Annons

nikkor 50 mm 1,8 pancake eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du testat ett 50mm förut? isåfall och om du är nöjd med det är det ju helt ok..

Brännvidder utgår alltid ifrån original "sensor" mått, dvs en filmruta som är 24*36mm, eller fullformat, Nikon D700 och D3/s/x är av denna typ. Men alla andra kameror har en mindre sensor och därför uppstår en cropfaktor för att de använder en mindre yta, och därför multiplicerar man brännvidden med 1,5 i Nikons fall, dvs 50mm * 1,5 = 75mm..

Inte världens bästas förklaring men du kan läsa mer om det bara genom att googla..
 
nej, det visste jag inte. Hur kommer det sig?
Men nu känner jag mig väldigt förvirrad. Är dessa objektiv passande att köpa eller ej? Haha..

Har du ingen kitzoom att testa med? Ställ den på 50 mm så har du samma utsnitt som det blir med dessa objektiv som diskuterats hittills.

Har du bara fotograferat med D3000 så kan du helt bortse från snacket om att brännvidden ändras (vilket dessutom inte är sant, det är utsnittet som ändras). Anledningen till det här snacket är att sensorerna i de flesta DSLR utom de dyraste/mest avancerade är mindre än den klassiska analoga småbildsfilmen.

Jag tycker att du ska fundera på om det inte är bättre med ett AF-S DX 35/1,8G, eftersom det på din kamera ger ett mer allsidigt utsnitt. Dessutom ger det autofokus på din kamera utan att vara alltför mycket dyrare än AF 50/1,8D. Återigen, pröva med kitzoomen och se vilken brännvidd som passar bäst.
 
Jaha , okej! Då fattar jag varför :)

Grejen är ju att jag vilket objektiv jag köper av dessa två kommer att få fokusera manuellt, och detta är jag medveten om! :)
 
Det kan inte skilja i ljusstyrka på olika 1,8-objekteiv. Ljusstyrkan är 1,8 helt enkelt.

Ljusstyrkan är ett geometriskt förhållande (brännvidd dividerat med bländaröppning).

Du har helt rätt i att två olika objektiv med samma ljusstyrka har samma ljusstyrka. :)
Det är så definitionsmässigt, helt enkelt.

Däremot kan transmissionsvärdet vara olika, dvs hur mycket ljus som släpps igenom. Ju fler linsytor en objektivkonstruktion har desto sämre brukar T-värdet vara, speciellt om antireflexbehandlingen är omodern. T-värdet brukar sällan anges till stillbildsobjektiv, så jag tror att det blir svårt att hitta det för de aktuella objektiven.
 
Du är medveten om att brännvidden inte blir 50mm på din D3000 utan 75mm..?

Nej, brännvidden hos ett objektiv ändras inte beroende på vilken kamera man monterar det på.

Däremot blir bildvinkeln olika med samma objektiv beroende på vilken sensorstorlek kameran har.
 
Det är inte brännvidden jag är förvirrad över. Den vet jag hur den är :)
Men som någon tidigare skrev att dessa objetiv inte är utformade att fungera till en d3000?
Det skulle ju vara väldigt smidigt att ha pancake modellen för att kameran blir så lätt och liten, men frågan är ju om det objektivet passar bra till just min kamera så jag inte köper ett sånt och sen efteråt inte får ut något av det.
 
Det är inte brännvidden jag är förvirrad över. Den vet jag hur den är :)
Men som någon tidigare skrev att dessa objetiv inte är utformade att fungera till en d3000?
Det skulle ju vara väldigt smidigt att ha pancake modellen för att kameran blir så lätt och liten, men frågan är ju om det objektivet passar bra till just min kamera så jag inte köper ett sånt och sen efteråt inte får ut något av det.

Om det är E-modellen du menar, får du fokusera manuellt, som du redan accepterat. Du får dessutom exponera helt manuellt, dvs välja både tid och bländare utan några tips från kameran. Det är inte så svårt, men betyder att du kanske missar några motiv därför att det tar 30s att komma rätt med exponeringen, snarare än någon tiondels sekund, som med din paketglugg. Lösningen är att exponera och fokusera i förväg, om du vet var ditt motiv kommer att uppträda.

Vad tänker du fotografera med din 50;a?

Per.

PS. Jag skulle inte benämna 50/1.8 E för "pancake". Detta är "pancake" däremot i min värld: http://www.photographyreview.com/channels/photographyreview/images/products/product_85206.jpg
 
Okej så det är inte helt omöjligt att lära sig det själv? Man är ju inget proffs direkt, haha.
Jag har tänkt fota allt möjligt! Ingen speciell "inriktning"
Finns det några läsvärda hemsidor eller något om just ljussättning ? :)
 
Om du verkligen är inställd på det äldre objektivet och är lite händig så skulle du kunna köpa och installera ett chip med kontakter. Det borde ge dig ljusmätning. Kostar ett par hundra ungefär.

Har du provat utsnittet/bildvinkeln 35mm ger på din kamera? Jag vet förstås inte riktigt vad just du vill åt men nikons 35/1.8 är vad jag skulle föredra till din kamera för lite mer flexibel fotografering.
 
Men hur är det med ljussättningen om jag köper ett vanligt 50mm 1,8 då? är det samma sak där som med "pancake-modellen" - att jag måste trixa med exponering själv, eller funkar det ?
 
Om det är en ny 50/1.8 AF du tänker på så nej, den har cpu vilket gör att du slipper styra exponeringen själv. Om inte storleken är det viktiga så är det nog vettigast om du köper en sån eftersom det inte skiljer så många hundralappar på beggmarknaden.
Fast jag vet inte om jag iaf skulle rekommendera att köra manuel fokus på en D3000. För speciellt lätt är det inte alls med den lilla sökaren. Skulle som nån annan skrev, satsa på en 35mm f1.8 istället. Då får du både automagisk fokus och exponering och även en något "lättare" bildvinkel att jobba med.
 
De senare varianterna av 50/1,8 har alla samma eller väldigt likartad optisk konstruktion. Det gäller alltså Series-E-, AI-, AI-S-, AF- och AF-D-objektiven. Men du har faktiskt helt rätt i att det KAN skilja i reell ljusstyrka mellan objektiv som har samma största bländaröppning (f/1,8 till exempel), och det beror just på hur mycket glas som ljuset ska passera samt vilken kvalitet detta håller. Men, dessa eventuella skillnader är väldigt små och inget som spelar någon väsentlig roll i praktiken.

Vidare får du tänka på att ett 50/1,8 Series-E faktiskt väger exakt lika mycket som ett nytt 50/1,8 AF-D, så även om det är lite mindre så bör det inte spela nån större roll. Vad som är viktigare är att det manuella objektivet har väldigt mycket trevligare känsla för just manuell fokus. Men frågan är om det väger upp den uteblivna ljusmätningen.

Jag tycker att du gott kan prova att köpa ett billigt manuellt objektiv och prova. Men lägg inte ut mer än max 500:-. Alla 50/1,8 du kan hitta på marknaden är ungefär lika bra, så det är inte jättenoga vilken modell det är, men var medveten om att just Series-E är det billigaste. Om du inte orkar med att behöva prova dig fram till rätt exponering så kan du alltid sälja det vidare, och förhoppningsvis har du då lärt dig ett och annat på kuppen.

Några vettiga alternativ till lågt pris finns tyvärr inte. Men som andra har nämnt så kan du ju kika på 35/1,8 AF-S istället, förutsatt att du anser dig ha råd. Det är på många sätt ett bättre objektiv, och så får du en (i mångas mening) mer mångsidig bildvinkel och alla funktioner som din kamera erbjuder.
 
Okej så det är inte helt omöjligt att lära sig det själv? Man är ju inget proffs direkt, haha.
Jag har tänkt fota allt möjligt! Ingen speciell "inriktning"
Finns det några läsvärda hemsidor eller något om just ljussättning ? :)

Antingen använder man en separat ljusmätare, eller så använder man en exponeringstabell.

Sök på "exponeringstabell" på Google eller på Fotisidan. Det finns nedladdnignsbara sådana.

(fast det vore ju smidigare med ett objektiv som gör att du kan använda kemerans inbyggda ljusmätare)

Petter ...
 
Hur är det med 50mm 1,4 ? Jämfört med 1,8? Funkar AF på 50mm 1,4 eller är det lika på den som med 1,8:an ? :) (till min d3000 alltså)
 
Hur är det med 50mm 1,4 ? Jämfört med 1,8? Funkar AF på 50mm 1,4 eller är det lika på den som med 1,8:an ? :) (till min d3000 alltså)

Syftar på tillexempel detta objektiv:
http://www.tradera.com/Nikon-AF-50-1-4-auktion_301999_128973816

Vad jag har förstått så kräver AF-objektiv att kamerahuset har inbyggd AF-motor, medans AF-S objektiv har AF-motorn i linsen. (vilket passar min d3000)
Läste runt lite om detta 1,4 objektiv och har läst att det ska funka med Af till min d3000, men samtidigt så stämmer ju inte benämningen i detta fall? Och säljaren skriver att den förmodligen inte funkar till kameror utan inbyggd af. Så hur är det egentligen? :) Någon som har koll på detta objektiv och om det funkar till min d3000 ?
 
Syftar på tillexempel detta objektiv:
http://www.tradera.com/Nikon-AF-50-1-4-auktion_301999_128973816

Vad jag har förstått så kräver AF-objektiv att kamerahuset har inbyggd AF-motor, medans AF-S objektiv har AF-motorn i linsen. (vilket passar min d3000)
Läste runt lite om detta 1,4 objektiv och har läst att det ska funka med Af till min d3000, men samtidigt så stämmer ju inte benämningen i detta fall? Och säljaren skriver att den förmodligen inte funkar till kameror utan inbyggd af. Så hur är det egentligen? :) Någon som har koll på detta objektiv och om det funkar till min d3000 ?

Det objektivet fungerar, ger exponeringsautomatik (ljusmätning) men bara manuell fokus. Som du skriver så behöver det vara AF-S-varianten för att du ska få autofokus.
 
Okej, så det objektivet finns både i AF, och AF-S.. då förstår jag! :) Nu har jag koll på de olika modellerna tror jag!
 
Men hur är det med ljussättningen om jag köper ett vanligt 50mm 1,8 då? är det samma sak där som med "pancake-modellen" - att jag måste trixa med exponering själv, eller funkar det ?

Gör dig själv den tjänsten att inte använda "ljussättning" i det här sammanhanget. Det heter "exponering, precis som du skrev ovan andra gången. Då blir du lättare förstådd bland fotografer.

Fotografer använder oftast ordet "ljussättning" för att beskriva var och hur man placerar lampor och blixtar (i en studio, t.ex.).

När det gäller exponering i fall där objektivet inte har koppling till exponeringsmätaren går det kvickast att använda histogrammet. Gissa första gången och skruva två steg i taget tills du kommit rätt. Max 30s när man är van. En lös exponeringsmätare är att ta i. Tycker jag.

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.