Annons

Nikon 70-200/4 VR III

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ett manuellt 180/2,8ED och på den "gamla tiden" fotades ju även snabba sporter utan AF... Nog har jag till och med några skarpa fågelbilder som jag tog med det objektivet. Dagens AF är ju extremt i jämförelse.
 
Jaha, då har gluggen kommit och finns för mig att hämta på Elgiganten. Tyvärr lär det dröja till fredag innan jag får möjlighet att hämta den. Spelar ju mindre roll då min kamera fortfarande är på verkstad.
 
Vi på MM St Bernstorp har levererat de första idag, Har inte ens hunnit testa det själv ännu. Men det kändes väligt lätt å smidigt jämfört med 2.8 an
 
Jag vill ha tyst o snabb af. En 180 2,8 afs med nano coating. Kan det bli bättre? Nikon törs inte göra en sån glugg för de vet att den skulle stjäla showen från alla telezoomar.
 
Ok, har hämtat den nu och det är ju för djävligt att kameran är på service. First impressions: Luten onätt med behagliga, ej uppseendeväckande mått. Zoom och fokusringar med helt perfekt motstånd. Byggkvalitet, typ 8/10. 24-70 2,8 har i mitt tycke 9/10 och 70-200 2,8 får full pott, dvs 10/10. 24-120 4,0 får 7/10 och nya 70-200 är väldigt lik i känsla men har innefokusering viljet renderar extra poäng. I mitt tycke en välbyggd och förtroendeingivande optik. Resten får jag avvakta med tills kameran kommit. Första intrycket ör dock att det är en djävligt baice glugg som fyller alla mina telezoomsbehov.
 
Ok, har hämtat den nu och det är ju för djävligt att kameran är på service. First impressions: Luten onätt med behagliga, ej uppseendeväckande mått. Zoom och fokusringar med helt perfekt motstånd. Byggkvalitet, typ 8/10. 24-70 2,8 har i mitt tycke 9/10 och 70-200 2,8 får full pott, dvs 10/10. 24-120 4,0 får 7/10 och nya 70-200 är väldigt lik i känsla men har innefokusering viljet renderar extra poäng. I mitt tycke en välbyggd och förtroendeingivande optik. Resten får jag avvakta med tills kameran kommit. Första intrycket ör dock att det är en djävligt baice glugg som fyller alla mina telezoomsbehov.

Frestare....
 
Inga tester än som jämför 70-200/f2.8 vid f4 och 70-200/f4 vid f4. Det är det som kommer avgöra för mig.

/Karl
 
Inga tester än som jämför 70-200/f2.8 vid f4 och 70-200/f4 vid f4. Det är det som kommer avgöra för mig.

/Karl

Det var ju presis vad ovanstående test gjorde. På 200 mm i princip jämnt skägg i mitt och kanter vud bl 4 på bägge. Vid 70 mm var lillebror likvärdig i mitten och klart bättre i kanterna. Lillebror har mer distortion på 200 mm men inget upseendeväckande. Storebror hanterar vignettering lite bättre men lider märkligt nog av klart mer ca på 70 mm. På 200 mm är ca likvärdig.
 
Testade snabbt på D7000 igår; kändes lätthanterlig och verkar vara bra VR; handhållet 200mm på 1/25 var inga problem, inomhus i svagt ljus, dock mest på stillastående/långsamt rörliga motiv. Ska bli kul att se tester på mer rörliga motiv - kan bli värt att få flexibiliteten (och VR) framför tex. 180/2,8 - med ungefär samma smidiga storlek/vikt.

Jämförde förresten med Sigma 70-200/2,8 OS, vilket väl var ungefär likvärdigt, med något mer soft bokeh, men tyngre. (Deras 120-300/2,8 var något helt annat, som väntat).

/A.
 
Jämför man gluggarna på 200 mm och storebrors närgräns är skillnaden i förstoringsgrad väldigt stor. Sen kan man dessutom efter det gå ytterligare betydligt närmare med lilkebror. Nästan 0 problem med focus breathing hos lillebror. Af vid dåligt ljus klart bättre med storebror och lite bättre vid bra ljus. Men lillebror är ändå snabb vilket känns bra. Klr man focus limiter är de vid bra ljus i stort sett likvärdiga. Vr är tydligt bättre med nya telezoomen och klippet på Youtube vusar verkligen hur oerhlrt effektuv den är.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.