Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 18-200 VR Bra/Dåligt

Produkter
(logga in för att koppla)

fotografmanuelek

Aktiv medlem
Är det någon som äger ett 18-200 VR och har ett omdöme? Funderar på att köpa men hittade inga recensioner om det.

Är det t.ex värt att köpa ett skarpt 18-50 + ett, säg 50-200 el. dylikt för att skärpan är så pass dålig på ett extremzoom-objektiv som 18-200??

Alla funderingar och tips tas emot gladeligen!
 
Hej.

Inga recentioner om det objektivet? Hittar massor med en enkel sökning på google etc.

Sedan har det även denna skrivits miltals om denna optik här på FS forum som du säkert lätt kan hitta?

Men till frågan, jag har ett och är väldigt nöjd med det. Är dock en glad amatör men VR funktionen är guld värd för mig, och har svårt för zoom objektiv utan funktionen, märker hur skakig jag är.

Kan bara rekomendera det då det är ett utomordentlig allaround objektiv som jag använder till 95% av det vanliga jag fotograferar. Det hela beror väl lite på vad för användingsområda etc. du har.
 
Ja nu menade jag här på sidan. Jag hittade faktiskt inga recensioner under "produkter" men det är säkert så att det finns befintliga trådar om det.

Gött att du svarade i alla fall. Ja jag är också en glad amatör och fotar allt från arkitektur till natur. Blandat. Idag kör jag med ett Sigma 18-200 som jag är himla förtjust i. Omfånget passar utmärkt. Hur är skärpan i det? Känns det värt 6500:- eller är det VR som kostar skjortan?
 
Jag har nog lite för liten erfarenhet jämfört med andra objektiv egentligen men jag själv har inget att klaga där, ex. om jag jämför med kitobjektivet 18-70mm så är detta bättre enl. mig.

Sedan priset, ja det är rätt mycket pengar. Men jag resonerade att jag får ett väldans stort omfång, snabb autofokus och VR. 3 saker varav den första och sista vägde tyngst i mitt köp.
 
Ja det har du helt rätt i. Jag får se hur jag gör. Det kommer bli ett sånt om jag får ihop pengarna. Jag ska köpa en D200 samtidigt nämligen. Så det kommer trilla iväg på strax över 22000:- med lite tillbehör. JIKES!

Ett alternativ kan ju vara att köra kitglugg 18-70 till en början. Jag ska till USA i höst o kanske kan man hitta VR-gluggen billigare där.
 
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_18200_3556vr/index.htm

http://www.bythom.com/18200lens.htm

Länkar till 2 tester av objektivet.
Jag har det sedan juni -06.
Det här är användbard för sitt stora zoom omfång, det är skarpt och lätt, men objektiv som 17-55 och 70-200 tillsammans är mycket bättre, tyngre och kostar mer. Jag använder det nu med Nikon D40 vilket ger mig en lättburen kamera av bra klass som väger 1,1 kg. Allt vad jag kan skriva om det här objektivet finns i testerna ovan och mycket mer. Jag kan rekommendera objektivet om man förstår vad det är som man köper. Det har brister se testerna.
http://www.fotosidan.se/dp/productowners.htm?product=10659
Länk till fotosidan
 
Hej. Jag är ganska ny på forumet, men har läst lite ett tag. Har fotograferat med 18-200 sedan i somras, och är på det hela taget mycket nöjd med optiken. Att ha tillgång till det zoomomfånget konstant utan att behöva bära med sig och byta fler objektiv ser jag som en fördel. VR är jag glad över då många bilder som räddas från att bli oanvändbara till att bli bra. Jag har inte detaljstuderat skärpa eller andra optiska egenskaper jämfört med andra objektiv. Den största nackdelen med 18-200 i mitt tycke är att objektivet zoomar ut av egentyngden om kameran hänger i remmen en stund. Objektivet har många rörliga delar, och det känns som att man skulle kunna skada något om man är oförsiktig. Det känns också som att objektivet har mycket distorsion i vidvinkelläget.

Jag rekommenderar trots allt objektivet starkt!
 
Hej Jag funderar också på att skaffa ett 18-200vr.Problemet är att dom tester jag har sett ofta visar hur bra objektivet är på en 15 del,ex med och utan vr på fri hand.Jag skulle vilja se objektivet testat på full öpning med kameran på stativ. med andra ord,se hur pass skarpt det är exempelvis på 200,5,6,på en plan text,utan åtgärder i photoshop,Desutom hur pass bulligt det uppfattas i vidvinkelläget på en rak byggnad Jag vet att även där sägs att det väldigt lätt går att fixa i photoshop. Men hur bra är objektivet. om man bortser från vr och andra justeringar i photoshop?.Är det exempelvis bättre en sigma, som också kommer med ett 18-200 os För mig är det inte bara vr som gäller.Visst kan det vara bra att kunna plåta på långa tider,och ändå nå skärpa. Men glöm inte a tt då måste också objektet vara stilla,vilket inte är något problem med ett ljustarkare och kanske skarpare objektiv och snabbare tider. Som sagt ett riktigt test rakt igenom ,på plan yta,och stativ utan åtjärder vore smaskens. Sen kan man ta ställning om kompromissen är ok
Mvh Bengt
 
Senast ändrad:
VR fungerar även vid kortare tider, när föremålet rör sig, t.ex 1/125 kan frysa en långsam rörelse men det är svårt att handhålla 200mm(300mm) utan skakningsoskärpa, där gör VR nytta.
Som jag har lärt mig så kan man handhålla tiden i förhållande till brännvidden
50 mm 1/50, 100 mm 1/100, 300 mm 1/300.
200 mm med cropfaktor 1,5 är lika med 300 mm vilket betyder att jag endast kan handhålla 18-200 i 200 mm läget vid 1/300 del utan VR.
Jag har just nu 3 Objektiv med VR och vill inte vara utan dem. Men det gäller att man förstår vad man kan använda VR till för typ av Foto.
 
Ja självklart funkar det på snabbare tider också
, men exemplen brukar vara .Jag hr fått användbara bilder på en 15 del,osv.Vad jag menar är hur bra är objektivet, optiskt sett.Det är intressant för mig.Oavsett om man kan hålla objektivet still och ha möjligheten att använda längre tider. är det inte så kul om själva bildkvaliten i sig inte är tillräckligt bra. Det är därför jag skulle vilja se ett riktigt test. Men nu har jag sett det. cyberphoto har gjort ett test,där det framgår att det är bra ,men tydligen inte så skyhögt som det snackades om i början. Det har väl sina fördelar,på resor och dyligt ,men verkar inte vara någonting för finsnickeri, nu när jag läst om det ,på nätet. Själv har jag ett 24-120vr som jag tycker är ganska ok. Men visst är det fantastiskt att det stora omfånget går att baka in i en sådan liten plastförpackning, det samma gäller min Lumix fz5,med stabilisator,12 gångers zom och desutom väldigt skarp Jag tror att en bra fråga skulle vara, Skulle jag köpt det här objektivet utan stabilisator,är det i sig själv tillräckligt bra, för mina ändamål kommer jag att bli nöjd med det optiska resultatet
Mvh Bengt
 
Halloj!

Sitter just nu pa Koh Pangan med en D200 + 18-200VR. Kan LOVA att det inte finns nagot annat objektiv jag skulle vilja ha nu under min backpackingtrip, helt super omfang och fantastiskt snabbt och smidigt!

mvh
Calle
(som inte kan halla sig fran fotosidan ens pa resan.. )
 
Jag köpte min 18-200 i oktober 2006, efter en lååång väntan. 7 månader efter beställningen. Jag blev inte besviken. Den är en myckte bra glugg. Jag tycker nästan att jag får bättre bilder med 18-200 än med 18-70 kitobjektivet. Skarpt, snabbt, tyst, bekvämt.
Det enda som jag störs av är objektivkrypningen mellan 24 till 135 mm zoomläge vilket gör att man kan helt enkelt inte fotografera i det området med objektivet nedåtvänt. T.ex. fotografera böcker, klädesplagg e.dy.
Just idag fick jag garantisedel från CyberPhoto för att skicka in det till Nikon. Nikon i sin tur sa att de kollar upp om krypningen ligger "inom tillåtna gränser". Vilka dessa är vet jag inte, men imorgon åker gluggen upp till Nikon.
Tråkigt, för annars är gluggen mycket bra och vill inte vara utan. Inte längre tid i alla fall.
//Fredrik
 
Jag kommer köra kit-gluggen till en början. Den är ju trots allt jäkligt billig i paketet!
Sen om jag känner att jag behöver en alltiallo-glugg så får jag köpa det i efterhand. kommer prioritera en SB 800-blixt först.

Men alla åsikter och kommentarer om den här gluggen tas varmt emot! Det är ett himla trevligt omfång!
 
Fred H skrev:
Nikon i sin tur sa att de kollar upp om krypningen ligger "inom tillåtna gränser". Vilka dessa är vet jag inte, men imorgon åker gluggen upp till Nikon.
Tråkigt, för annars är gluggen mycket bra och vill inte vara utan. Inte längre tid i alla fall.
//Fredrik

Fredrik, har du hört något från Nikon om de kan fixa krypningen? Jag har samma problem och har hört att Nikon inte brukar göra något åt problemet utan bara säger att krypninegn ligger inom gränserna vad man bör acceptera. Med anledning av detta har jag dragit mig för att returnera mitt då det inte verkar hjälpa.

.W
 
Risken om man tajtar upp objektivets zoom-system för mycket är att zoomningen istället kärvar och går ojämnt. Det är nämligen plast mot plast i cam-systemen på denna glugg (som i de flesta "konsument-gluggar") och detta har en tendens att "nypa" om toleranserna är för små.

"Zoom-creep" är dessvärre ofta ett nödvändigt ont i gluggar som denna, dvs plastkonstruktion i kombination med tämligen stora/många/tunga linser. Samma hos alla tillverkare, inte bara Nikon :)

mvh / Matti
 
Igår fick jag tillbaka min 18-200VR glugg från Nikon med följande brev:
"Arbete Garanti.
Kontroll utan anmärkning. Detta objektiv är på detta sätt. Tung främre linsenhet + denna zoomkonstruktion så blir dett på detta sätt"

(Lägg märke till formuleringen och stavningen, ingen Mvh. eller signatur)
Det låter för mina öron som " Plats! Och håll tyst din j***l. Så blir det. Punkt.
Nej, jag är trött på att fortsätta kämpa mot väderkvarnarna. Har läst på diverse forum, mest Amerikanska, och bara att konstatera att nästan vart och ett av dessa objektiv kryper.
Jag har läst en viktig sak om Sigma 18-200 gluggen att den har en spärr. Då kallar det för transportspärr endast i 18 mm läget. Så deras kryper redan från 18mm. Det gör inte Nikon. Min glugg börjar litet utanför 24 mm och slutar vid 135 mm, ganska exakt.
Jag har gjort nu min egen lösning med ett gummiband över skarven mellan zoomringen (den roterande delen) och den fasta biten. Se bilden:
http://www.d70sverige.se/forum/viewthread.php?action=attachment&tid=8463&pid=94254
Nackdelen är att bandet är för smalt, glider åt sidan och jag var tvungen att sätta på två st. Ett som sitter orörligt på den fasta delen och håller det andra på plats som är över skarven.
De döljer tyvärr skalorna därför sätter jag på de när de behövs.
("Gummit" på när det behövs...:D )
//Fredrik
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.