Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor 35-70/2,8D

Produkter
(logga in för att koppla)
boris.bonasin skrev:Men inget av objektiven är i närheten av Nikons AFS-objektiv.

Till 35-70:ans nackdel kan läggas att den är högljudd.
Jag har en 35-70 D.
Alldeles rätt Boris, den är inte i närheten av Nikons AFS varken i snabbhet eller PRIS.

Jag har aldrig varit besviken varken på skärpan eller hastigheten. Macroläget räcker för mig.

Det man märker i början är att den har mer flare än 35-70/mörk-mörkare. Men ska man släppa in mer ljus så blir det mer flare, ngt annat vore konstigt.

Byggkvalitén kan jag gå i god för. Min dotter rev ner F5an med objektivet först i backen. 1 av motsljusskyddets 3 bajonettlås i plast gav med sig. Tyvärr påverkades skimsen inuti och Lasses kameraverkstad fick skimsa om den.

Prioriterar du tyngd, så kanske du skall titta på vad de andra alternativen väger.

Jag har nog aldrig sett en i bra skick till salu för under 2000.

Det är inte utan att jag allt som oftast undrar vad folk egentligen fotar. Möss som rusar fram som formel 1 bilar????
Det borde kräva både tysthet och snabbhet.
 
Nja, det är svårt att göra en jämförelse mellan olika brännviddsområden.

Det man kan säga är att både 35-70 och 80-200 är i absolut toppklass inom respektive område.

Och så tycker som Erik och ställer mig undrandes över varför folk har så bråttom när de fotograferar...
 
Senast ändrad:
Ok...tack så mkt för att ni la er tid på mig. :)

Det lutar verkligen åt ett nikkor 35-70/2,8.
Skulle man sälja det så får man säkert pengarna tillbaka om några år vilket man kanske inte får i samma utstäckning med Tamron 28-75.
 
Jag testade 35-70/2.8 på D70. Oskarpt på full öppning. Nedbländat klart bättre men inte bättre än 18-70 DX. Långsam AF jämfört med 18-70 DX.
 
Som alla andra ljusstarka zoomobjektiv så suger detta rejält i motljusbilder där det blir för mycket ströljus.
 
Legur Laugar skrev:
Ok...tack så mkt för att ni la er tid på mig. :)

Det lutar verkligen åt ett nikkor 35-70/2,8.
Skulle man sälja det så får man säkert pengarna tillbaka om några år vilket man kanske inte får i samma utstäckning med Tamron 28-75.

Tveksamt.

Mycket skarp men skit i motljus, skulle man kunna sammanfatta nikkor 35-70/2.8.
 
Ljusstarka zoomobjektiv är dåliga i motljus. Kan bli ströljus och annat elände som förstör bilden. Man är tvungen ta hänsyn till det när man komponerar bilden, mycket besvärligt ibland när solen står lågt. Tror knappast Tamron är bättre. Gissar att det är ändå sämre med sitt större zoom-omfång.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.