Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 70-200/4 VR III

Produkter
(logga in för att koppla)
På samma sätt lanserade NR det japanska priset på D600, det var då motsvarande ca $2800 om jag minns rätt. När kameran väl lanserades var priset i USA $2200 så vi kan förmodligen dra av $500 eller så från detta rykte.

Skall vi tippa på 12995 kr i Sverige? :)
 
Gillar denna kommentar:
"Sample Image 4
Extra reach was needed for this image, so the 200mm telephoto end was stretched to 400mm using a 2X Teleconverter. The aperture jumped from f/4 to f/8 but you can still use autofocus* – something other cameras cannot claim.
*When shooting with the D4, D800 series or D600"
http://imaging.nikon.com/lineup/lens/zoom/telephotozoom/af-s_70-200mmf_4g_ed_vr/sample.htm

Bilden ser bra ut också!

Nerskalat till 717x476 ser vad som helst bra ut. Det enda som enligt mig säger något just nu är MTF-diagrammen.

/Karl
 
Så prisbetyget blir billigt objektiv och dyrt stativfäste, fast med vikten objektivet har så klarar man sig kanske utan.

/Karl

Har man ett riktigt stabilt stativ så kanske det går, men jag har prövat att sätta AF 70-210/4 på mitt Manfrotto och man får ju sikta lite ovanför det man vill fotografera. ;) Det värsta är egentligen inte kulleden utan snabbplattan som flexar mot kamerahuset. Dock bättre med D700:ans metallhus än D80-plasten.
 
Har man ett riktigt stabilt stativ så kanske det går, men jag har prövat att sätta AF 70-210/4 på mitt Manfrotto och man får ju sikta lite ovanför det man vill fotografera. ;) Det värsta är egentligen inte kulleden utan snabbplattan som flexar mot kamerahuset. Dock bättre med D700:ans metallhus än D80-plasten.

Jag har inte upplevt att det varit några större problem med mitt AF 70-210/f ens på riktigt dåliga stativ. I vilket fall är objektivet inte tyngre än 24-70/2.8 och det har väl inte ens något stativfäste till objektivet.

/Karl
 
Jag har inte upplevt att det varit några större problem med mitt AF 70-210/f ens på riktigt dåliga stativ. I vilket fall är objektivet inte tyngre än 24-70/2.8 och det har väl inte ens något stativfäste till objektivet.

/Karl

Problem och problem. På längre håll kommer det inte att märkas så mycket. Sedan är det ju inte själva stativet som är problemet, utan snabbplattans anliggning mot kamerahuset. Nu är det ju ett 190 ProB så det går ju att byta kulled till en med bättre snabbplatta, vilket lär vara en bättre investering än stativfästet...
 
Fast man förlorar möjligheten att snabbt och enkelt rotera kameran runt objektivets axel (från liggande till stående eller tvärtom), det är inte alls samma sak att fälla ner kulleden på sidan.

Jag har iofs en rejäl kulled och en L-skena på kameran så jag klarar mig men jag tycker det är lättare att sköta med hjälp av stativfästet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.