Annons

Nikon 70-200/4 VR III

Produkter
(logga in för att koppla)
Cyberphoto!

Inga tester än som jämför 70-200/f2.8 vid f4 och 70-200/f4 vid f4. Det är det som kommer avgöra för mig.

/Karl

Hej!

Det finns en test mellan f2.8 och f4 på Cyberphoto. Jag kan ju säga att man ska vara lite kritisk efter som de vill sälja men samtidigt upplever jag dem som väldigt seriösa.

Trevlig helg!
Sven
 
Ja, stora delar av det.

Gör det någon skillnad?

Alla Leica-kameror och objektiv tillverkas i Portugal, ett land som inte direkt är känt för sin extrema kvalitetsnivå. Detta påverkar inte produktens kvalitet om fabriken sköts rätt.

Jag vet inte vad frågeställaren hade för bevekelsegrunder för sin fråga, men man kan ju tänkas vilja undvika att köpa produkter som tillverkas i en kommunistdiktatur.
 
Jag vet inte vad frågeställaren hade för bevekelsegrunder för sin fråga, men man kan ju tänkas vilja undvika att köpa produkter som tillverkas i en kommunistdiktatur.

Den diskussionen hör defintivt inte hemma i en utrustningstråd, så gå inte vidare med den tack!
 
Hej!

Det finns en test mellan f2.8 och f4 på Cyberphoto. Jag kan ju säga att man ska vara lite kritisk efter som de vill sälja men samtidigt upplever jag dem som väldigt seriösa.

Trevlig helg!
Sven
Ett enklare test än det som redovisades i länken tidigare i tråden. Tycker dock man kommit fram till ungefärliga slutsatser. Focus breathingen med storebror är ju skrämmande. Men jag visste ju om den eftersom jag haft storebror. När man får det så tydligt illustrerat som i Cyberphotos test blir jag nästan lite irriterad över att Nikon inte kunnat lösa problemet bättre än vad de gjort med 2,8 - zoomen. Men blir samtidigt glad över att det problemet är så gott som obefintligt med lilkebror. Är allt mer övertygad om att jag gjorde rätt val. Lilkebror är i många avseenden mer användbar för mig.

En off topic observation. En eloge till Anders som jag tycker visar på den ovanliga egenskapen, att vara en aktiv forumvärd.
 
Tillverkad

Mycket bra skrivet test, och som jag trir speglar de verkliga förhållandena. Tror nya telezoomen är en vinnare för många av oss. Kolla också testet av VR på you tube. Den är sanslöst stabil vid filmning.

Ni har diskuterat vilket land 70-200 f4 är tillverkad i och i den testen som nämns här ovan så skriver E.J. Peiker att hans kommer från Thailand, kanske tillverkar de gluggen i flera länder.

//Sven
 
Äger ju 28, 50 och 85 1,8 G. Alla tre är gjorda i Kina. Nya 70-200 4,0 är made in Thailand. Antar att fabrikerna i Thailand har lite att ta igen, produktionsmässigt.
 
Fick besked från Inet att min kamera är åtgärdad och ivägskickad. Återkommer med synpunkter på skärpa när jag hunnit knäppa några bilder. Kan nästan inte bärga mig. Blir såååå spännande
 
Det har väl redan visats en del tester som tyder på att den är skarpare än sin ljusstarkare bror både i mitt och hörn? Tydligen vinjetterar den lite på f/4 och har lite distorsion (åt olika håll) i ytterlägena, men inget som inte är lätt att åtgärda.

Jag tror också det är en höjdarglugg om man inte behöver f/2,8 (och stabiliseringen i denna är effektivare än i 2,8:an) :)
 
Det har väl redan visats en del tester som tyder på att den är skarpare än sin ljusstarkare bror både i mitt och hörn? Tydligen vinjetterar den lite på f/4 och har lite distorsion (åt olika håll) i ytterlägena, men inget som inte är lätt att åtgärda.

Jag tror också det är en höjdarglugg om man inte behöver f/2,8 (och stabiliseringen i denna är effektivare än i 2,8:an) :)

Bästa i kråksången är att 200 mm tycks vara 200 mm även när man börjar närma sig närgränsen. Den krymper säkert lite den också men inte som storebror. Storebror krymper succesivt från 15 m till att slutligen bli 135 mm vid närgränsen.
 
Så där nu har jag lagt upp tre bilder i ett testalbum. två bilder som är croppade 100% och en jämförelsebild där man ser hela bilden ocroppad. Alla tre är tagna med fokuspunkten längst ut till vänster och på 200 mm brännvidd som väl kanske är objektivets sämsta brännvidd. Konverterade i ACR enligt grundinställningarna, dvs i övrigt obehandlade. Jag tycker det ser mycket bra ut, vad tycker ni?

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=341215

EDIT: Bilderna är självklart tagna på bl 4
 
Så där nu har jag lagt upp tre bilder i ett testalbum. två bilder som är croppade 100% och en jämförelsebild där man ser hela bilden ocroppad. Alla tre är tagna med fokuspunkten längst ut till vänster och på 200 mm brännvidd som väl kanske är objektivets sämsta brännvidd. Konverterade i ACR enligt grundinställningarna, dvs i övrigt obehandlade. Jag tycker det ser mycket bra ut, vad tycker ni?

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=341215

EDIT: Bilderna är självklart tagna på bl 4

Bilderna på Nikonförpackningens streckkod är samma bild om nu någon undrade
 
Kollat af lite hastigt. Den känns snabb, mer i nivå med proffsgluggarna. Lite osäkrare mot svårfokuserade motiv än storebror kan anas. Men af är riktigt bra. Distortionen på 200 mm som jag läste om i ett annat test är ytterst liten. Jag kan ana den i vissa motiv men den är negligerbar. Skärpan på full glugg är mycket bra. Bättre eller sämre än storebror på bl 4, svårt att avgöra och saknar nog betydelse rent praktiskt då bägge är mycet bra.
 
Objektivet är testat hos DXO.

http://www.dxomark.com/index.php/Le...1)/0/(lens2)/1071/(brand2)/Nikkor/(camera2)/0

Det verkar vara mycket skarpare än AFS 70-200VR (DXO har inte testat andra generationen av objektivet).

Intressant är också det är ljusinsläppet inte skiljer så mycket mellan gamla f2.8 och nya f4 varianten. T3.4 (0.5stegs tapp för f2.8) mot 4.4 (0.25 stegs tapp för f4) så skillnaden är bara 0.75steg mellan dom dvs ungefär som mellan 1.4 och 1.8.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.