Annons

Nikkor 18-200 VR

Produkter
(logga in för att koppla)
Hi folks

Problemet med just Nikon är att deras försäljning har exploderat i antal i och med D70 och D50. Ingen kunde väl och det är väl rätt enkelt att förstå planera för en sådan försäljningsökning.

Som kund känns det skräp rent ut sagt men som företagare så förstår jag deras dilemma.

MVH
Mankan
 
Hi folks

Dom ringde just från Scandinavian Photo och meddelade att mitt 18-200 skickas idag!!!!! Jag borde få det inom några dagar.....

Mankan
 
Mankan G skrev:
Hi folks

Problemet med just Nikon är att deras försäljning har exploderat i antal i och med D70 och D50. Ingen kunde väl och det är väl rätt enkelt att förstå planera för en sådan försäljningsökning.

Som kund känns det skräp rent ut sagt men som företagare så förstår jag deras dilemma.

MVH
Mankan
Hur stor är den försäljningsökningen då?
 
Hi folks

Thom Hogan har en rätt bra sammanfattning av Nikons historia, finansiella status, sålda kameror etc,

Kort kan man sammfatta försäljningen av DSLR från cirka 300000 kameror år 2004 till förväntade 1500000+ för år 2006. Försäljningen av objektiv har gått från 1230000 till 2200000 under samma tid. Detta är en våldsam försäljningssökning och jag har full förståelse för att det tar tid att anpassa produktionen även om jag samtidigt som kund tycker att det är tråkigt att behöva vänta.

Läs mer på http://www.bythom.com/nikon2003finance.htm

Mankan
 
Hi folks

Jag hade en intressant diskution med en av de större fotoaffärerna för en kort tid sedan och han sa att både Nikon och Canon har problem idag fast med olika områden.

Nikon har stora problem att producera i takt med försäljningsökningen vilket vi alla Nikon användare kan skriva under på. Däremot är "servicen fantastisk" vilket även jag själv kan skriva under på. Har haft min D2X på reparation 4 gånger under våren och det tog som längst 2 dagar :)

Canon däremot har inga problem med leveranser generellt förutom att dom skiljer på pro och amatör modeller bland kamerorna och med olika leveransvillkor. Denna fotoaffär som är en av de största och proffsiga i Sverige betraktas inte som en PRO butik av Canon och får därmed inte ha några Pro kameror på lager. Alla sålda kameror måste ha ett namn/användare innan butiken kan köpa in en 1D modell. Dessutom är "servicen under all kritik, både för reparation och support till butikerna" Allt enligt säljaren i butiken.

Observera att detta inte är ett nytt Nikon vs Canon diskution. Bara ett försök att belysa hur marknaden ser ut i Sverige idag. För övrigt så är inte Nikon bekymmer Sverigebaserat. Nikon har svårigheter att leverera överallt. Hörde att D70 (D70S) är slut i England sedan länge.

Mankan
 
F1n skrev:
18-200:an finns på bh photo (nyss inkommen) fö den som önskar...

Det är möjligt att det fanns på BH Photo när du skrev inlägget men just nu, två dagar senare finns inte objektivet där:

Nikon USA
Price : $ 749.95
Shipping Cost
Zoom Super Wide Angle-Telephoto AF Zoom Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G ED-IF AF-S DX VR II Autofocus Lens 18-200mm f/3.5-5.6G ED-IF AF-S DX VR II Autofocus Lens

Mfr # 2159 • B&H # NI1820035ED

Availability :
Out of Stock
 
I det stora landet i väster - inte Norge, USA! - fullkomligt drösar det av 18-200-glas...
Folk har beställt från flera leverantörer och fått dubbla och tre- och fyrdubbla sändningar och säljer vilt på eBay med - som det synes - god vinst...
Å här i SE får vi vänta halvårsvis - va' menas..?

Och från andra håll i världen - Sydostasien tex - annonseras det med bilder av pall-laster av kartonger med ' Nikon AF-S DX VR 18-200/3,5-5,6G IF-ED'...

Varför kan inte Nikon fördela godsakerna rättvist..?
 
ja men de har haft samma problem i flera år nu, var samma när D70 komm och nu D200 och de nya objektiven... de borde har lärt sig. eller så testar de nya produkter på pilotunder och släpper större serier först när de är mer beprovade :)
 
red-top skrev:
I Och från andra håll i världen - Sydostasien tex - annonseras det med bilder av pall-laster av kartonger med ' Nikon AF-S DX VR 18-200/3,5-5,6G IF-ED'...

Varför kan inte Nikon fördela godsakerna rättvist..?
Vad jag hört så har Nikon sverige rationaliserat så hårt att ingen personal finns kvar. Kontoren är obemannade. Endast en dator skickar ut en beställning på 10 artiklar/mån. :)
 
Hi folks

Då tror jag att du har hört fel. Senast jag var på Nikons kontor i Upplands-Väsby utanför Stockholm (och vad jag vet så har dom bara ett kontor i Sverige) så fanns det folk där. Både receptionist, service personal mfl.

Jag förstår ju inte heller hur en eventuell brist på personal på ett kontor i lilla Sverige kan påverka tillgången på optik och hus i mer eller mindre hela världen, några få platser undantagna.....

Mankan
 
Någon som fått objektivet ifråga?

Har själv köat hos cyber sedan januari och börjar nu fundera på alternativa inköpsställen. Kanske det går snabbare om man ställer sig i kö hos någon tysk internetbutik.
 
Hi folks

Jo jag har fått det, Det kom för två veckor sedan. Ställde mig i kö den 3 november hos Scandindinavian Photo.

Det är en riktig godbit. Helt klart värt att vänta på. Skarp även på min D2X. Enda smolket är väl distortionen men det är inget som plågar mig särskilt mycket då mina objekt väldigt sällan innehåller några raka linjer, Visst är 17-55 och 70-200 vassare men med tanke på priset, storleken etc så är det inget annat än en revolution. Nedbländad till 5,6-8 så kan jag inte se någon skillnad på en utskriven A4. Vid 100% finns en skillnad men förvånansvärd liten....Ett perfekt "walk around" objektiv eller som reseobjektiv

Mankan
 
kad skrev:
Någon som fått objektivet ifråga?

Har själv köat hos cyber sedan januari och börjar nu fundera på alternativa inköpsställen. Kanske det går snabbare om man ställer sig i kö hos någon tysk internetbutik.

Hos http://shop.multimedia.de behöver du inte stå i kö utan du kan få ett email så fort de får hem ett exemplar och sen är det bara att vara snabb. Klicka på "Mailbenachrichtigung wenn wieder auf Lager" för att få mailet.

Dock tar de ju något mer betalt än rek.priset, slutade väl på 8000 med UPS-frakt ungefär. Men om man börjar tröttna på att vänta i Sverige, som jag gjorde, så kan jag rekomendera dem.

//Magnus
 
magohl skrev:
Hos http://shop.multimedia.de behöver du inte stå i kö utan du kan få ett email så fort de får hem ett exemplar och sen är det bara att vara snabb. Klicka på "Mailbenachrichtigung wenn wieder auf Lager" för att få mailet.

Dock tar de ju något mer betalt än rek.priset, slutade väl på 8000 med UPS-frakt ungefär. Men om man börjar tröttna på att vänta i Sverige, som jag gjorde, så kan jag rekomendera dem.

//Magnus

Tack för tipset.. ska testa "Mailbenachrichtigung wenn wieder auf Lager"
 
kad skrev:
... Kanske det går snabbare om man ställer sig i kö hos någon tysk internetbutik.

Heh..njae, det är inte säkert att det går snabbare. Jag har stått i orderkön hos Technikdirekt sen i februari. Fast jag kan ju inte svära på att det är 18-200:an som dröjer då jag samtidigt väntar på D200:an i samma order. De vägrar ju refust att tala om delstatus på ordern.
 
Hämtade nyss mitt på posten. Hade köat ca 2 månader hos Björns Foto i Varberg (han fixade fram min D200 på 2 veckor, men gluggen var visst svårare att få loss från Nikon).

Naturligtvis spöregnar det nu när jag vill ut och prova, men det känns hyfsat gediget jämfört med det Canon 28 - 135 jag hade på Canontiden, och bildstabiliseringen verkar minst lika bra som Canons. Och brännviddsomfånget är ju fantastiskt!

Räknar med att ge det en ordentlig genomgång när man inte behöver våtdräkt utomhus längre.....
 
I dag har jag fått mitt objektiv, beställde 7/11-05. Det har kommit minst 3 st till Västerås den här veckan, så jag tror att det börjar lossna nu vad gäller leveranser till sverige.
Hans
 
Fick också ett idag, tack vare Rickard Vikströms tips, tack. Lite "lenscreep" mellan 30 och 130 mm om man håller objektivet lodrät. Annars inget direkt att anmärka. Nu skall jag ut och prova det och se hur det är att faktiskt använda. :-D
 
Varsågod ulf! Var bara kul att se vilken respons inlägget skulle få!

Var in på scandinavian foto i stockholm igår fredag och där fanns det också 18-200vr hemma. I alla fall innanför glasmontern!

Men jag köpte en sigma 24-135 2.8-4,5.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.