Vilken typ av fotografering har du tänkt att ägna dig åt? För som det ser ut nu så kan du dra nytta av andras objektiv oberoende av märke (Nikon eller Canon). Min morbror har en Canon 6D och jag älskar greppet på den. Byggkvaliten i magnesiumet är grymt konstruerat. Dock har den ingen inbyggd blixt vilket jag kan tycka är bra att ha i nödfall, samt för att kunna trigga andra blixtar om det skulle behövas.
Är man ute efter bästa bildkvalitet är Nikon D610 utan tvekan det bästa valet. Sony sensorn i den är otrolig. Du har ett bättre autofokusystem också ifall det är snabba motiv du försöker fotografera. Men tittar man på andra aspekter som användarvänlig, dvs hur kameran är användarvänlig för dig, det kan vara allt från knapplayout till hur kameran sitter i handen. Astrofotografering ska även vara en styrka för 6D med sitt låga signalbrus.
Så här har du en liten sammanfattning kring vad som kan skilja sig när du vill fotografera. Det kanske är framtida objektivutbud som lockar dig, du kanske är intresserad av naturfoto och då är Canon ett strå vassare än nikon när det kommer till teleobjektiv på begangnadmarknaden. Ja, det finns många aspekter så om vi ska försöka guida dig åt rätt håll gäller det att du förklarar dina behov!