Annons

Ni som har PC........

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Hur avancerad är den & vad innehåller den?

Jag ska uppgradera till CS6 med Illustrator, In Design mm & ska sitta & jobba en hel del med detta.

Ni som kan datorer, har ni några förslag på vad min dator ska innehålla & varför?

Har en kompis som kan bygga en åt mig om jag vill då han jobbar med detta, men jag vill ändå kolla vad som finns "färdigt" att köpa.

Vart köper man, Expert, Elgiganten eller vart vänder man sig.

Kan tänka mig runt ca 15.000:-
Självklart gör det inget om den är billigare....

Den ska vara stationär.

Jag har sneglat åt MAC, men är osäker, den är verkligen SUPERSNYGG, men det finns säkert lika snygga PC. Ok framförallt är det ju funktionen som jag behöver för mina program ska fungera perfekt!

Någon som har någon ide eller tankar som du vill dela med dig av så är jag jättetacksam :O)

Du kommer förmodligen få svaret att du behöver ganska precis det bästa som finns på marknaden, det är nämligen så det fungerar - utbudet styr efterfrågan, även om utbudet ökar i betydligt högre takt än faktiska behov.

Själv sitter jag på jobbet och kör Indesign, PS, Illy och ArcEditor parallellt i mina produktioner, på en Intel i5 med 4 gb minne som knappast skulle imponera på någon. Det tuffar på. Hemma har jag en betydligt rappare dator, men så länge jag jobbar normalt med bild och layout (och inte video alltså) så är det sällsynt att jag märker några betydande skillnader.

Däremot tycker jag att ljudnivån är en extremt kritisk parameter, och något man lätt missar - i synnerhet om mna försöker bygga ihop ett prestandamonster. Det är ju också hyggligt svårt att utvärdera om man köper en 'färdig' dator, eftersom ljudnivån sällan är specad på ett jämförbart sätt. Om din kopmis bygger åt dig så har du ju större möjligheter, då kan han från början välja, låda, komponenter, fläktar etc för att få till en så tyst maskin som möjligt.

Håller med Per. Ljudnivå är väldigt kritiskt för många och svårt. Jag har haft stationära datorer som varit högljudda hela tiden (även om det är ett tag sedan). Min nuvarande ACER-modell finns det folk som jag läst klagat på när det gäller ljudet men min fläkt går i princip aldrig igång så den låter ingenting vid normal drift. Låter en maskin för mycket så kan den vara hur bra och kraftfull som helst men den kommer hela tiden påminna dig om att den är en sanitär olägenhet.

Är man fullständig ljudallergiker kan man ju alltid göra som min son som installerade vattenkylning i en av sina maskiner för ett antal år sedan. Maskinen han hade lät hemskt innan ombyggnaden. Det är oöverträffat och garanterat tyst med vattenkylning. Med PC kan man göra precis vad som helst efter tycke och smak vare sig det behövs eller inte. MAC är inget öppet koncept som man bygger om överhuvudtaget i princip. Jag har bara svårt att se att vattenkylning skulle tillföra något till det jag har rent praktiskt idag men det finns folk som gör det i vissa mer svårartade fall. Generellt sett tycker jag dock att datorer (även stationära) blivit bra mycket tystare över åren. Jag har inga ljudproblem att tala om längre och så är det förmodligen för många andra också men ljudnivå är en väldigt viktig parameter för mig och den borde vara det för alla vid nyköp av dator.

Under många år har exv. vitvaror haft klassning av bl.a. ljudnivå men av något skäl finns inte detta för datorer.

InDesign är ett krävande program, mycket minne minst 32GB ger mycket. Likadant på processorsidan så behövs en i7 för att få bra flyt. Märket är oftast tämligen oviktigt, ljudnivån kan vara viktigt. Varifrån man köper beror på lite saker. Expert och elgiganten är bra för att gå att känna och klämma på datorer och se hur dom egentligen ser ut, beställ sedan där prisjakt säger att det är billigast oftast tusenlappar billigare än dom stora kedjorna.

/Karl

Generellt sett tycker jag dock att datorer (även stationära) blivit bra mycket tystare över åren.

Så är det nog. Det har ju också blivit allt enklare och billigare att bygga tysta datorer själv. Hemmabygget i mitt vardagsrum innehåller inga rörliga delar alls, och kan inte låta något överhuvudtaget. Jag har inte provat, men det skulle förmodligen funka rätt ok att köra indesign och ps på den, även om det vore enkelt att komma på tillämpningar som skulle få den att gå på knäna.

Med PC kan man göra precis vad som helst efter tycke och smak vare sig det behövs eller inte. MAC är inget öppet koncept som man bygger om överhuvudtaget i princip.
Vissa modeller av Mac och vissa modeller av "PC" kan vara svåra att bygga om, men att alla Mac-modeller skulle vara svåra att bygga om är inte korrekt. Min Mac Pro fick mer minne och ett kort med extra FireWire-kanaler. Min gamla PowerMac fick samma, plus att grafikkortet fick ny kylning för minskad ljudnivå.

Vissa modeller av Mac och vissa modeller av "PC" kan vara svåra att bygga om, men att alla Mac-modeller skulle vara svåra att bygga om är inte korrekt. Min Mac Pro fick mer minne och ett kort med extra FireWire-kanaler. Min gamla PowerMac fick samma, plus att grafikkortet fick ny kylning för minskad ljudnivå.

Visst kan man göra vissa saker med dom. Släng in ett nytt moderkort för att få PCI-e 3.0 och thunderbolt i din MacPro.

/Karl

Ja att man kunde stoppa i mer minne utgick jag ifrån :).
Men man vet ju inte vad man ska tro ibland när man säljer sina telefoner som engångsförpackningar utan vettig möjlighet att exv. byta batteri (ibland kunde det ju varit en poäng att ha flera att byta mellan med tanke på den taskiga batteritiden).

InDesign är ett krävande program, mycket minne minst 32GB ger mycket. Likadant på processorsidan så behövs en i7 för att få bra flyt. Märket är oftast tämligen oviktigt, ljudnivån kan vara viktigt. Varifrån man köper beror på lite saker. Expert och elgiganten är bra för att gå att känna och klämma på datorer och se hur dom egentligen ser ut, beställ sedan där prisjakt säger att det är billigast oftast tusenlappar billigare än dom stora kedjorna.

/Karl

Jag kan inte InDesign men tycker det låter konstigt med minneskrav på 32 GB för det. Förr i tiden bäddade exv. PageMaker in bilderna i huvuddokumentet och då går det mycket minne, men InDesign som är mer modernt kan ju jobba med länkar till bilderna och då behöver man väl inte veva runt alla bilderna utan de hämtas ju då de behövs. Sedan kan man väl dessutom jobba med platshållare i lägre upplösning som byts ut mot högupplösta bilder vid färdig leverans. Jag har för mig att de som använder FotoWare ihop med InDesign har sådana arbetsflöden. Gamla Ventura Publisher från Xerox, använde ju länkar redan på 80-talet.

Om du i huvudsak ska jobba med Adobe-produkter så kommer en iMac att funka väldigt bra. 27-tummaren kanske? Mac är ingen lågprisdator men den har hög kvalitet och funkar bra. Ska du tjäna pengar på din dator så är nog kvalitet och driftsäkerhet viktiga parametrar. Köper du en hopplockad PC så bör du känna en kunnig granne som kan mecka.

Mina egna erfarenheter är Dell och HP där Dell är så sorgligt plastig med en trackpad som är ett skämt. HP känns "dyr", bättre allmän känsla. Stationära PC är det längesedan jag använde och då var det Dell, sorgligt plastig även då men den funkade.

32 GB för InDesign låter inte som ett bra råd i det här sammanhanget. Skulle tro att 4-8 GB funkar alldeles utmärkt.

Du upplever inte att Adobe gör bra grejer? Jag har alltid varit nöjd, ändå sedan 80-talet. Visst har Adobe buggar men i huvudsak är den en kvalitetsprodukt.

Du upplever inte att Adobe gör bra grejer? Jag har alltid varit nöjd, ändå sedan 80-talet. Visst har Adobe buggar men i huvudsak är den en kvalitetsprodukt.
Jag snackar inte om Adobes produkter, utan hur bra de funkar på en sketen iMac jämfört med en ordentlig dator. De funkar okej på en iMac, inte "väldigt bra".

Jag ska uppgradera till CS6 med Illustrator, In Design mm & ska sitta & jobba en hel del med detta.

Ni som kan datorer, har ni några förslag på vad min dator ska innehålla & varför?

Som andra påpekat är ofta de enkla svaret på en sådan fråga "köp det snabbaste och dyraste du kan hitta så blir det bra". Och det är i sak helt riktigt, däremot kan det ibland bli lite onödigt dyrt att följa.

Har en kompis som kan bygga en åt mig om jag vill då han jobbar med detta, men jag vill ändå kolla vad som finns "färdigt" att köpa.

Om du känner någon som kan tänka sig att köpa ihop lite lösa delar och bygga en dator är det ofta det alternativ som ger mest för pengarna i vår värld (bild- och videoredigering).

Det är inte så att det är något fel på datorerna på Expert, Elgiganten med flera - men de lite av universaldatorer byggda för att passa alla och innehåller därmed en del som du har mindre nytta av och saknar ofta annat du skulle ha stor glädje av.

Mina allmänna tips är att sikta på
- en snabb processor (Core i7 eller i5)
- mycket arbetsminne (8 GB, hellre 16 GB - hur som helst billigt numera)
- en snabb systemdisk (för systemet och programmen - gärna en SSD-disk)
- en rymlig arbetsdisk (bilder och video tar upp mycket plats)
- ett ok grafikkort (inte alls speciellt viktigt för bildredigering)
- ett moderkort med hyfsat gott om sata-kontakter så du kan lägga till fler hårddiskar vartefter - bilder och video tar som sgat upp mycket plats

Men glöm inte heller
- en ok skärm, finns skärmar med ips-panel från 2000-3000 kr numera), tänk på att du kommer att sitta och stirra på skärmen många timmar och att du kan slita ut 3-4 datorer innan du byter bildskärm. Snåla inte ur här!
- en backupdisk (oftast en usb-disk) dit du löpande säkerhetskopierar allt på din arbetsdisk så du inte förlorar bilder och arbete i händelse av en krasch

Den ska vara stationär.

Jag har sneglat åt MAC, men är osäker, den är verkligen SUPERSNYGG, men det finns säkert lika snygga PC. Ok framförallt är det ju funktionen som jag behöver för mina program ska fungera perfekt!

Någon som har någon ide eller tankar som du vill dela med dig av så är jag jättetacksam :O)

Jag skulle välja någon av de större försäljarna på nätet. T.ex. komplett.se som jag har mycket goda erfarenheter av.
De säljer färdiga datorer, både märkesdatorer och deras egna ihopsättningar.

[edit] programmen funkar lika bra på PC & Mac :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto