Annons

Nigeriavarning...

Produkter
(logga in för att koppla)

Bullen03

Aktiv medlem
Vill varna för en typ av bedrägeri som jag höll på att åka dit på.
Efter att att ha laggt ut ett objetiv på försäljning på blocket,fick jag bland annat
kontakt med en kvinna som visat intresset för mitt objektiv.Det skulle vara en gåva till hennes systerdotter och hon var mån om att kunna få objektivet så fort som möjligt via postens express service.Betalning skulle ske via paypal.Jag mailar henne summan som hon ska sätta in och får omgående ett mail från henne om att hon överfört pengarna. Jag får samtidigt ett mail som ser ut att komma från paypal där det står att pengarna blir tillgängliga när jag skickat varan till en adress i Nigeria och mailat paypal kollinummret. Jag mailar tillbaka till kvinnan då detta inte var något vi kommit överens om,jag skulle ha pengarna först på mitt svenska konto och därefter skicka varan. Hon har hittills inte svarat på mitt mail.Visst är väl det konstigt...
Bifogar en kopia på hur en falsk bekräftelse från paypal ser ut.

Bilagor

• Falsk Paypal-mail.jpg
    Falsk Paypal-mail.jpg
    23.3 KB · Visningar: 1,772
Inte säkert att det är uppenbart för alla,
Finns säkert många som inte använt paypal förut
eller vet hur det fungerar.Ansåg det viktigt att framföra
varningen så att ingen går på den här typen av bedrägeri.

Helt rätt att visa, tycker jag.

Ibland har jag så bråttom att saker som vore självklara ena dagen känns på ett annat sätt en annan gång. Ut med det bara, ingen skam i att varna och hjälpa andra!

varna

Bra med varning för detta. Visserligen finns trådar om hur släktingar i Nigeria ska presentas med våra kameror och tillbehör.

Jag fick en bluffaktura då jag kom hem från semestern och kunde googla på företaget och vips hittade jag att dom var högaktuella med sina bluffakturor. Underlättade då jag skulle polisanmäla.
Vi kanske skulle ha en speciell tråd med varningar av den här karaktären?

Denna var rätt bra också !!

Personen finns såklart inte som medlem....

Oscar von Hoffmann [email protected]
2:43 PM (37 minutes ago)

to a.cecilia_1960

You really think I'm that stupid.....

Alexandra Cecilia <[email protected]> wrote:
Hej,

Tack för ditt mail ... My Name Is barrister fru Alexandra Cecilia då är från Sverige men jag bas i London Jag är glad att höra detta från dig i dag och jag vill att du också hjälpa mig skicka objektet till min son i Nigeria för han är födelsedagspresent och jag kommer att betala dig 8000 kr till dig med transporten kostar så om du vill banköverföring för betalning kan du skicka dina bankuppgifter, så att jag kan betala för objektet för ditt konto .... snälla gör inte säljer objektet till någon gång .... Tack för att du

Detta är leveransadressen?

Fullständigt namn: Akin James
Full Adress: 2 Apata Street
Stad: Shomolu
State: Lagos
Land: Nigeria
Postnummer: 23.401

Jag kan skicka pengar Du via banköverföring

Så jag behöver din:

Ditt namn ...?

Bankens namn ...?

Kontonummer och IBM NUMBER ..?

SWIFT CODE?

Totala kostnaden inklusive TRANSPORTEN COST?

Väntar för ditt svar.

Date: Fri, 14 Sep 2012 14:22:49 +0200
Subject: Re: Din annons [via Fotosidan]
From: [email protected]
To: [email protected]

6 900 kr

2012/9/14 Alexandra Cecilia <[email protected]>
Senast priset på objekten?

Date: Thu, 13 Sep 2012 10:38:47 +0200
Subject: Re: Din annons [via Fotosidan]
From: [email protected]
To: [email protected]

Ja den finns kvar!

2012/9/12 Alexandra Cecilia, via Fotosidan <[email protected]>

Jag fick din annons idag och jag kommer att vilja veta om det fortfarande är tillgänglig för försäljning eftersom jag är intresserad av att köpa det från dig och ja jag skulle vilja se bilder och veta och förutsättning för dess och dess senaste erbjudande, om du inte sinne och tänker betala dig genom banköverföring och och jag kommer att väntar på att höra från dig snart

maila [email protected]

--
Detta brev har skickats via "Kontakta medlem"-funktionen på Fotosidan (www.fotosidan.se)
från medlem: http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=202976
** Fotosidans regler gäller: vid personangrepp odyl -- kontakta [email protected] **

Jag har fått mail från samma person angående min Canon 5D.

Hej,

Tack för ditt mail ... My Name Is barrister fru Alexandra Cecilia då är från Sverige men jag bas i London Jag är glad att höra detta från dig i dag och jag vill att du också hjälpa mig skicka objektet till min son i Nigeria för han är födelsedagspresent och jag kommer att betala dig 7500 kr till dig med transporten kostar så om du vill banköverföring för betalning kan du skicka dina bankuppgifter, så att jag kan betala för objektet för ditt konto .... snälla gör inte säljer objektet till någon gång .... Tack för att du

Så jag behöver din:

Ditt namn ...?

Bankens namn ...?

SWIFT CODE?

Väntar för ditt svar.

Det känns extra tråkigt då jag älskar att arbeta i en mångkulturell miljö och själv växt upp utomlands att direkt avvisa alla köpare som inte svarar på bra svenska. Tyvärr så har alla kontakter till mina annonser på dålig svenska eller engelska varit väldigt suspekta. Jag besvarar idag bara mail och sms som är på flytande svenska och därtill mer än bara det vanlig öppnings sms:et "pris?". Väldigt trist att det skall vara så då majoriteten av alla människor oavsett kultur och ursprung är bra och hederliga människor.

Jag med

Fick mail från samma person.

Känns som google translate.

Mail 1
God dag,
Jag fick din annons idag och jag kommer att vilja veta om det fortfarande är tillgänglig för försäljning eftersom jag är intresserad av att köpa det från dig och ja jag skulle vilja se bilder och veta och förutsättning för dess och dess senaste erbjudande, om du inte sinne.

Så jag kommer vilja att du maila mig tillbaka så fort du kan då vill jag informera er om att jag kommer att betala dig via banköverföring ..

Mail 2

Hej,

Tack för ditt mail ... My Name Is barrister fru Alexandra Cecilia då är från Sverige men jag bas i London Jag är glad att höra detta från dig i dag och jag vill att du också hjälpa mig skicka objektet till min son i Nigeria för han ärfödelsedagspresent och jag kommer att betala dig 1250 Pounds till dig med transporten kostar så om du vill banköverföring för betalning kan du skicka dina bankuppgifter, så att jag kan betala för objektet för ditt konto .... snälla görinte säljer objektet till någon gång ....Tack för att du

Så jag behöver din:
Ditt namn ...?
Bankens namn ...?
SWIFT CODE?
Väntar förditt svar.

Nigeria

Jag fick samma brev via fotosidans "kontakta medlem"-funktion, 2012-09-12 som länkade vidare till medlemmen. Där gick det att läsa att signaturen, Cecilia1960, som även kallar sig "Barrista fru Alexandra Cecilia", blev medlem samma dag, dvs 2012-09-12. Det fick mig att reagera, men jag svarade för att få veta mer, och fick svar via mail:

Hej,

Tack för ditt mail ... My Name Is barrister fru Alexandra Cecilia då är från Sverige men jag bas i London Jag är glad att höra detta från dig i dag och jag vill att du också hjälpa mig skicka objektet till min son i Nigeria för han är födelsedagspresent och jag kommer att betala dig 4500 kr till dig med transporten kostar så om du vill banköverföring för betalning kan du skicka dina bankuppgifter, så att jag kan betala för objektet för ditt konto .... snälla gör inte säljer objektet till någon gång .... Tack för att du

Så jag behöver din:

Ditt namn ...?

Bankens namn ...?

SWIFT CODE?

Väntar för ditt svar.

Jag har också fått samma mail + många andra skumma

Jag fick också samma mail. Har fått ganska många olika mail som verkar skumma den sista tiden för jag har haft en del annonser på några prylar den sista tiden.. De håller till på annonssidorna på nätet tydligen. När man vill köpa en dator i Sverige när man ska ha den i Afrika låter lite skumt bara det tex. Det allra mesta är nere från Afrika. Tacka fan för att de flesta bedrägerier via western union kommer från Afrika. Nigeria brevet var hett för ett tag sedan tex.
De i Afrika har kommit på ett bekvämt sätt att lura till sig pengar. Risken att åka fast är 0. Om man skickar i väg 100 mail så räcker det att 2 % är dumma och skickar pengar eller prylar. Det är tur att de flesta inte är så avancerade att avslöja. Hissen går inte ända upp på de flesta.

Jag fick också samma mail. Har fått ganska många olika mail som verkar skumma den sista tiden för jag har haft en del annonser på några prylar den sista tiden.. De håller till på annonssidorna på nätet tydligen. När man vill köpa en dator i Sverige när man ska ha den i Afrika låter lite skumt bara det tex. Det allra mesta är nere från Afrika. Tacka fan för att de flesta bedrägerier via western union kommer från Afrika. Nigeria brevet var hett för ett tag sedan tex.
De i Afrika har kommit på ett bekvämt sätt att lura till sig pengar. Risken att åka fast är 0. Om man skickar i väg 100 mail så räcker det att 2 % är dumma och skickar pengar eller prylar. Det är tur att de flesta inte är så avancerade att avslöja. Hissen går inte ända upp på de flesta.

Nigeria brevet är fortfarande hett, fick ett här för en vecka sedan då en tjej från Nigeria tyckte jag verkade trevlig hon hade ärvt £ 30 000 000 av sin far och ville låna mitt bankkonto för att förvara lite pengar och för det skulle jag få en summa.

Hur hon visste att jag är trevlig och inte en myglare fick jag aldrig reda på-- :)

Det var ett mycket dåligt sätt att lura till sig dina bankuppgifter. Skrattretande. Det verkar vara en jävla massa skitpå nätet och det bara ökar!

Umm... ni vet att det här inte direkt är något nytt va? Jag kan rekommendera den här sidan: http://www.419eater.com/ - där är det en massa folk som inte gör annat än driver med de som försöker lura till sig pengar :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar