Re: Re: Re: Re: Ni som börjat med digitalt...
rideg skrev:
Det är väl ännu ett av skälen som lockar. Jag skulle vilja hitta tillbaka till bildtänkandet och uppräckarglädjen jag kände när jag var femton år och hade min första kamera, en svart Olympus OM-2. Både amatörer och yrkesfolk som börjat med digital fotografi verkar ha så kul rent bildmässigt.
Jag är så glad att detta inte blivit en digital vs analog-tråd.
Jag har uppskattat fotografering med film i över 20 år men har haft långa svackor i min lust att fotografera. Svackorna kan komma nu också med den skillnaden att fotandet inte stannar helt som förrut, jag märker dock då att kvaliten kan bli lidande.
Självfallet så har även många filmfotografer fantastiskt roligt & trivs med sitt fotograferande men jag gick i förra sommarn in i väggen när jag satt med mina dior & skannade, jag fick helt enkelt inte till det!
Kylen började fyllas med oframkallad film & jag slutade i princip att fota.
Det slutade med att jag bytte bort min OM-1:utrustning samt skanner & köpte mig en D7i. Den kameran har trots sina nackdelar helt förändrat mitt fotograferande till det bättre. Samtidigt har den tyvärr ibland gjort mig mycket frustrerad med sina egenheter, man kan säga att jag har en hatkärlek till den.
Nu vill ju du sikta lite högre, på en DSLR, men likt förbaskat så antar jag att din gamla Nikon är en, i vissa avseenden, rejälare kamera än den du tänker köpa (eller?).
Jag har ägt 2 EOS-kameror samt ett otal äldre kameror av många märken, hade nån av mina gamla EOS:ar haft hälften så dåliga AF-prestanda som min nuvarande digital så hade jag nog reklamerat dem. Trots det så trivs jag med den, jag tar nackdelarna mot fördelarna pga att jag lyckas bättre med mitt fotograferande idag trots några missade bilder pga oskärpa.
Dom som trivs med film & inte har problem att motivera sig att fotografera behöver inte fundera på digitalkameror.
Larsa/som erkänner att han blivit lite lat på senare år...