Annons

Nikon 16-85 VR märkligt beteende

Produkter
(logga in för att koppla)

Area51

Avslutat medlemskap
Undrar om någon kan hjälpa mig med denna gåta?

Jag har ett 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S, som har börjat bete sig minst sagt underligt.

När jag slår igång kameran (D80) så rasslar det i objektivet i allt från 2-15 sekunder, och tittar man genom sökaren när detta sker, så "skakar" bilden så att säga. Jag rör alltså inga andra knappar, utan detta händer direkt när kameran går igång.

Detta inträffar oavsett om VR är påslaget eller inte, både vid A/M-fokusläge på objektivet, och dito på kameran. När det väl slutar rassla, så fungerar autofokus normalt, nästan ljudlöst.


Jag testade att göra rent kontaktytorna på både kameran och objektivet, men detta hjälpte inte. Det finns inte heller några synliga skador på någon av kontaktytorna.

Är det någon som känner igen det här?
 
Det låter ju som det är något med VR-funktionen. En ren spekulation skulle kunna vara att det är något fel med VR-funktionen och rasslet kommer av någon intern självkalibreringsfunktion eller liknande som försöker ställa in sig men inte riktigt lyckas.
 
Det låter ju som det är något med VR-funktionen. En ren spekulation skulle kunna vara att det är något fel med VR-funktionen och rasslet kommer av någon intern självkalibreringsfunktion eller liknande som försöker ställa in sig men inte riktigt lyckas.

Tack för tipset, Johannes! Ja, det låter troligt att det har något med VR att göra, i och med att linserna uppenbarligen rör sig på något vis när det rasslar. Får väl fråga Nikon om de känner till detta fenomen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.