Annons

Nikon 1:a på systemkameror

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror det beror på Nikons D80 och D200 som båda kom i år (D200 kom visserligen förra året, men började säljas först i år i Sverige).

Canon har "bara" kommmit med 30D (som var för lite förändringar för en 20D ägare att byta upp sig, till skillnad mot Nikons D70s vs D80), och nu 400D (som jag tror kommer att sälja riktigt bra, men den är så pass ny att det inte syns i försäljningssiffrorna än).

Blir säkert ändring nästa år, då Nikon inte släpper något nytt, medans Canon släpper sin "40D" och "4D". Sen 2008 går Nikon om igen, då dom släpper nya kameror men inte Canon.

Förut kändes det som om Nikon hela tiden låg ett halvt steg efter Canon, men nu ligger dom lika. Så när Nikon släppt nya kameror ligger dom först, och när Canon släppt nya, ligger dom först.

StaffanW skrev:
Tror det beror på Nikons D80 och D200 som båda kom i år (D200 kom visserligen förra året, men började säljas först i år i Sverige).

Canon har "bara" kommmit med 30D (som var för lite förändringar för en 20D ägare att byta upp sig, till skillnad mot Nikons D70s vs D80), och nu 400D (som jag tror kommer att sälja riktigt bra, men den är så pass ny att det inte syns i försäljningssiffrorna än).

Blir säkert ändring nästa år, då Nikon inte släpper något nytt, medans Canon släpper sin "40D" och "4D". Sen 2008 går Nikon om igen, då dom släpper nya kameror men inte Canon.

Förut kändes det som om Nikon hela tiden låg ett halvt steg efter Canon, men nu ligger dom lika. Så när Nikon släppt nya kameror ligger dom först, och när Canon släppt nya, ligger dom först.

Det ligger nog väldigt mycket i vad du säger.
Det ska bli kul att se vad som händer 2007.

BeJi skrev:
Detta pga Canons allt mer inkonsekventa och ologiska produktlinje.

Till skillnad mot dig, så tycker jag att Canon har en väldigt diffrentierad och fullständigt logisk produktlinje. Det är samma produktlinje som Canon haft i över 10 år.

EOS xxx = nybörjar/instegsmodell
EOS xx = Entusiastmodell
EOS x = Prosumer
EOS 1 = Yrkeskamera

Canon hade dessutom på den analoga tiden en
EOS xxxx, som var riktigt basic. Jag tror att vi kommer att få se en EOS 4000D på PMA 2007, för att möta konkurransen från övriga tillverkare.

EOS 300x -> EOS 400D
EOS 30V -> EOS 30D
EOS 3 -> EOS 5D
EOS 1V -> EOS 1D

BeJi skrev:
Vad tror ni att det här beror på?

Pga att de olika tillverkarna har olika datum i sin produktcykel. Folk köper det nyaste, så är det bara. Det hela handlar bara om när man utför mätningen. Lägg märke till att om man ser till hela året, så sålde Canon mest. Det gäller att läsa mellan raderna..

Håller helt med dig Jesper, tror också det kommer en 4 siffrig modell (4000D) nu i februari/mars. En riktigt enkel billig modell med 6/8MP (kan man gissa att dom helt fasar ut 350D och istället tar samma sensor till 4000D).

Här gäller det att ta marknadsandelar, för har man väl köpt en systemkamera, byter man sällan märke. Det skulle inte förvåna mig om den kommer att kosta 4000:-, 5000:- med kitobjektivet.

De största ökningarna på marknadsandelarna man kan hämta nu är de som skaffar sin första systemkamera. De köper billiga instegsmodeller.

Om man nämner just Nikon och Canon så är det det billiga segmentet med dessa som säljer mycket.
D50 / 400D
D80 / 30D
kommande D40 / 4000D

De dyrare modellerna säljer givetvis inte lika mycket, och tillverkarna kan heller inte leverera lika mycket i den klassen.
D200 / 5D
kommande D3H, D3X / 1D mkIII, 1Ds mkIII

/Erik

Sedan är frågan hur länge har inte Nikon fotografer fått vänta på något nytt sedan D100?
Så dom som har varit märket troget har fått vänta länge o då blir det fler som byter samtidigt varvid siffrorna blir högre för tillfället.
Canon har ju pumpat ut kameror från 6milj pixel till 16,7 medans Nikon väntade länge på att släppa en semi/amatör kamera med mer än 6 milj pixel.

Frågan är nu hur länge Nikon foograferna får vänta på en ff för det går inte in speciellt många mer pixel i aps formatet om man vill ha kvalite.
Jag tycker precis som Jesper att Canon har en bredare kamera arsenal än vad Nikon har.

snap skrev:
Sedan är frågan hur länge har inte Nikon fotografer fått vänta på något nytt sedan D100?
Så dom som har varit märket troget har fått vänta länge o då blir det fler som byter samtidigt varvid siffrorna blir högre för tillfället.
Canon har ju pumpat ut kameror från 6milj pixel till 16,7 medans Nikon väntade länge på att släppa en semi/amatör kamera med mer än 6 milj pixel.

Frågan är nu hur länge Nikon foograferna får vänta på en ff för det går inte in speciellt många mer pixel i aps formatet om man vill ha kvalite.
Jag tycker precis som Jesper att Canon har en bredare kamera arsenal än vad Nikon har.

Frågan är väl om dom flesta har råd med hela Canons arsenal ?

Dom flesta amatörer finner väl vad dom önskar i Nikons sortiment också.

FF är ju verkligen billigt från Canon och något som dom flesta har råd med :(

Sen kan ju Nikon användarna verkligen räkna med att en uppgradering verkligen
ÄR en uppgradering !

/kent.

Men Kent....

Canon marknadsför knappast 1Ds MKII som en kamera som de flesta har råd med. De marknadsför den knappt alls. Men de har en i systemet. Sen är det upp till var och en att bestämma sig för om man vill ha en och om man har råd med en.

Absolut att de flesta amatörer finner vad dom önskar i Nikons sortiment (även hos andra tillverkare oxå).

Appropå uppgraderingar.. vem säger att du måste uppgradera bara för att det kommer en ny modell? Det är bara den mänskliga fåfängan. Canon släpper fler modeller med mindre skillnader för att locka nya kunder. Nikon släpper bara när de tycker det behövs. Det är bara två olika filosofier.

Jeppe skrev:
[...] Appropå uppgraderingar.. vem säger att du måste uppgradera bara för att det kommer en ny modell? Det är bara den mänskliga fåfängan. Canon släpper fler modeller med mindre skillnader för att locka nya kunder. Nikon släpper bara när de tycker det behövs. Det är bara två olika filosofier.
Om man ser till Fotosidans medlemmar är det helt klart vilken filosofi som är populärast. Oavsett hur små skillnader Canon har mellan sina modeller skall alltid ett par hundra medlemmar byta upp sig, samtidigt som Nikon-folket klagar över hur dåligt det är med uppdateringar i deras system...

Jag bevakar säljforumet och där verkar det då vara klar canon-majoritet. ;) Försöker ju hitta lite nikonfynd själv, men det känns iaf som om det är canon i 9 fall av 10. ;) Ok, lite överdrivet kanske men tanken har iaf slagit mig. Är det för att Canon skall ha ett större utbud att byta upp sig? (??)

Som sagt, Emil. Mänsklig fåfänga. Jag har haft/har 2 digitala systemkameror sedan 2003.

Hade jag varit Nikon-användera hade nog siffran varit densamma, en D100 och en D2x istället för som nu, först en 10D och sedan en 1D MkII.

Att folk byter kameror i tid och otid kan vi knappast beskylla kameratillverkarna för.

Nikonanvändarna: Haha, kolla de stackararna som måste uppdatera hela tiden!

Canonanvändarna: Haha, kolla de stackarna som måste vänta hela tiden...

foppe skrev:
Jag bevakar säljforumet och där verkar det då vara klar canon-majoritet. ;) Försöker ju hitta lite nikonfynd själv, men det känns iaf som om det är canon i 9 fall av 10. ;) Ok, lite överdrivet kanske men tanken har iaf slagit mig. Är det för att Canon skall ha ett större utbud att byta upp sig? (??)
Eller är Nikonisterna mer nöjda med sina grejer så de behöver inte byta upp sig hela tiden? Jag håller med Jeppe, det handlar bara om fåfänga. Undrar om det är nåt fel på mig som fortfarande inte har köpt en digitalkamera? =)

Det är nog så att Nikon fotograferna har lite mindre att byta upp sig till.Nikon tog ett större kliv 6-10miljoner varav canon valde 6-8-10 i konsumentklassen.
När jag klev in digitalt från mellanformat så fanns det bara en kamera som leverade småbildskvalite o det var canons 1ds därför valde jag Canon.
Att jag sedan bytt upp mig till 1dsm2 samt 5D har att göra med att kamerorna har utvecklats o blivit bättre speciellt på högre iso tal.
Hade däremot Nikon fått fram något som var bättre än småbild/mellanformat så hade det lika gärna kunnat legat Nikon kameror i min rygga.

Ta tex Nikons proffsmodell D2Hs den skulle tex behöva en uppgradering den har fortfarande bara 4mil pixel vilket är hälften så mycket som Canons 1D mk.
Så att flertalet sportfotografer valt canon tycker jag är rätt logiskt.
Jag ser inte någon kameratyp som Nikon (leder) i om man jämför bildkvalite.

Jag har inte så bra minne, men jag har för mig att Nikon satsade rätt hårt på marknadsförning av framförallt kompakter för ett par år sedan i både dagspress o stadsskylltar. Kanske det är det nu som bär lite frukt nu. Dom flesta som köper ett basic system kommer ju från en kompakt.

Jag förvånas ärligt talat över nikons framgångar. Visserligen är D200 en ypperlig kamera men Canon har i mina ögon ett klart bättre utbud, sett till kamerahus och objektiv. Dessutom tycker jag att Canons hus hela tiden ligger snäppet före Nikons sett till tekniska innovationer. De professionella husen från Canon är odiskutabelt bättre än Nikons motsvarigheter. D200 och 30D håller jag relativt lika men i övrigt tycker jag Canon slår Nikon på fingrarna i det mesta. Lite synd eftersom jag själv äger Nikonutrustning. Det känns lite jobbigt att en uppföljare till D200 kanske är att vänta först om två, två och ett halvt år.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar