Annons

nikkor 50 mm 1,8 pancake eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
En del kameror har "live histogram" när man använder skärmen som sökare. Då är det väldigt lätt att ställa in exponeringen rätt. Jag vet inte om det gäller D3000.
 
35mm 1,8

Köp nikon af 35mm 1,8 istället, den har samma ljusstyrka och dessutom en autofokusmotor som gör att du får autofokus till din d300. Så har den en mer atraktiv brännvid som motsvarar närmare 50mm för dx kameror.
 
Jag skulle inte rekommendera manuella objektiv till D3000 om du inte enbart fotar makro eller stilleben.
Det är väldigt tråkigt att missa bilder pga att man inte hinner ställa in skärpa eller bländare, tycker jag som ändå fotat med helmanuella kameror. Ett annat Nikonhus (med färre nollor i namnet) skulle hantera ljusmätningen.

Jag fotade en del i somras med 28/2.8 series E (som är kompakt) och en D2. Där fungerade fokuseringen oftast bra tack vare bra ljus och stort skärpedjup, dvs inte så kritiskt att ställa exakt rätt fokus. Men om avsíkten är att använda full bländaröppning blir skärpeinställningen viktig.
 
Jag skulle rekommendera 35mm 1.8G istället, om du använder en DX-kamera. 50mm på en DX-kamera är inte en speciellt smidig brännvidd. Den är för smal för att kunna användas bra inomhus och för bred för att kunna använda den som ett zoomobjektiv. Helt enkelt en väldigt trist brännvidd. Dessutom är 50mm-objektiven rätt oskarpa och mjuka vid full bländaröppning.

35mm däremot fungerar utmärkt inomhus och är dessutom skarpt redan vid full bländaröppning. Därför kan jag gladeligen rekommendera det istället.
 
Jag tror att hela anledningen till valet av en gammal 50:a är priset. Detta innebär nog att 35/1.8 också är utesluten.

Till frågaren: köp en 50/1.8 om du kommer över en billigt; du kan alltid sälja den igen om du inte blir nöjd.

Per.
 
Jag tror att hela anledningen till valet av en gammal 50:a är priset. Detta innebär nog att 35/1.8 också är utesluten.

Till frågaren: köp en 50/1.8 om du kommer över en billigt; du kan alltid sälja den igen om du inte blir nöjd.

Per.

Att köpa 50mm framför 35mm på grund av priset är bara att vara dumsnål. Jag har ägt båda två och kan säga att jag skulle köpa 35mm framför 50mm även om 50mm var betydligt billigare (gav nyss bort mitt 50mm i julklapp till svärmor). Spara hellre någon månad extra och köp 35mm istället. Du kommer inte att ångra dig. 50mm på en DX-kamera är verkligen en meckig brännvidd.
 
Vill man absolut ha 50mm så finns det bara ett sådant som ger full funktionalitet (både autofokus och ljusmätning) på D3000, och det är Nikons 50mm f/1,4G AF-S. Ett utmärkt objektiv, som tyvärr kostar kring 4000 spänn. Själv köpte jag en 35mm f/1,8G istället och har i stort sett inte använt något annat objektiv inomhus sedan dess!
 
En del kameror har "live histogram" när man använder skärmen som sökare. Då är det väldigt lätt att ställa in exponeringen rätt. Jag vet inte om det gäller D3000.

Den funktionen kräver väl elektronisk koppling till objektivet för att fungera (precis som automatik och vanlig inbyggd ljusmätning) ?

Petter ..
 
Den funktionen kräver väl elektronisk koppling till objektivet för att fungera (precis som automatik och vanlig inbyggd ljusmätning) ?

Kanske. Den vanliga ljusmätningen är inte inblandad eftersom det är bildsensorn som avläses, men om kameran inte får någon information om vilken bländare som är inställd så kan det förstås bli fel.
 
Vill man absolut ha 50mm så finns det bara ett sådant som ger full funktionalitet (både autofokus och ljusmätning) på D3000, och det är Nikons 50mm f/1,4G AF-S. Ett utmärkt objektiv, som tyvärr kostar kring 4000 spänn. Själv köpte jag en 35mm f/1,8G istället och har i stort sett inte använt något annat objektiv inomhus sedan dess!
Det finns ett till, nämligen Sigma 50/1,4 HSM. Men det är raka motsatsen till pannkaksobjektiv.
 
50 mm passar väl bättre till porträttfoto? Vad jag har hört iallafall.. och sen är det såklart priset som lockar också! :)
 
Har länge varit intresserad av att köpa ett 50mm 1,8 och har nu sett att det finns 2 olika slags. En i pancake-modell och en "vanlig"
Vad jag har förstått så är pancake mer kompakt och ljusstarkt. Är det något mer som skiljer dom åt? Ska man satsa på ett pancake istället?
Tacksam för alla tips och råd jag kan få!
/Rebecka

Hej.
Här kan du se och läsa lite om Nikons "pancake" glugg 45/2.8 P

http://www.kenrockwell.com/nikon/45.htm

Fräck design, men ingen bra optisk kvalitet och dessutom opraktisk enligt KR
Mera samlarstatus över den verkar det som...
Inget jag skulle köpa.

Lycka till:)
 
Jo, fast det är ju inte alls samma pancake objektiv som vi pratar om nu! :)
Ja, jag har testat att ställa in på olika brännvidder lite smått, och det känns som att 50mm passar mig bättre.
Fast samtidigt så är det inte brännvidden jag är "orolig" för.. den kvittar i stort sett. Man får ju ha zoomen i fötterna istället osv. :) Så det blir nog någon billigare variant för min del. Kan nog vara bra, med tanke på att jag är nybörjare också, man måste ju börja någonstans!
Tackar för alla svar!
 
Jag tycker det är svårt att veta vilka objektiv som verkligen fungerar till min d3000.
finns det ingen sida eller något där det står vilka objektiv som är passande? Någon som vet?
 
Jag använder inte nikon själv, så jag har inte stenkoll. Men följande borde fungera som tumregel:

Objektivet har inga elektriska kontakter: ingen ljusmätning & ingen autofokus
Objektivet har elektriska kontakter men saknar AF-S eller AF-I i namnet: ljusmätning men ingen autofokus
Objektivet heter något med Nikon AF-S eller AF-I: både ljusmätning & autofokus

Någon mer insatt i nikons objektivprogram kan säkert ge en bättre tumregel, men som jag förstått det så är det alltså så att:
kontakter --> ljusmätning
motor --> autofokus

Jag misstänker att man från nikons sida inte riktigt tänkt sig att annat än AF-S och AF-I ska användas med din kamera, men låt det inte hindra dig :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.