Melker Humala
Aktiv medlem
Hej.
Här kan du se och läsa lite om Nikons "pancake" glugg 45/2.8 P
http://www.kenrockwell.com/nikon/45.htm
Fräck design, men ingen bra optisk kvalitet och dessutom opraktisk enligt KR
Mera samlarstatus över den verkar det som...
Inget jag skulle köpa.
Lycka till
Nja det är ju i princip en tessar-design vilket innebär få glasytor och därmed minimalt med flare/överstrålning. Dessutom har denna glugg mycket trevlig bokeh. Skärpa är ju inte den enda parameter man kan bedöma en glugg på. Nu håller jag väl med om att det är en väldigt speciell glugg men är man intresserad av den så vet man oftast vad det är.
Vad gäller övriga 50mm objektiv i tråden så är faktiskt inte någon av dem ett sk "pancake" även om 50mm serie E är väldigt litet och inte så långt ifrån i storlek.
Som parhäst till en Nikon utan motor i huset så är ingen av dem idealisk utom möjligen AFS 50mm 1.4 men den faller ju på storlek och pris. Som så många andra i tråden så föreslår jag AFS 35mm 1.8 som alternativ det är visserligen inte 50mm men det fungerar utan begränsningar. I andra hand AF 50mm 1.8 då fungerar ljusmätning men inte AF. De helmanuella tja visst kan man använda dem som föreslagits tidigare i tråden men det finns nog stor risk att de hamnar i byrålådan då de är rätt knöliga att använda.
M