Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkormat kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

danlud

Aktiv medlem
Hej.

Tänkte kolla lite om någon fotar med gamla Nikkormat kameror. Har själv en FTn och gillar den skarpt. Men har inte så mycket erfarenhet av andra analoga. Gillar helmanuella kameror, blir en bra kontrast till dagens digitala.

Finns ju en hel del av dessa FT modeller. Är det nån som har koll på dessa och skillnaderna?

Finns det andra kameror som går att använda med såkallade pre-AI objektiv?

Trevlig modell det där, jag har ingen själv tyverr men det vore en trevlig modell i samlingen, har mer bestämt mig för att leta upp en F2 som jag är lite kär i :) Den funkar ju förståss också med pre-ai. Sista modellen vad jag vet som funkar med pre-ai är väl F4 som kom '88, den är ju känd för att funka med allt från '59 till det senaste idag (förrutom att kunna utnyttja VR då) En tråkig detalj med nikkormat är väl batteriet, det är så vitt jag vet alltid underligt placerat på just nikkormat-modellerna, som under spegeln exempelvis vad jag kan minnas. Men sen var det något underligt med batterimodellen och jag känner en som köpte sig en som hade ramlat ner från ett hustak eller liknande bara för att kunna sno batteriet från den...

Jag har två stycken Nikkormat FTn, en svart och en kromad. Gillar dom skarpt, fantastiskt gedigna kamerort! Har en film i den kromade nu :) Har också en Nikomat EL som jag köpte nyligen med flera objektiv (se bild på min sida). EL:en har batteriet bakom spegeln, inte Nikkormaterna. Nikon F och F2 är också fantastiska kameror som du kan använda med pre Ai-objektiv. Bifogar bilder på några av mina Nikon-kameror. Har även F3, F4 och F5, bara F6 saknas av proffsmodellerna. Gillar alla modeller men kanske är F2 favoriten av nostalgiska skäl, den första jag plåtade med!!

Bilagor

• Nikkormat x 2c.jpg
    Nikkormat x 2c.jpg
    22.2 KB · Visningar: 1,068
  • Nikon F (2).jpg
    Nikon F (2).jpg
    12.5 KB · Visningar: 1,029
  • DSC00473.jpg
    DSC00473.jpg
    21 KB · Visningar: 1,023
  • DSC00468.jpg
    DSC00468.jpg
    17.6 KB · Visningar: 1,024
Senast ändrad:
Ser bra ut detdär. Ja har själv en silverfärgad. Vore ju intressant om man kunde få tag på en F-modell, men nu för tilfället har jag en till Nikkormat FT på G med diverse linser, men mera om det sen. Måste först se om det blir nån affär!

Sen så funderar jag på en sån sak: Jag har en Cosina 35-70 zoom med macrofunktion. Ljusstyrkan är uppgiven till 3.5-4.5. Men det verkar som om ljusmätaren inte tar i beaktande den lägre ljusstyrkan vid 70mm... Borde inte bländaren i linsen ändra under inzoomning så ljusmätaren får "rätt" ljusmängd?

Eller kan det vara så att objektivet har fast bländare 3.5 i normalläge och 4.5 i macroläget??

Nikkormaten är en härlig kamera! Det jag saknar är snittbild på mina Nikkormater men min Nikomat EL har det. Mycket lättare att ställa in skärpan med snittbild tycker jag. Hade med min kromade med en 50/1.4 på en resa till Florida under jul/nyår :) Apropå Cosinan skulle jag tänka mig att största bländaren är 4.5 vid 70mm och macroläget?? Nikkormaten mäter vid full bländaröppning och det är inte förrän man trycker av som nedbländningen sker till inställd bländare.

Nikkormaten är en härlig kamera! Det jag saknar är snittbild på mina Nikkormater men min Nikomat EL har det. Mycket lättare att ställa in skärpan med snittbild tycker jag. Hade med min kromade med en 50/1.4 på en resa till Florida under jul/nyår :) Apropå Cosinan skulle jag tänka mig att största bländaren är 4.5 vid 70mm och macroläget?? Nikkormaten mäter vid full bländaröppning och det är inte förrän man trycker av som nedbländningen sker till inställd bländare.

Jo snittbild vore bra. Lite svårt att fokusera emellanåt...
jo den mäter ju på det inställda värdet, men funderar kring hur en zoom med varierande bländare fungerar. Om den är 3.5-4.5 så borde det inte betyda att ljusstyrkan på 70mm är maximalt 4.5. Dvs. 4.5 på full bländare.

Men det borde ju då isåfall inverka på ljusmätningen med...

Om inte, varför i hela världen kan man då bara mäta ljuset på full bländare, men inte fota på full bländare vid 70mm??

Kanske denna fråga borde gå under teknikforum eller liknande...

Snittbild är bra.
Min FTn har mikroprismor och mina FT2 har snittbild.
Inte utbytbara skivor vad jag vet.
Visste inte mycket om modellen innan jag skaffade mig dessa.
Blev mycket positivt överraskad. Mycket mera lik min FM och FM2:eek:r än vad jag hade trott.
Saknar bländarvärden i sökaren. Inget större problem.
Mycket trevlig kamera som kan rekommenderas.

Nikkormat kameror är bland samtida kameror dom, som är lättast att använda. Pratar vi om Ft, Ftn, Ft2 so behöver du egentligen inte titta vidare bland andra modeller eller märken. Kanske du kan uppgradera med Nikon F eller F2, men inte F2A eller F2AS, för då kan du bara använda dina gamla pre Ai optiken nedbländat, detta är obekväm. Nikon F har ochså avtryckaren på ett konstigt ställe, jag får då alltid kramp i fingern.
En sak som du inte hitta på andra kameror är att exponeringsmätaren kan avläsas uppifrån, detta är i mina ögon den största fördelen med Nikkormat modellerna.

Finns det andra kameror som går att använda med såkallade pre-AI objektiv?

Nikon F, Nikon F2 (med sökarna DP-1, DP-2och DP-3), Nikkormat (alla modellerna utom den allra senaste som jag har för mig heter FT3) och Nikkorex är väl de Nikonkameror som har gaffelkoppling.

Skillnaden mellan Nikkormat FT och FTn är att den senare har enklare indexering av objektivet. Det räcker med att vrida bländarringen till maxvärde och sen till minvärde för att mätaren ska fungera rätt.
Dessutom har FTn centrumvägd mätning mot integralmätning i FT.

(Jag har själv två FTn, en svart och en kromad. Tycks vara en epidemi här. :)

SR44 håller spänningen bättre och längre än LR44!

Men båda är på 1.5V vilket är lite för mycket för en Nikkormat FTn. Den är gjord för 1.35V kvicksilverbatterier så mätaren kommer att visa lite fel med för hög spänning.

Man kan nog kompensera genom att ställa ändra ISO-inställningen lite åt nåt håll. Lite tester ger nog svaret (eller så kan man googla. :)

Om felet inte är linjärt så går det förstås inte att kompensera med ISO-inställningen. Då får man leta rätt på ersättningsbatterier för 1.35V kvicksilverbatterier. Det finns några varianter som är mer eller mindre bra.

Idag damp den in till posten. En Nikkormat FT2 i prima skick med tillhörande Nikon läderväska,
28mm F3.5, 50mm F2, 135 F3.5, Nikon mellanring för macrofoto samt trådutlöstare. I med batteri, velvia 50 diafilm och ut i solskenet och testa!

Bilagor

• IMG_2706-3.jpg
    IMG_2706-3.jpg
    69.6 KB · Visningar: 272
  • IMG_2709-3.jpg
    IMG_2709-3.jpg
    18.6 KB · Visningar: 266
  • IMG_2711-3.jpg
    IMG_2711-3.jpg
    87 KB · Visningar: 271
  • IMG_2715-3.jpg
    IMG_2715-3.jpg
    89.7 KB · Visningar: 273
Nikkormat FT2

Oooohh. Ser jättefin ut. Har den legat oanvänd i 35 år?

Den där har du inga batteriproblem med. Går alldeles utmärkt att använda med 1.5V silveroxidbatterier.

Men båda är på 1.5V vilket är lite för mycket för en Nikkormat FTn. Den är gjord för 1.35V kvicksilverbatterier så mätaren kommer att visa lite fel med för hög spänning.

Man kan nog kompensera genom att ställa ändra ISO-inställningen lite åt nåt håll. Lite tester ger nog svaret (eller så kan man googla. :)

Om felet inte är linjärt så går det förstås inte att kompensera med ISO-inställningen. Då får man leta rätt på ersättningsbatterier för 1.35V kvicksilverbatterier. Det finns några varianter som är mer eller mindre bra.

Plockat ut min första TMax 400 ur min FTn, körde den på 200 ASA. Har en film i min F5:a som jag måste avsluta först också, sen blir det framkallning!

Idag damp den in till posten. En Nikkormat FT2 i prima skick med tillhörande Nikon läderväska,
28mm F3.5, 50mm F2, 135 F3.5, Nikon mellanring för macrofoto samt trådutlöstare. I med batteri, velvia 50 diafilm och ut i solskenet och testa!

Vilket kap, otroligt snyggt set! Måste nog försöka hitta en FT2 också :) - eller så får jag försöka besinna mig, börjar bli lite trångt i skåpet......................

Oooohh. Ser jättefin ut. Har den legat oanvänd i 35 år?

Den där har du inga batteriproblem med. Går alldeles utmärkt att använda med 1.5V silveroxidbatterier.

Jo fin är den minsann, men inte oanvänd. Syns nog på huset att den är använd samt på objektivfästena. Objektiven ser ut som dom inte varit mycket använda.

Väskan är ju speciell på det viset att botten är gjord av en polerad stålplåt som har objektivfästen för 3 linser. Kan tänka mig att detta har varit någon sorts demoväska hos någon försäljare eller något motsvarande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar