fotografmanuelek
Aktiv medlem
Kan hälsa att Sigmas 18-200 inte kryper från 18mm. I varje fall inte min. Jag kan ha den utan spärren och kuta omkring. Så själva låset i 18mm-läget är väl mer för extra säkerhet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fredrik Hönig (Fred H) skrev:
Så deras kryper redan från 18mm. Det gör inte Nikon. Min glugg börjar litet utanför 24 mm och slutar vid 135 mm, ganska exakt.
Förstår din frustration, men det känns även som att du överreagerar lite. Jag arbetar själv i Expertbutik och har då aldrig genom alla mina år sett ngn form av "Mvh, hälsningar, ha en fortsatt bra dag, lyckönskningar" el motsv på en servicesedel från en verkstad. Känner inte heller att det är befogat. Att lägga energi på att anmärka om meningsbyggnad och stavning på en servicesedel där kontentan av arbetsbeskrivningen framgår mer än väl känns bara larvigt.Fred H skrev:
Igår fick jag tillbaka min 18-200VR glugg från Nikon med följande brev:
"Arbete Garanti.
Kontroll utan anmärkning. Detta objektiv är på detta sätt. Tung främre linsenhet + denna zoomkonstruktion så blir dett på detta sätt"
(Lägg märke till formuleringen och stavningen, ingen Mvh. eller signatur)
Det låter för mina öron som " Plats! Och håll tyst din j***l. Så blir det. Punkt.
tomos739 skrev:
Förstår din frustration, men det känns även som att du överreagerar lite. Jag arbetar själv i Expertbutik och har då aldrig genom alla mina år sett ngn form av "Mvh, hälsningar, ha en fortsatt bra dag, lyckönskningar" el motsv på en servicesedel från en verkstad. Känner inte heller att det är befogat. Att lägga energi på att anmärka om meningsbyggnad och stavning på en servicesedel där kontentan av arbetsbeskrivningen framgår mer än väl känns bara larvigt.
tomos739 skrev:
Åter till ämnet
Tycker dock vidare att det är trist att objektivet beter sig på det visetdu beskriver, men förstår också varför nu när man läst div foruminlägg här på sidan. Jag är själv i köpatagen och har funderat på detta objektiv, tycker du att problemet är så pass stort att du rent av avråder från köp?
Mvh,
Ja, den lösningen har jag själv. Har sett länken tidigare och gjorde som han. Se också länken i mitt tidigare inlägg här ovan.Hans William skrev:
http://www.nikonians.org/cgi-bin/dc...thread&om=20310&forum=DCForumID6&viewmode=all
Gå till inlägg nr 13 där finns en fungerande enkel billig lösning.
Jag har testat att lägga ett lätt tryck just där och då upphör krypningen.
Jag hade tur för jag hittade en påse med massor av gummisnuddar typ hushåll i lokala Eko;-hallen och ett antal av snuddarna passade precis. Nåja, de är aningen för smala och glider åt sidan men 2 st jämte varandra är perfekt. Jag tar bort dem ibland för jag är rädd att markeringarna kan raderas bort av gummibandet.Hans William skrev:
Ja tack för tipset skall prova med gummisnodd när jag hittar någon
Jo, det spelar stor roll. Jag trodde att det är elastiskt. Så jag slutar leta.bune skrev:
Det är inte gummiband man har inuti hjulen på cyklar. Det kallas fälgband och är inte alls lika elastiskt som ett gummiband. Bara för att klargöra det om det nu spelar någon roll.
Fred H skrev:
Jag har läst mycket på olika forum och mer än 90% av ägare till det här objektivet klagar på zoomkrypning. Då tänker jag att kryper andras zoom då kan jag också acceptera det. Fördelarna överväger med råga den enda nackdelen med zoomen. Nu när jag fick tillbaka mitt objektiv konstaterade igen med glädje att mitt 18-200 ger märkbart bättre bilder än kitobjektivet. Jag vill inte AVråda någon från köpet. Den ÄR en mycket bra allroundglugg för en amatörfotograf. VR-funktionen är helt fantastisk. Jag testade med 1/15" exponeringstid i 200 mm läge och 3 av 4 bilder blev bra utan rörelseoskärpa. Även med 1/8" fick jag många bra bilder med den. Om jag vill fotografera med gluggen lodrätt nedåt (mer än 60°) då sätter jag på mina krypbromsande gummiringar så allting går bra. Jag väntade 7 månader efter beställningen att få den och jag blev inte besviken. Mitt råd är att du skall köpa det. Det är ett bra objektiv.
//Fredrik
[Edit]: MVH
tomos739 skrev:
Ok, låter ju bra. Min tanke var från början att köpa nya 70-300 VR för att komplettera upp 18-70 som jag har sen tidigare, men går nu i tankarna att köra 18-200 VR för att slippa bära runt på massa extra opik. Ngn som har en vettig åsikt om det resonemanget? Jag är "amatör-hobby-fotograf" och tänker som så att jag kanske använder ett 18-200 mer än att byta och montera ett 70-300 VR...svårt val då det också istort sett handlar som samma pengar... vad tycker ni?
Tacksam för åsikter