ANNONS
Annons

Nikkor 28/2,8 AI-S (och liknande)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm, deras gradering av slitaget känns rätt osäker. En "BGN" för 179 dollar låter ju vettigt, men hur fasen ska man veta skicket om det inte finns några bilder? Att de påstår att eventuellt slitage inte påverkar bildkvaliteten litar jag inte ett smack på.

Dom skall ha ett bra renomme´, vad jag läst av folk som handlat där så har "bargain" varit i "mycket bra" skick(till priset),
och "exellent" i det närmaste nyskick.

Jag kan rekommendera KEH till 100%. Min AI-S 28/2.8 kommer faktiskt därifrån. Dom graderar generöst, man blir sällan besviken på skicket. BGN är ofta ett bra skick.

Det låter ju bra, men jag är mindre sugen på att per email skicka en bild av fram- och baksida av mitt kontokort, vilket de kräver. Om mailet kommer på villovägar så kan mitt konto länsas hur lätt som helst.

Jag har ett AI 28 mm 3,5 som du kan få testa och om du vill även överta. Den har fått rätt bra betyg hos bla Rörslett om jag minns rätt.......

Jag har ett AI 28 mm 3,5 som du kan få testa och om du vill även överta. Den har fått rätt bra betyg hos bla Rörslett om jag minns rätt.......
Tack för erbjudandet, men efter att ha forskat lite på nätet ikväll så tror jag inte att den är "rätt" för mig. Lite för mycket distorsion och vinjettering, särskilt jämfört med f/2,8:an som verkar helt suberb.

Nu återstår mest att lista ut var jag kan hitta en sådan i gott skick till skapligt pris. Man kan köpa en från KEH för strax över tusenlappen, men jag hittar inte vad frakten går på. Och så var det det där med bild på kontokortet och så. Känns inte så skoj.

Ett trevligt test förresten: http://www.16-9.net/lens_tests/28mm_3.html

Tycker ändå du skall överväga 25 2,8. från 5,6 är den mycket bra över hela bilden. Visst är det mjukare i hörn o kanter än i mitten men fullt acceptabelt. Jag tvekar inte att lägga huvudmotiv i hörn o kanter på bl 5,6. Distortionen är i mitt tycke mindre än med Nikons 24-70 2,8 om man jämför Nikon 24 mm respektive Zeiss 25 mm. Kontrast och färger är bättre på Zeiss. På bl 2,8 är Zeiss skarpare i mitten men sämre i hörn o kanter än Nikons 24-70. Närgränsen på 17 cm och kan vid vissa motivtyper vara en unik egenskap. I hantering och känsla är Zeiss helt överlägsen. En mycket liten och gedigen glugg. Ca ett halvt kilo men i storlek som en af 50 mm. Kan nämna att jag fick min för 6700 i den lokala Expertbutiken. Det finns uppenbarligen lite marginaler, så pruta på. Jag bifogar en bild tagen med min 25:a på bl 5,6 och i 100 % crop. Kanten till höger är helt enligt originalet så grabben är nästan ända ut till höger. det finns nog gluggar som pretesterar ännu bättre i kanterna men jag tycker ändå 25:an räcker till när man bländar ner.

EDIT: Måste tillägga att bilden är 100 crop från en tidigare redigerad bild som i sin tur var beskuren. Så troligtvis är den croppad ca 125-140 %. Skall också nämna att jag skärpt och brusreducerat bilden.

Bilagor

• _DSC2526.jpg
    _DSC2526.jpg
    24 KB · Visningar: 161
Senast ändrad:
Tillägg: Fotar man i JPG så verkar D700:an trolla bort nästan all CA oavsett vilken glugg som är monterad. I RAW syns det mer, men generellt är problemen mycket mindre än med samma objektiv på DX (D200), vad jag har sett.

Det är kamerans bildprocessor som tar bort CA på jpg, D700 (liksom D300) har något Nikon kallar "in-camera Lateral Chromatic Aberration Correction".

http://photo.net/nikon-camera-forum/00Qh7b

Paul, Zeissen är säkert skitbra, men den är en bra bit utanför budget. Den är inte nödvändigtvis "dyr" i förhållande till prestanda, men jag är heller inte sådär dunderkräsen. Just i det här fallet är det mest låg distorsion och bra hörnskärpa jag är ute efter, och där verkar Nikkorn perfekt för mina ändamål.
Jag insåg just att den går att få tag i till riktigt bra priser dessutom!

http://www.adorama.com/US 315235.html?searchinfo=nikon 28&item_no=37

Tillägg: Eller vänta nu, kan "(e)" betyda att det är en Series-E? Snacka om vilseledande marknadsföring i så fall.

Paul, Zeissen är säkert skitbra, men den är en bra bit utanför budget. Den är inte nödvändigtvis "dyr" i förhållande till prestanda, men jag är heller inte sådär dunderkräsen. Just i det här fallet är det mest låg distorsion och bra hörnskärpa jag är ute efter, och där verkar Nikkorn perfekt för mina ändamål.
Jag insåg just att den går att få tag i till riktigt bra priser dessutom!

http://www.adorama.com/US 315235.html?searchinfo=nikon 28&item_no=37

Tillägg: Eller vänta nu, kan "(e)" betyda att det är en Series-E? Snacka om vilseledande marknadsföring i så fall.
Billigt men blir nog ändå ca 1200-1300 med frakten. vet inte hur det är med tull o moms på begagnat. känns som om det borde gå att få tag på begagnat i Sverige till ungefär samma priser. Själv var jag aldrig jätte-impad över min 28 2,8 ai-s. Närgränsen är dock rätt kul.

EDIT: Serie E tror jag inte de menar.

Är inte AIS 28/f2.0 den bästa 28'an från Nikon ?
Den är svår att få tag i, men dyker upp då och då, jag missade ett exemplar i "mint" för en tusenlapp förra året, ringde tio minuter försent :(

Att dom nya Nikon kamrorna trollar bort CA är korrekt, jag ser aldrig någon CA från min 85'a sen jag bytte upp mig från D200 till D300, kör man Raw så trollar Capture NX bort det.

/kent

Är inte AIS 28/f2.0 den bästa 28'an från Nikon ?
Den är svår att få tag i, men dyker upp då och då, jag missade ett exemplar i "mint" för en tusenlapp förra året, ringde tio minuter försent :(
Det beror på vad man är ute efter. Den är ju ett steg ljusstarkare, men verkar vinjettera mer och ha betydligt mer distorsion. Ljusstyrka har jag så det räcker i 20/1,8 och 35/1,4, så jag tror att 28/2,8 med dess egenskaper passar bäst.
Nu har jag just fått erbjudande från en Nyazeeländare som säljer ett helt nytt i kartong för 300 dollar, plus 27 dollar i frakt. Det blir ungefär 2200:-, vilket verkar som ett bra pris:) Ska bara se över finanserna en smula först.

Tillägg: Sen tror jag definitivt att 28/2 är roligare på DX, eftersom det blir en "kort normal" och man dessutom slipper eventuell vinjettering och kantoskärpa. På FX däremot är jag inte säker på att den är att betrakta som bättre. Faktum är att man kan få rätt kort skärpedjup redan vid f/2,8 med vidvinklar, har jag märkt. Det skulle ju motsvara ett 19/2 på DX, ungefär.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar