Annons

Ni som har PC........

Produkter
(logga in för att koppla)
Har byggt egna datorer i många år och friheten att själv välja det som ska sättas i, så att det blir kvalitétsgrejer och inte utgångna flera år gamla komponenter som huserar i burken, är det som gör att jag fortsätter. Samt att det troligtvis blir billigare.

För att få fart på Adobes program ska du satsa på processor och minne i första hand. Är det film/3D/rendreringar kan det även vara bra med ett bra grafikkort.

I andra hand ska du kolla på vilka ingångar (USB, SATA, PCI/PCI-E etc.) som du behöver och väljer moderkort efter det och valet av processor. Men här kan du även om har tänkt att överklocka processorn t.ex. göra ett aktivt val, då de billigare korten sällan klarar av att leverera tillräckligt med ström till detta.

Hårddisk är också viktigt. Sett en del som väljer riktigt slöa lagringsdiskar som systemdiskar. Detta är inte bra om man vill få fart på datorn. Skaffa en snabb systemdisk för OS gärna SSD och en hyffsat snabb lagringsdisk. Själv kör jag med en SSD för OS och en SSD där jag lägger mina bildfiler och jobbar mot tills jag lägger dem på en lagringsdisk (NAS).

Grafikkort behövs inte om du kör med t.ex. en i7 då den processorn har en inbyggd grafikkrets.
Men om du vill köra med flera skärmar, spela spel eller håller på med saker jag nämde ovan, kan det vara skäl att skaffa ett. Kom bara ihåg att ett grafikkort allstrar värme, som leder till ökat fläktljud.

Nätagget är nog den sak som de flesta lägger sist i budgeten, men borde ligga främst. Många billigare nätagg går sönder allt för lätt och kan slå ut det mesta i datorn. Har kompisar som fått både grafikkort, hårddiskar och moderkort sönderbrända när nättagget gått.
Rekommenderar att köpa ett kvalitétsagg, med andra ord.

Datorlåda är väldigt personligt och det finns massor på marknaden. En del vill ha stora lådor, andra tysta och vissa små kompakta saker. Själv är jag på det tysta och har skaffat ett ljuddämpat chassi, med fläktfilter och som har USB3 utgång i fronten. Det är tyst, men ljuddämpningen gör att värmen stannar kvar. Detta är inte så bra om man har stora grafikkort, vilket jag har. :)
Se till att det passar moderkortet och har de egenskaper du vill ha. Moderkorten har olika beteckningar beroende på storlek där ATX är den vanligaste. (m-ITX, m-ATX, ATX och E-ATX - med minsta storleken först)

Så det jag rekommenderar är en i7 (som har HyperThreading - du får virtuellt dubbelt så många processorskärnor mot en i5) och 8-16GB RAM. En eller om du har råd två SSD:er samt en lagringsdisk, samt ett stabilt nätagg.

Om man ska rekommendera några ställen att handla ifrån så är det väl Inet, Komplett och Webhallen, som jag har bra erfarenheter ifrån.

Daniel, skriver du ditt råd till trådskaparen eller till en entusiast?

Jag skriver mitt råd till en person som vill ha en dator med kvalité, prestanda och består av de komponenter som personen ifråga är intresserad av och har en budget på 15000kr.
Du får en dator med en i7 3930K för den budgeten. Kanske dock overkill för TS, men "just saying".

Är TS inte intresserad av de tre egenskaperna så skulle jag i hans fall gått på en fabriksproducerad alá Dell, HP etc.

Mr PC

Jag köpte min tysta dator hos Mr PC, snabb och väl byggd till ett mycket bra pris. I7, SSD disk, ytterligare disk och 16GB ram förpackat i en dämpad låda (valde komponenter, Mr PC monterade datorn). Nu har det gått en tid och för 10K får man förmodligen än bättre prestanda hos Mr PC. Den är tystare än mina externa diskar.

Gjorde ett par paket för skojs skull för att se vad som ryms inom budgeten.

Den näst bästa Ivy Bridge processorn, 16GB RAM och 2st SSD:er i ett Miditower-chassi (ATX). Bättre moderkort finns inom budgeten. Det 5 års garanti på nätagget och chassit är helt nytt (en vidareutveckling av R3) och fått bättre utrymmen för kablar. SSD:erna är de som nog är de bästa på marknaden just nu.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2279355/2012-09-10

Samma komponenter men i ett mindre (mATX) chassi och mindre moderkort.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2279429/2012-09-10

Och om man vill ha "Top Notch" inom budgeten. ;-)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2279454/2012-09-10

Edit: Glömde bort att man behöver ett grafikkort till den sista, med 3930K. Dock går det med vilket som helst allt från 250kr till hur mycket man vill lägga.

Senast ändrad:
Hur avancerad är den & vad innehåller den?

Jag ska uppgradera till CS6 med Illustrator, In Design mm & ska sitta & jobba en hel del med detta.

Ni som kan datorer, har ni några förslag på vad min dator ska innehålla & varför?

Har en kompis som kan bygga en åt mig om jag vill då han jobbar med detta, men jag vill ändå kolla vad som finns "färdigt" att köpa.

Vart köper man, Expert, Elgiganten eller vart vänder man sig.

Kan tänka mig runt ca 15.000:-
Självklart gör det inget om den är billigare....

Den ska vara stationär.

Jag har sneglat åt MAC, men är osäker, den är verkligen SUPERSNYGG, men det finns säkert lika snygga PC. Ok framförallt är det ju funktionen som jag behöver för mina program ska fungera perfekt!

Någon som har någon ide eller tankar som du vill dela med dig av så är jag jättetacksam :O)

Jag har lite funderingar av vad som ska ingå i den budgeten, är det bara "burken" eller är det något mer av kringutrustningen.

En bra skärm, med kalibreringsverktyg?
Backup lösning, i form av en NAS?
Operativsystem, Windows 7?

Michael - Kanske har ett förslag -

Michael - Tror jag kan komma med ett förslag -

Jag är så tacksam över era råd/förslag & läser & läser & funderar & funderar.....
Kan det här vara nåt??
För/nackdelar mottages mer än gärna!!!!

Gigabyte GeForce GTX 550Ti 1024MB
Optiarc AD-7280S SATA, OEM Svart
MSI H67MA-E45 REV B3
Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART
Antec TruePower New Series 550W 80+ Bronze
1TB Western Digital Caviar Black
OCZ SSD Agility 3 60GB
Fractal Design Define Mini Svart
Intel Core i7 2600K 3,4GHz
Fractal Design 120mm Silent Series
Noctua NH-U9B SE2

Det funkar säkert men det är mycket fläktar. Ljudnivå?

Hoppas du får ihop allt själv och får det att funka bra. Grafikkortet ser maffigt ut. Ser ut som en minihelikopter.

Lite förvånad när jag läser första inlägget där du hoppas att hitta en snygg PC. Lådan du har hittat får inget designpris men å andra sidan står den väl undangömd.

Vad slutar räkning på med det du har valt inklusive arbetskostnad för att få det att funka?

Bildskärmar? Inga sådana?

Tangentbord, möss, trackpads etc?

Windowslicens?

Nämner bara att en 27" iMac kostar inklusive allt 12396 kr, gratis frakt. Priset är plus moms men du ska väl tjäna pengar på detta så då förvinner momsen.

Ssd

Köp gärna en så stor SSD du har råd med, även om bara OP ska installeras på SSD hamnar även andra programfiler där. Min 120+ SSD krymper sakta men säkert, lite... lite... men ändock, trots att alla program utom OP ligger på annan disk:)

Hoppas du får ihop allt själv och får det att funka bra. Grafikkortet ser maffigt ut. Ser ut som en minihelikopter.

Lite förvånad när jag läser första inlägget där du hoppas att hitta en snygg PC. Lådan du har hittat får inget designpris men å andra sidan står den väl undangömd.

Vad slutar räkning på med det du har valt inklusive arbetskostnad för att få det att funka?

Windowslicens?

Nämner bara att en 27" iMac kostar inklusive allt 12396 kr, gratis frakt. Priset är plus moms men du ska väl tjäna pengar på detta så då förvinner momsen.

Priset för detta blev 6700:- Sen tillkommer självklart skärm, tangentbord & mus.... Har en kompis som bygger.....

Windowslicens?

Kan du länka så jag får se vad som är i den? För det var ju väldigt bra pris, men måste jag då köpa till mer minne, är det i5 eller i7 mm mm

Jag är så tacksam över era råd/förslag & läser & läser & funderar & funderar.....
Kan det här vara nåt??
För/nackdelar mottages mer än gärna!!!!

Gigabyte GeForce GTX 550Ti 1024MB
Optiarc AD-7280S SATA, OEM Svart
MSI H67MA-E45 REV B3
Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART
Antec TruePower New Series 550W 80+ Bronze
1TB Western Digital Caviar Black
OCZ SSD Agility 3 60GB
Fractal Design Define Mini Svart
Intel Core i7 2600K 3,4GHz
Fractal Design 120mm Silent Series
Noctua NH-U9B SE2

Grafikkortet - OK
DVD - Har för mig att denna är ganska högljudd, men kan ha fel.
Moderkort - Gammalt och har bara stöd för 1333Mhz RAM-minnen.
Du sitter dessutom fast i att du troligtvis inte kan uppgradera processorn till Ivy Bridge som är de nya.
Minnena - Fungerar bra med detta paket då de ligger på 1333Mhz som standard.
Nätagget - Är bra men har bara 3 års garanti.
Lagringsdisk - Snabb men lite liten kanske och drar mer energi än andra allternativ.
SSD - På tok för liten i mitt tycke. Själv fyllde jag en 128GB väldigt snabbt och bytte till 256GB.
Chassi - Helt ok.
Processor - Förra generationen, men fungerar utmärkt för det. Skillnaden med nya är att den drar mer ström.
Fläktar - Helt ok, men det finns tystare.
Processorkylaren - Ingen större koll på den, men Noctua har gott omdöme.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto