Annons

Nikon 18-200 VR Bra/Dåligt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har just kommit tillbaka från en skidsemester där jag provkörde objektivet lite mer. Blev lite besviken på motljusegenskaperna. Mycket flare/ghost om man fotograferar i motljus. Det är kanske något att förvänta sig från ett så pass stort zoomomfång men det blev en negativ överraskning för mig då jag jämförde resultatet med 18-70 som klarade sig mycket bättre i liknande situationer.

*edit* medan jag skrev lämnade Ola sitt omdöme som motsäger mitt. Njaa, jag vet inte vad jag ska säga. Tycker fortfarande att 18-70 gav betydligt mindre artefakter vid fotografering i motljus. MÅnga av mina bilder blev helt förstörda den här gången. Det inträffade aldrig med 18-70.
 
Mitt omdöme i motljus är endast några enstaka bilder så det är som jag skriver i mitt tidigare inlägg inget uttalande utifrån några exakta studier ... ta det för vad det är!

Exempel på bilder i motljus:
http://www.rockberg.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=924075
http://www.rockberg.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=924077

Min summering kvarstår dock: Det är ett mycket bra objektiv för många användningsområden (framför allt om man vill röra på sig) men inget som kan konkurrera med 1.8:eek:r eller 2.8:eek:r varken fasta eller zoomar. Återigen ... min enkla bedömning efter eget vanligt användande.

Edit: man ska ju vara medveten om att forum på nätet är subjektivitetens högborg.
 
Motljusegenskaperna kan försämras betydligt om man använder ett UV filter och speciellt om filtret inte är av ett bättre kvalitet.
Testade att ta bort filtret helt och hållet både på kitet och 18-200 då försvann alla eller nästan alla flares som visade sig när filtren var på.
Jag märkte också att antalet ljusfläckar var fler med kitet + ett vanligt Soligor UV filter.
Med Hoya Super HMC på 18-200 blev antalet flares mindre (samma objek fotograferat). När jag tog bort filtret försvann flares nästan helt med 18-200.
//Fredrik
 
Superfina bilder. Allt ni säger stämmer ju. 18-200 är ju ett perfekt omfång för den som kan ta de negativa konsekvenser ett sådant "kompromissobjektiv" har. Att man inte kan få allt i ett o samma paket är ju sant. Men för en glad amatör tycker jag att Ola's bilder räcker mycket långt! Nu står jag helt plötsligt o vacklar lite i mitt val. Ska jag strunta i kit-gluggen o köra en 18-200 igen?? Hmm...
 
TACK!!!

Tack alla så väldigt mkt för era tankar och reflektioner. Nu blev valet genast busenkelt. 18-200VR läggs det nu en beställning på bums :)
 
Kolla med Cyberphoto, de hade ett par på lager förra veckan. Dock verkar det som att väntetiderna är kortare nu än vad de var för ett par månader sedan.

.W
 
Variant på lösning

Ja, nackdelen med gummisnoddar är som redan nämnts att de täcker skalorna.
Jag provar f.n. med två st o-ringar med 2mm diam.
Under objektivet har jag placerat en plastbit, som fungerar som bromsband mellan de rörliga delarna. Jag skall försöka hitta ett annat material med lite bättre glidförmåga, så blir det perfekt.
Den här lösningen tycker jag att fungerar bättre än gummisnoddar och döljer inte skalorna.
Det är även lätt att flytta (rulla) o-ringarna framåt eller bakåt, om de skulle vara i vägen.

/paul
 
Re: Variant på lösning

pallin skrev:
Ja, nackdelen med gummisnoddar är som redan nämnts att de täcker skalorna.
Jag provar f.n. med två st o-ringar med 2mm diam.
Under objektivet har jag placerat en plastbit, som fungerar som bromsband mellan de rörliga delarna. Jag skall försöka hitta ett annat material med lite bättre glidförmåga, så blir det perfekt.
Den här lösningen tycker jag att fungerar bättre än gummisnoddar och döljer inte skalorna.
Det är även lätt att flytta (rulla) o-ringarna framåt eller bakåt, om de skulle vara i vägen.

/paul
Har du provat det?
Kan du ta en bild på din lösning?
Kan du beskriva mer i detalj?
Jag utgår ifrån att de 2st 2mm gummisnoddar håller plastbiten på plats och gummisnuddarna omfattar objektivet ömse sidor om skarven mellan fasta- och den roterande zoomdelen.Right?
Har du satt fast gummisnuddarna vid plastbiten så den inte glider ut?
//Fredrik
 
Ja, det är precis som du beskriver. Jag har inte fäst o-ringarna vid plastbiten, med skulle gärna hitta en sådan lösning. I stället har jag anpassat biten så att den faller in i den grunda fördjupningen som är i de båda objektivdelarna. Den ligger då kvar ganska bra.
Jag lyckas inte lägga in bilden, men den kastas tillbaka varje gång trots storleken 400x400, 41,1 kb. Skall jag sända via e-mail?

/Paul
 

Bilagor

  • p1160029.jpeg_redigerad-2.jpg
    p1160029.jpeg_redigerad-2.jpg
    41.1 KB · Visningar: 600
Åjo, det funkade ju

Bilden kom med trots att den inte gick att se i förhandsgranskningen.
Hör av dig om vi skulle kunna utveckla idén vidare.
/Paul
 
Jo, det ser bra ut. Precis så har jag föreställt mig det. Det ser mycket bra ut. Om du kunde tipsa om plastbiten. Den måste ju vara antingen fast vid o-ringarna (båda) eller skall vara av ett mer friktionsmaterial. Hela friktionskraften överförs ju via plastbiten till gummiringarna.(nu är det min yrkesskada som kom fram: byggnadsstatiker ;) )
//Fredrik
 
Ja, helt riktigt

Din iakttagelse är rätt. Jag låter de båda o-ringarna sitta på den inre fasta delen,och hålla plastbite på plats. Plastbitens läpp öve den rörliga delen, fungerar, som du skriver, som bromsband.
Om man placerar en o-ring på varje obj.del, kan friktionen bli för stor, men det är ju också ett sätt att låsa zoomen.
Plastbiten är ca 10 mm bred i sin del mot inre obj.delen och täcker ca 200 grader. Mot den rörliga obj.delen är bredden 20mm och täckningen ca 90 grader. Hoppas det går att förstå. Med, ett annat material med bättre friktion, kanske någon form av borstyta, skulle den bakre delen kunna låsas med endast en o-ring och den utformade läppen över den andra obj.delen skulle överföra bromskraften med ökad precision.
/Paul
 
Är det någon som hittat nån butik som har den i lager??? Verkar ju inte finnas nånstans :(((
/Jop
 
Linsen finns i lager flera tyska nätbutiker, bla hos pixxass.de som är en förträfflgt affär men utanför sveriges gränser. Cirka 7200kr med frakt. Pixxass erbjuder också betalning vid leverans, dvs du betalar till killen som lämnar över paketet i dörren (CoD). Har du inte bråttom så dyker dessa linser rätt (någon i månaden kanske) ofta upp här på FS och på blocket.se.
 
johan.morck skrev:
Cirka 7200kr med frakt. Pixxass erbjuder också betalning vid leverans, dvs du betalar till killen som lämnar över paketet i dörren (CoD).
Johan - har du testat det själv..? Såvitt jag kan se på väbbsajten, gäller COD (='postförskott') endast till tyska kunder..? För sändning till utlandet kräver de förskottsbetalning, eller hur..? (überweissung?)
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 
Köpte precis ett på Mediamarkt i Kungenskurva(Stockholm). Fick pröjsa 6790, glömde tyvärr att fråga om de hade fler på lager...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.