiska är ganska viktigt konstigt nog...
 
Har du planer på att i framtiden byta till en kamera ett steg upp i näringskedjan så kommer du få ljusmätning även med manuella objektiv. Fokusen blir ju klart svårare än med AF men inget som är omöjligt, framförallt inte med en stor ljus sökare. Det största problemet för dig för närvarande bör i så fall vara att få rätt på exponeringen med D90 då du får gå mer på känsla där.

Är ändå manuella ett alternativ för dig så glöm inte bort att titta på Zeiss 85 1.4, billigare än Nikons (Zeiss har inte hängt med i prishöjningarna som Nikon, de låg innan på ungefär samma pris).

http://www.photozone.de/nikon--nikk...eiss-planar-zf-t-85mm-f14-review--test-report

Dessutom är det i särklass det vackraste objektivet i klassen :)
 
En mattskiva kan du köpa från virtualvillage för ca 300 spänn med frakt, helt klart värt om du vill köra manuell optik.
Tänk också på att en 85 på aps-format blir ganska långt, lite väl långt för att ta lite porträtt inomhus. Ska du ta en bild som den du länkade till får du stå bra långt bort. Finns inte så jättebra porträttoptik för aps-format men om du inte är rädd för manuell fokusering så kolla in Voigtländer 58mm f:1.4. Det motsvarar ca 85mm i fullformat så det är en perfekt brännvidd. Den har dessutom chip så att du kan ljusmäta med D90 och en grymt härligt bokeh.
Står själv i kvalet om porträttoptik. Funderar lite på Nikkor 60mm f:2.8 Macro, får inte riktigt den där superbokehn som med en 1.4 men brännvidden är riktigt bra och sen kan det ju vara bra med ett makro också. Den är dock kanske lite för skarp för porträtt. Svårt, vi får se.
Har funderat lite på Samyang också, 85:an...hmm, inte lätt...
 
Jo planera är att för eller senare byta upp mig till FX men kommer nog behålla D90. D700 beg är inte farligt dyr, och inte heller är D3:an det nu när både D3s & D3x har kommit. D700 kanske sjunker ytterligare när eventuell D700s kommer? :)

Zeiss har jag nästan glömt bort! Kanske beror på att beg.marknaden för den är nästintill 0 verkar det som. Men visst håller jag med dig, mycket stilren glugg, faller mig helt i smaken sen är den en toppenglugg också enligt recensioner. "Bokeh" var ju riktigt fint på zeissen.

Vart kan beg.marknaden finnas för detta objektiv. Fotosidan & blocket tex har dessvärre inga. Utomlands som gäller, eller rätt tillfälle helt enkelt?
 
Jag har haft Nikon 85/1.8 och tyckte den var rätt ok på DX-format men måttligt bra på FX-format. Nu är 1.8:an såld och en Nikon 85/1.4 är inköpt. Om du kan få fram pengarna, köp 1.4:an, den är grym! Otroligt skarp på stora öppningar och väldigt mjuk och fin oskärpa.

Jag har testat Zeiss 85/1.4 på en fotomässa men blev inte så imponerad av den, manuell fokus är hopplöst även med ett D3-hus som har stor och bra sökare. Om du vill fota människor så är AF närmast ovärderligt, man sätter lätt skärpan på t ex ögonen och det blir ofta perfekt även vid f/1.4 :)

Om du vill ha nåt med jämförbar bildkvalitet som Nikons 85/1.4, kolla då på Nikons 70-200/2.8 VR, grymt snabb, skarp, snygg bokeh och väldigt allround. Men den kostar väl sådär 25000kr nu, så 85:an är billig i jämförelse ;)

Lycka till!
 
En mattskiva kan du köpa från virtualvillage för ca 300 spänn med frakt, helt klart värt om du vill köra manuell optik.
Tänk också på att en 85 på aps-format blir ganska långt, lite väl långt för att ta lite porträtt inomhus. Ska du ta en bild som den du länkade till får du stå bra långt bort. Finns inte så jättebra porträttoptik för aps-format men om du inte är rädd för manuell fokusering så kolla in Voigtländer 58mm f:1.4. Det motsvarar ca 85mm i fullformat så det är en perfekt brännvidd. Den har dessutom chip så att du kan ljusmäta med D90 och en grymt härligt bokeh.
Står själv i kvalet om porträttoptik. Funderar lite på Nikkor 60mm f:2.8 Macro, får inte riktigt den där superbokehn som med en 1.4 men brännvidden är riktigt bra och sen kan det ju vara bra med ett makro också. Den är dock kanske lite för skarp för porträtt. Svårt, vi får se.
Har funderat lite på Samyang också, 85:an...hmm, inte lätt...

Okej :)
Det har du rätt i, 85mm på DX blir sådär 136mm vilket är en hel del. Troligtvis för mycket som du säger för porträtt. Men FX ligger inte långt borta, närmsta året troligtvis.
Ska kika in det du rekommenderade ;)
 
Tror tyvärr knappt det finns en begagnatmarknad för Zeiss-objektivet, jag letar och har letat efter det lite då och då men utan någon tur.

De flesta som köper det håller nog på det efter det. Och det är trots allt inte så där jätte många som köper det.

När jag väl slår till på ett 85 1.4 så är det högst upp på listan i alla fall.

Lycka till med ditt köp :)
 
Jag har haft Nikon 85/1.8 och tyckte den var rätt ok på DX-format men måttligt bra på FX-format. Nu är 1.8:an såld och en Nikon 85/1.4 är inköpt. Om du kan få fram pengarna, köp 1.4:an, den är grym! Otroligt skarp på stora öppningar och väldigt mjuk och fin oskärpa.

Jag har testat Zeiss 85/1.4 på en fotomässa men blev inte så imponerad av den, manuell fokus är hopplöst även med ett D3-hus som har stor och bra sökare. Om du vill fota människor så är AF närmast ovärderligt, man sätter lätt skärpan på t ex ögonen och det blir ofta perfekt även vid f/1.4 :)

Om du vill ha nåt med jämförbar bildkvalitet som Nikons 85/1.4, kolla då på Nikons 70-200/2.8 VR, grymt snabb, skarp, snygg bokeh och väldigt allround. Men den kostar väl sådär 25000kr nu, så 85:an är billig i jämförelse ;)

Lycka till!

Köper jag då en glugg som passar DX men inte passar FX så bra så är det lite onödigt då jag med största sannolikhet skaffar FX inom snar framtid.
Ok, inte för att jag har erfarenhet av några objektiv i toppklass direkt så jag själv hade nog inte sett skillnad på nikons 85 motsvarande zeiss förutom manuell fokus då givetvis :)

För närvarande har jag bara nikons 35/1.8G och Sigmas 14/2.8 som jag för övrigt är riktigt nöjd med. Känner att jag behöver gluggar i den större klassen 85mm & uppåt.
70-200 hehe ja, där är nog allt jag vill ha i den gluggen, allt förutom priset :D
Nej vinna lite pengar & köpt båda två hade inte varit fel...

Du har inga bilder tagna med 85/1.4? :)
 
Jag hade sparat pengarna och lagt dem på FX-sparkontot istället. För övrigt lär du inte se skillnad på Samyangen och Nikkorn om du inte ser skillnad på Nikkorn och Zeissen. Samyangen har mjukare bokeh än Nikkorn, om det nu är det man är ute efter i första hand.
 
Fokusen blir ju klart svårare än med AF men inget som är omöjligt, framförallt inte med en stor ljus sökare. Det största problemet för dig för närvarande bör i så fall vara att få rätt på exponeringen med D90 då du får gå mer på känsla där.
:)

Faktiskt så är det snarare tvärt om. Exponeringen är ett mindre problem än skärpan. Histogrammet funkar finfint och är det inomhus med blixt så klarar du dig utan expmätare i kameran.

Skärpan däremot är ett jätteproblem om du tänkt använda gluggen på 1,4-2. Som någon redan nämnt så motsvarar skärpedjupet på dagens mattskivor drygt 2,8. Dvs du ser absolut ingen skillnad när du försöker finjustera fokus i exakt rätt läge på 1,4. Det fungerar inte heller med gröna lampan. Den ger lyser grönt innan gluggen är korrekt fokuserad. Jo faktiskt. Skärpedjupet på en 85 mm f1,4 fullt öppen på porträttavstånd är ca 10-15mm. Lampan lyser grönt inom ett större område. Så pass mycket större område att det sista bettet uteblir i bilden.

Det är lätt att testa själv: Stäng av AF och fokusera på något tills lampan lyser grönt. Ta en bild. Sätt sedan på AF igen och ta en ny bild. Du kommer till 99% märka att kameran gör en liten justering och är AF systemet korrekt injusterat så blir bilden garanterat skarpare.

Det enda som fungerar med ljusstarka manuella gluggar utan att du bytt mattskiva är att använda LiveView men då blir det inte direkt någon actionfotografi.

Den gode Martin Hertsius har även rapporterat om problem med felfokus när han bytt mattskiva med snittbild. Så även där finns det fallgropar.
 
Den gode Martin Hertsius har även rapporterat om problem med felfokus när han bytt mattskiva med snittbild. Så även där finns det fallgropar.
Det finns fallgropar precis överallt, tyvärr. Jag använder "gröna lampan" för att fokusera mitt Samyang, men då på D700 som har rätt fräsig AF-modul med pilar som talar om i vilken riktning man ska vrida för rätt fokus. Ändå träffar man fel ganska ofta. Man får helt enkelt vrida lite förbi det läge då lampan lyser, eftersom spannet precis som du säger är för stort.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.