Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor 35-70/2,8D

Produkter
(logga in för att koppla)

Legur Laugar

Aktiv medlem
Hej

Tänkte införskaffa ett Nikkor 35-70/2,8D.

* Någon som har erfarenhet av det objektivet?
* Finns det bättre/billigare alternativ?

Mvh Patrik W
 
Billigare ju... bättre... nja... Det finns en 35-70 glugg på f3,3-4,5 men den kan knappg jämföras med 2,8 gluggen. Skarp, kontrastrik och mycket robust och fin glugg med storleken/vikten (och kanske 2x zoom bara) som ända minus tycker jag. Jag har sett en del begagnade som säljs i mycket bra priser. Slå till, du kommer bli nöjd.

http://gallery.gulnet.nu/
 
Legur Laugar skrev:
Det låter ju intressant...vad är grymt billigt??
Och hur är skicket?

Det var ett tag sedan jag gick igenom gömmorna. Men vad jg kommer ihåg så:

Det är en D och en utan D.

Den utan D är sliten. Den med D är mer normalsiten.

Kan tänka mig 500 resp 800 kronor.
 
Jag isf intresserad av D-objektivet.
"normalslitet" ??....revor, trög autofocus, sliten filt för skjutzoomen???

Kan du inte kolla upp det under veckan och maila mig? Gärna bild om det är oki.

Transport måste isf ske genom post eftersom jag bor i Värmland.

Hör av dig under veckan. Jag skicka mail med mitt mobil nummer.
 
Jag ska kolla igenom prylarna så fort jag kan. Det finns också en massa annat godis som jag tänkte annonsera ut billigt på FS. T ex 20/2,8 och SB-26.

Allt Nikon ska ut ur huset utom filmskannern... :)
 
Om bara glaset e ok på den utan D och den fungerar med bländare,zoom och autofocus och så så tar jag den direkt för 500:-

Du får gärna maila en lista på vad du ska sälja

Melker
 
Jag kommer ut med annons när jag hinner. Ska på reportageresa i veckan så det kanske inte blir förrän nästa vecka.
 
Ta annonssnacket privat via kontaktfunktionen istället. Det är radannonserna som gäller för att bjuda ut prylar.
 
Nu har jag ett Tamron 28-75/2,8 på G också....vad skall jag välja??

Nikkor 35-70/2,8 vs Tamron 28-75/2,8

Jag har lästa i tester att Tamron gluggen skall vara grym optiskt.Skall det överväga mitt nikkor sug?
Eller är dom båda jämförbara optikskt?
Byggmässigt vinner Nikkorn har jag förstått.
AF då? är den snabbare på Tamron?

/Patrik
 
Nikon 35-70/2,8D har överlägsen byggkvalitet och är mycket skarp. Men på en D70 är den lite för snäv i vinkeln.

Tamron 28/70/2,8 är skarp nedbländad ett steg och är prisvärd.

Jag ångrar bittert att jag sålde mitt Nikon 35-70/2,8D...
 
Jo, jag har använt 35-70 och använder numera Tamron 28-75 på min D70.

AF är nog ganska likvärdig och tillräckligt snabb på båda objektiven. Men inget av objektiven är i närheten av Nikons AFS-objektiv.

Till 35-70:ans nackdel kan läggas att den är högljudd. Den har också 35mm i sitt längsta läge vilket tar ett tag att komma underfund med, men när man vant sig är det bara en fördel eftersom man oftast använder ändlägena och då oftast 70mm.
 
Senast ändrad:
Oki...om man säger så här:
Jag ser att du har ett 80-200/2.8 vilket jag också har och är supernöjd med.
Kan man jämföra dom med varandra optikt sett? skärpa osv..

ps. jag tyckte väl att det såg lite konstigt ut på bilderna jag såg......att 70mm strecket var längt in mot kameran. ds.

/Patrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.