Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 70-200/4 VR III

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast man förlorar möjligheten att snabbt och enkelt rotera kameran runt objektivets axel (från liggande till stående eller tvärtom), det är inte alls samma sak att fälla ner kulleden på sidan.

Jag har iofs en rejäl kulled och en L-skena på kameran så jag klarar mig men jag tycker det är lättare att sköta med hjälp av stativfästet.

Förhoppningsvis skall man slippa stativ med tredje generationens VR.

/Karl
 
Förhoppningsvis skall man slippa stativ med tredje generationens VR.

/Karl
Nja, jag är skeptisk. Jag kommer iaf att fortsätta använda stativ för landskapsfoto. VR är bra i många fall men hjälper varken mot rörliga föremål eller vid längre tider.

Fem steg är en hel del men det räcker ändå inte för slutartider längre än 1/8 - 1/15 s beroende på hur stadig man är på handen, det är inte speciellt långa tider för mig som ofta är ute i gryning eller skymning.
 
Nja, jag är skeptisk. Jag kommer iaf att fortsätta använda stativ för landskapsfoto. VR är bra i många fall men hjälper varken mot rörliga föremål eller vid längre tider.

Fem steg är en hel del men det räcker ändå inte för slutartider längre än 1/8 - 1/15 s beroende på hur stadig man är på handen, det är inte speciellt långa tider för mig som ofta är ute i gryning eller skymning.

Stativ hjälper föga mot rörliga föremål det heller.

Ett stativ är givetvis alltid bättre, men jag hoppas att VR g3 kommer vara tillräckligt bra för mig så att jag slipper släpa på stativet.

/Karl
 
menar bara att...

Nja, jag är skeptisk. Jag kommer iaf att fortsätta använda stativ för landskapsfoto. VR är bra i många fall men hjälper varken mot rörliga föremål eller vid längre tider.

Fem steg är en hel del men det räcker ändå inte för slutartider längre än 1/8 - 1/15 s beroende på hur stadig man är på handen, det är inte speciellt långa tider för mig som ofta är ute i gryning eller skymning.

med 850 gr funkar nog fästet i kameran.

lma
 
Jag noterar att till Canons motsvarighet så funkar samma stativfäste som till deras 300 mm f/4. Det hade ju varit fiffigt om Nikon hade gjort likadant.
 
Jag noterar att till Canons motsvarighet så funkar samma stativfäste som till deras 300 mm f/4. Det hade ju varit fiffigt om Nikon hade gjort likadant.

Det har de inte tyvärr.

AF-S 300/4 har ett fäste man trär på bakifrån och sedan sitter det piggar som det hakar i som håller det på plats medan man vrider det.

Det nya 70-200 har ett delbart fäste, det går inte att trä på eftersom det är en tjockare bit bakom platsen för fästet. Jag tror inte att Nikon har haft ett delbart fäste på något objektiv tidigare.

Fast å andra sidan ska vi nog inte vara så ledsna över att de valt ett annat fäste, det till 300/4 är ju känt för att vara vingligt.
 
Fast å andra sidan ska vi nog inte vara så ledsna över att de valt ett annat fäste, det till 300/4 är ju känt för att vara vingligt.

Jo, det sägs så; jag tycker det funkar bra, och till en lättare glugg hade det säkert varit utmärkt. Det är inte utan att man tycker att Canon har mycket bra i sitt objektiv utbud...
 
Men att det det ska vara så j...a svårt att få med ett stativfäste när den (gluggen) kostar runt 12000 bagis det är ju rätt märkligt vad dom håller på.
 
För samma pris som man kan köpa ett stativfäste till nya 70-200/4 så kan man köpa sig en hel 70-210/4. Tror faktiskt att den äldre gluggen är lite prisvärdare :D
 
För samma pris som man kan köpa ett stativfäste till nya 70-200/4 så kan man köpa sig en hel 70-210/4. Tror faktiskt att den äldre gluggen är lite prisvärdare :D

Prisvärdare är svårt att hitta tycker jag, men 70-200f4 verkar vara otroligt bra på pappret nu så det kliar är köpefingrarna.

/Karl
 
Men att det det ska vara så j...a svårt att få med ett stativfäste när den (gluggen) kostar runt 12000 bagis det är ju rätt märkligt vad dom håller på.

Jag håller med men måste ändå säga att det var på tiden Nikon gjorde en sådan nu får vi se hur bra den är så kanske man slår till, men som sagt dåligt att man inte skickar med ett stativ fäste för dom pengarna det börjar likna Canons taktik tyvärr.
 
För samma pris som man kan köpa ett stativfäste till nya 70-200/4 så kan man köpa sig en hel 70-210/4. Tror faktiskt att den äldre gluggen är lite prisvärdare :D

Ja, jag har den äldre (från 1988) AF-versionen och fotade rätt mycket med den för några år sedan när jag just köpt den och har den fortfarande kvar, trots att jag har skaffat fler fasta gluggar som jag använder mer. Anledningen är främst att jag tyckte den var ganska mjuk i skärpan på full öppning, och då är man ju nere på f/5,6 i alla fall om man ska blända ner ett steg. Så det skulle vara intressant att se ett jämförande test mellan de här två för att få se hur mycket skarpare denna nya är på full öppning etc.
 
Japp då var den beställd från Cyberphoto. Hoppas nu den kommer innan Jul. Ser fram emot bra bilder i Pulkabackarna med gluggen.
 
Gillar denna kommentar:
"Sample Image 4
Extra reach was needed for this image, so the 200mm telephoto end was stretched to 400mm using a 2X Teleconverter. The aperture jumped from f/4 to f/8 but you can still use autofocus* – something other cameras cannot claim.
*When shooting with the D4, D800 series or D600"
http://imaging.nikon.com/lineup/lens/zoom/telephotozoom/af-s_70-200mmf_4g_ed_vr/sample.htm
Det är en jättebra finess att kunna använda AF vid ljusstyrka f/8, men ovan nämnda tre kameror är inte ensamma om det.

Bilden ser bra ut också!

Ja, men den är rätt kraftigt nerskalad. Det ska bli intressant att få se originalbilder.
 
Det är en jättebra finess att kunna använda AF vid ljusstyrka f/8, men ovan nämnda tre kameror är inte ensamma om det.

Det är väl dom enda som fungerar bra med f8? På min D700 så skall man ha ganska mycket tur för att AFen skall hitta rätt på en objektivkombination som har en största bländare på f8.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.