Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 610 eller Canon 6D

Produkter
(logga in för att koppla)
Det blir ju alltid så där när någon intet ont anande frågar om Canon eller Nikon är bäst.

Ska man ge ett vettigt råd som svar på en så allmänt hållen fråga som TS ställer så är förvisso inte sensorprestanda den enda faktorn i ekvationen. Inte heller bildfrekvens eller ergonomi är den enda faktorn att räkna med. Det har förekommit bra råd i tråden, och det bästa är nog att den kamera man trivs med att använda är den kamera man kommer att använda mycket.

Jag tycker inte att man ska ta så stor hänsyn till om man kan låna objektiv av någon annan. Denne någon annan har kanske tänkt använda sina objektiv själv när man vill låna dem. Bättre att klura på hur man skulle trivas med den kamera man eventuellt kommer att köpa.

Nikon D750 är väl den senast inkomna efter D610, lättare och lite snabbare och anses ha ett bättre grepp än föregångaren. Har inte 6D ärvt autofokusen från D550, har för mig att jag läst det någonstans.

//Bengt.

Nikon D750 är väl den senast inkomna efter D610, lättare och lite snabbare och anses ha ett bättre grepp än föregångaren. Har inte 6D ärvt autofokusen från D550, har för mig att jag läst det någonstans.

//Bengt.

6D och centerpunkten klarar fokusering I månljuset. Det gör inte 550D.

Tycker det är så roligt att se nikon användare överallt på internet, för dom ska alltid försvara sina kameror så kraftigt och få det att låta som om att nikon är överlägset till Canon, jag tycker båda företagen levererar toppen bra gear, och snälla sluta att prata om sensor som att det vore den enda bra saken på en kamera =) Själv har jag en 6D och det är en otroligt prisvärd kamera som ger gott om utrymma för efterbehandling, och den är skön o enkel att ha och göra med. Skulle rekommendera den till alla där ute som vill ta bra bilder.

JoJo.....TS frågar om D610 och 6D, då kan det lätt bli en aning av huggsexa då dessa kameror har fajtas om första platsen sedan Hedenhös dagar. En sak är vad man själv behöver för typ av kamera rent personligt det kan också ofta helt naturligt styras av dom objektiv man redan har hemma.

Sedan finns väl vissa mätbara fakta, som inte är det samma som personliga behov, tex antal bilder per sekund, eller antalet Raw-bilder som kan sparas. Hantering och ergonomi + menyer upplevs olika av olika användare och är svårare att sätta plus och minus på.

//Bengt.

Visst är 6D bra. Däremot, rent kameramässigt har D610 en mer avancerad AF mer lämpad för följande AF vid sport (mer mångsidig) och vid lägre ISO går det att bearbeta bildfilerna mer från en D610 som, f u lägre brus i skuggorna har en jämnare mer monokromatisk brus.

Sedan finns det personliga: vilken kamera känns bäst i handen?

Slutligen: objektivparken - skall man ha f/4 zoomar är Canon klart billigast ffa begagnat: 17-40/4 samt 24-105/4 ca 4000:- vardera (Nikon 16-35/4 = 6500:-, Nikon 24-120/4 ca 5000:-. Canon 70-200/4 utan IS = 3000:- mot Nikon 70-200/4 VR = 7000:).

På fasta brännvidder är det mer lika men då Canon fortfarande har en del gamla fasta där Nikon nyligen uppgraderat kan Canon vara billigare (t ex 50/1,2L och 85/1,2L och L II finns beg för 9000:- resp 9000:-/13000:) och Nikon har sin 58/1,4 och 85/1,4 AF-S G som är f/1,4 och ofta dyrare beg).

Eller annan FF kamera. Kompis har Nikon idag, med inte allt för dyra gluggar. Funderar på att byta till FF, och kan tänka sig även Canon. (Kan då låna en del bra gluggar av sin partner, tex Canon 70-200 4,0 med 1,4 converter, Sigma 70 mm 2:8 Macro, Sigma 24-70 2:8 mm.

Vad rekommenderar Ni?

Nu var jag inte riktigt med på vem som hade vad. Men har du tillgång till objektiv i fullformat till ett av märkena, så är ju det helt klart en stor fördel som jag tycker du skall ta med i beaktningen.

Både Canon och Nikon gör riktigt bra kameror. Både 6D och D610 är riktigt bra. Dock så får du även ta med pris i beaktningen. 6D ligger ju väldigt bra till i pris (om det är en viktig parameter för dig). Speciellt när den ibland går på kampanj.

Har sett den enklare N-versionen (den utan WiFi/GPS) för under 10000 på kampanj, inklusive zoomobjektiv, Wacomplatta och 1 års Adobe CC. Var nästan nära att slå till på den, men hade redan bestämt att jag ville ha en D750.

Appropå D750, om du inte är väldigt priskänslig så skulle jag föreslå dig att faktiskt överväga den som ett alternativ till D610. Samma kamera i stort, men med betydligt bättre AF än både 6D och D610 (samma AF-modul som sitter i den ännu dyrare D810).

Men oavsett vad du väljer, så tror jag att du kommer att bli mycket nöjd. De är alla riktigt bra kameror som du kan bygga vidare på länge. FF kommer helt klart att allt mer slå ut DX/Crop, och du får du ett system med objektiv som du kan fortsätta med.

DX/Crop tror jag mer kommer att bli kvar på kompakta spegellösa ifrån tex Fuji och Sony (även om Sony till viss del även går emot FF här).

Så välj efter pris och vad du tycker känns bäst, och vilken prestanda funktioner du behöver. 6D har väldigt bra ISO, D610/D750 har väldigt bra dynamiskt omfång, och D750 har dessutom väldigt bra autofokus. Men å andra sidan så är 6D lägst i pris (får mycket kamera för pengarna där).

Medvetet så sparade Canon på just autofokusen vad gäller 6D, jag tror att man ville att storebror 5DMKIII skulle få sälja i lugn och ro, man hade lätt kunnat plockat in AF-modulen från gamla 7D, men risken då kunde ha blivit att många i stället valt just 6D. Jag tycker nog att 6D vore värd en mera utvecklad AF, man plockade väl över till och med från 7D till 70D för några år sedan. En ersättare till 6D kan väl inte vara så långt borta tycker man, kommer så klart att bli lite dyrare, men samtidigt kanske den också håller längre in i framtiden. Köpa jättebilligt nu har sina poänger helt klart och står så klart var och en fritt att välja. Men skall man sälja 6D om 5 år så frågar nog många om det inte är 6DMKII man har som har så fin autofokus.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar