Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 12-24, 17-55 eller 17-35?

Produkter
(logga in för att koppla)
Eveningstar skrev:
Nej Mikael!
Vad gör du, jag som var övertygad om 17-55'ans storhet och precis låg i startgroparna för att lägga en beställning och så kommer du och grusar allting så jag kommer ha skrapsår i månadervis! ;)

Är det så dåligt som det ser ut här?

Nej det är inte dåligt.
På 17 mm är det inte så vasst- det ex jag provade uppvisade lite luddighet på 17mm.
Vad det gäller brytningsfel så är det sedan betydligt bättre upp mot 24, 30 55
Tog fram en bild tagen på 30mm -den är helt felfri.
Det är väl just omkring 17mm som zoomen är något svag

Mikael

När jag skrev att det var sämre än Sigma på bl 2.8 var det just 17 mm jag plåtade på. Kan det verkligen vara så att objektivet blir drastiskt bättre om man går upp en grad eller två? I så fall borde man ju "spärra" objektivet på en större brännvidd.

Ok, då kan jag nog sova gott inatt med =)
Ska nog försöka testa ett före jag slår till.
Du råkar inte bo någorulunda nära blekingsa gränsen?
/Kristoffer

Nikon VR 70-200. 200mm makalöst bra. Detta är ett utsnitt

Bilagor

• 200.jpg
    200.jpg
    55.5 KB · Visningar: 1,302
Senast ändrad:
70mm så man förstår, inringade är utsnittet från 200 mm , se föregående sida.VR gör att jag som har kommit till åren verkligen tjänar på stabilisator.

Mikael

Bilagor

• helabilden1.jpg
    helabilden1.jpg
    51.3 KB · Visningar: 1,213
Om man kör autoiso så på 1/60 så blir det oftast skarpt om man anstränger sig lite. På 1/125 så blir det nästan uteslutande bra så vida man inte medvetet skakar eller någon stöter till en etc.

Nu pratar jag om 70-200 på en D70.

Bo
Jag fick inte tag i en Sigma glugg.
Sigma har bytt leverantör-verkar vara lite soppigt just nu.
Återkommer när jag får en.
Mikael

Slowfinger skrev:
När jag skrev att det var sämre än Sigma på bl 2.8 var det just 17 mm jag plåtade på. Kan det verkligen vara så att objektivet blir drastiskt bättre om man går upp en grad eller två? I så fall borde man ju "spärra" objektivet på en större brännvidd.

Eftersom jag inte fick tag i ett Sigma så tog jag ut kit gluggen 18-70 och jmf med 18-35 och 17-55.
Kitgluggen liksom de andra två uppvisar CA på 17 respektive 18mm. Sedan är de snygga alla tre.

Förvånansvärt så upplever jag 18-35 upp till 35mm som skarpast.Men har störst CA på 18mm.
17-55 upplever jag som något mjuk över hela registret.
Det finns även andra (just nu en tråd på dpreview) som upplever 17-55 som något mjuk.
18-70 fungerar väl även på en d2x.

Mikael

Med de exemplar av Nikkor 18-35 och 18-70 jag testade var 18-70 klart bättre.

Bilagor

• test1.jpg
    test1.jpg
    42.8 KB · Visningar: 1,072
Bilderna är 100% crop med D70 utan extra skärpning annat än kamerans medium low. Utsnitt nära kortsidan.

Bilagor

• test2.jpg
    test2.jpg
    33.6 KB · Visningar: 1,066
Senast ändrad:
Detta vittnar bara om att det är viktigt att testa sitt eget objektiv mot något annat.
Jag är inte så imponerad av ett 14000:- objektiv 17-55 längre efter att provat det mot ett betydligt billigare 18-35
mikael

Mitt test exemplar av 18-70 får på 24mm rejält smisk av 18-35mm på 24mm både i mitt och kant , testat på en d2x.
takstruktur och klocka framträder mindre skarpt.
Samtidigt visar de båda objektiven upp olika form av CA. Brytningen sker i helt olika färger.
Även motivet tecknas med olika färgåtergivning. 18-70 går mot mer neutralt och 18-35 i varmare färgton.
Mikael

Bilagor

• klocka1.jpg
    klocka1.jpg
    53.2 KB · Visningar: 1,043
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar