Annons

Ni som börjat med digitalt...

Produkter
(logga in för att koppla)
För mig har köpet av en DSLR inneburit att jag är villig att exprimentera mycket mer.
Förut har jag känt att jag vill vara säker på ett bra resultat. Nu har leklusten och inspirationen infunnit sig igen.

/ E
 
För mig var det möjligheten till "datorbaserat mörkrum" som satte fart på fotograferandet igen eftersom jag p.g.a. flytt mm inte hade kvar mitt gamla och saknade plats att bygga ett nytt. Plats att få in en dator finns alltid...

Valet av kamera handlar ju om de egna kraven och förutsättningarna. Jag börjad med en Canon S20 men köpte senare en 7Hi som jag är nöjd med. Visst har jag någon gång känt att det kunde vara trevligt med ett vidvinkligare objektiv än motsv. 28mm men det är en avvägning. Jag hade inte en investering i befintliga objektiv att ta hänsyn till utan kunde börja från noll vilket givetvis påverkat mitt val.
 
Senast ändrad:
rideg skrev:
Ni som börjat med digitalt efter att ha fotat mycket analogt; känner ni att ni blivit bättre fotografer?
Jag har ingen djupare erfarenhet av digitalkameror även om jag har några år av digital bildbehandling i ryggen men jag vill gärna följa upp din fråga. Jag kan se att digitalkameror är utmärkta för att utvecklas på den tekniska sidan och jag kan se att de är utmärkta för att ta testbilder men hur har ni utvecklat ert bildseende? Hinner ni titta på den stora floden av bilder som ni producerar?

Innan ni svarar så vill jag berätta hur jag fungerar i mörkrummet. Jag framkallar några rullar och gör kontaktkartor. Sedan bär jag med mig dem överallt och tittar på dem så snart jag får möjlighet till det. Tidigast efter en vecka börjar jag att göra mina förstoringar men det kan också gå någon månad. Jag känner att jag behöver den tiden för att bilderna ska sjunka in ordentligt.
 
Senast ändrad:
jpersson skrev:
Jag har ingen djupare erfarenhet av digitalkameror även om jag har några år av digital bildbehandling i ryggen men jag vill gärna följa upp din fråga. Jag kan se att digitalkameror är ...

Jag är kanske fel person att svara på din fråga eftersom jag i allmänhet inte procucerar ".. floder av bilder.." det är ju inte någon sorts inbyggd egenskap i kameran...

Men jag går ofta tillbaka till "kontaktkartor" som är flera månader gamla på samma sätt som jag gjorde när jag fotograferade kemibaserat. Skillnaden är att jag studerar dom på datorn istället för att ha ett papper. Detta med arbetssätt är ju inget som har med själva kamerans egenskaper att göra.
 
Senast ändrad:
janc skrev:
För mig har köpet av en DSLR inneburit att jag är villig att exprimentera mycket mer.
Förut har jag känt att jag vill vara säker på ett bra resultat. Nu har leklusten och inspirationen infunnit sig igen.

/ E


// låter som om Dslr vore en ny revolutionerande bantnigskur// eller kanske ett potenshöjande medel.

-hihi
 
janc skrev:
Jag är kanske fel person att svara på din fråga eftersom jag i allmänhet inte procucerar ".. floder av bilder.." det är ju inte någon sorts inbyggd egenskap i kameran...
Jo, och jag har ett liknande förfarande när jag filmskannar. Massproduceringen är kanske ett tecken på nybörjariver mer än något annat?
 
rideg skrev:
Ni som börjat med digitalt efter att ha fotat mycket analogt; känner ni att ni blivit bättre fotografer? Att snabbheten till att kunna se det färdiga resultatet och möjligheten att kunna "slösa på film" gett er större möjligheter att öva ert sinne för komposition, lösa besvärliga exponeringssituationer och så vidare.

Japp, fototänkade blev helt annorlunda med just hastigheten i att få fram bilden.
Samt att kunna slösa hur många rutor som helst utan att det kostar något extra.
Dessutom tror jag att den plana displayen hjälper till enormt att komponera bilden.
 
rideg skrev:
Ni som börjat med digitalt efter att ha fotat mycket analogt; känner ni att ni blivit bättre fotografer? Att snabbheten till att kunna se det färdiga resultatet och möjligheten att kunna "slösa på film" gett er större möjligheter att öva ert sinne för komposition, lösa besvärliga exponeringssituationer och så vidare. Eller har fotandet blivit mer slentrianmässigt? Jag skall köpa min fjärde SLR-kamera, och det lutar kraftigt åt en som kör ettor och nollor. Är därför nyfiken på andras erfarenheter.

Nä vete tusan om man blivit bättre,men man ser ju misstagen direkt i alla fall.
 
håller med dig thomas...

Inte tusan blir man så mycket bättre kanske, men för mig, som bara ibland använder digitalt när inte budgeten räcker till så är det mycket för mig ekonomisk fråga och såklart också att bara en sådan sak när man plåtar porträtt när en model råkar blunda, man ser det direkt, deletar bilden och tar en ny, man vet helt helt säkert att det sitter. Man känner sig lungn.

Men eftersom jag nu för tiden använder mig nästan uteslutande av Mamaiya RZ mellanformatare, så är ett digitalt bakstycke något att fundera på från Imacon, och kostar en nätt summa på 160.000:-+ moms.fy fabian vad dyrt, dock kan man hyra för ca 3000 per dag.
 
Re: håller med dig thomas...

rickardsund skrev:

Men eftersom jag nu för tiden använder mig nästan uteslutande av Mamaiya RZ mellanformatare, så är ett digitalt bakstycke något att fundera på från Imacon, och kostar en nätt summa på 160.000:-+ moms.fy fabian vad dyrt, dock kan man hyra för ca 3000 per dag.

Men då borde det bäl nästan vara billigare att köra med film och satsa på en bra scanner som då bara kostar kanske 50 kkr :)
Du kan ju slösa film då med innan du kommer upp i 160 kkr plus moms

/ Marcus
 
Skulle nog återgå till analogt om jag jobbade med fotandet. Då hade jag nog en budget för film och vore såpass duktig att jag inte behövde slösa på film...tror jag.
 
pablito skrev:
// låter som om Dslr vore en ny revolutionerande bantnigskur// eller kanske ett potenshöjande medel.

-hihi

Du citerade "janc skrev:
För mig har köpet av en DSLR "


Bara för att rätt ska vara rätt - jag är janc och jag har ingen DSLR
 
Re: Re: Ni som börjat med digitalt...

Kim10D skrev:
Digitalkameran var anledningen till att jag började fotografera igen, det blev åter roligt att fotografera..jag har blivit en klart mycket bättre fotograf nu när jag har nöjligheten att fota och experimentera hur mycket som helst och se resultatet omedelbart, känner att jag utvecklas mycket snabbare, men det har fotosidan stor del av oxå.

Exakt så var det för mig också.

Jarl, om du känner att fotoglädjen inte vill infinna sig så kan en övergång till digitalt vara din grej. Det bästa vore ju om du kunde behålla din analoga & köra den paralellt, om du sedan märker att du inte använder den så kan du ju skeppa den.


Larsa
 
Re: Re: Ni som börjat med digitalt...

Kim10D skrev:
Digitalkameran var anledningen till att jag började fotografera igen, det blev åter roligt att fotografera..jag har blivit en klart mycket bättre fotograf nu när jag har nöjligheten att fota och experimentera hur mycket som helst och se resultatet omedelbart, känner att jag utvecklas mycket snabbare, men det har fotosidan stor del av oxå.


Samma här!
 
Re: Re: Re: Ni som börjat med digitalt...

larsaz skrev:
Exakt så var det för mig också.

Jarl, om du känner att fotoglädjen inte vill infinna sig så kan en övergång till digitalt vara din grej. Det bästa vore ju om du kunde behålla din analoga & köra den paralellt, om du sedan märker att du inte använder den så kan du ju skeppa den.


Larsa

Det är väl ännu ett av skälen som lockar. Jag skulle vilja hitta tillbaka till bildtänkandet och uppräckarglädjen jag kände när jag var femton år och hade min första kamera, en svart Olympus OM-2. Både amatörer och yrkesfolk som börjat med digital fotografi verkar ha så kul rent bildmässigt.
 
Re: Re: Re: Re: Ni som börjat med digitalt...

rideg skrev:
Det är väl ännu ett av skälen som lockar. Jag skulle vilja hitta tillbaka till bildtänkandet och uppräckarglädjen jag kände när jag var femton år och hade min första kamera, en svart Olympus OM-2. Både amatörer och yrkesfolk som börjat med digital fotografi verkar ha så kul rent bildmässigt.

Jag är så glad att detta inte blivit en digital vs analog-tråd.

Jag har uppskattat fotografering med film i över 20 år men har haft långa svackor i min lust att fotografera. Svackorna kan komma nu också med den skillnaden att fotandet inte stannar helt som förrut, jag märker dock då att kvaliten kan bli lidande.

Självfallet så har även många filmfotografer fantastiskt roligt & trivs med sitt fotograferande men jag gick i förra sommarn in i väggen när jag satt med mina dior & skannade, jag fick helt enkelt inte till det!

Kylen började fyllas med oframkallad film & jag slutade i princip att fota.

Det slutade med att jag bytte bort min OM-1:utrustning samt skanner & köpte mig en D7i. Den kameran har trots sina nackdelar helt förändrat mitt fotograferande till det bättre. Samtidigt har den tyvärr ibland gjort mig mycket frustrerad med sina egenheter, man kan säga att jag har en hatkärlek till den.

Nu vill ju du sikta lite högre, på en DSLR, men likt förbaskat så antar jag att din gamla Nikon är en, i vissa avseenden, rejälare kamera än den du tänker köpa (eller?).

Jag har ägt 2 EOS-kameror samt ett otal äldre kameror av många märken, hade nån av mina gamla EOS:ar haft hälften så dåliga AF-prestanda som min nuvarande digital så hade jag nog reklamerat dem. Trots det så trivs jag med den, jag tar nackdelarna mot fördelarna pga att jag lyckas bättre med mitt fotograferande idag trots några missade bilder pga oskärpa.

Dom som trivs med film & inte har problem att motivera sig att fotografera behöver inte fundera på digitalkameror.

Larsa/som erkänner att han blivit lite lat på senare år...
 
larsaz skrev:
Jag är så glad att detta inte blivit en digital vs analog-tråd.

Jag var lite bekymrad för detta när jag startade tråden, men än så länge är den stabil.


Nu vill ju du sikta lite högre, på en DSLR, men likt förbaskat så antar jag att din gamla Nikon är en, i vissa avseenden, rejälare kamera än den du tänker köpa (eller?).

Jag vill ha en F90X i digital tappning. En sån man både kan fota med och slå i spik om det skulle behövas. D100 verkar onekligen intressant och passar min budget. Problemet är bara att "förr i världen" släpptes nya modeller med tio års mellanrum. Nu verkar dom klämma fram en ny kamera vartannat år. En modell som är signifikant bättre än föregående. Skall man hugga en D100 nu eller vänta på nästa modell? Tycker det är lite synd att det relativt tidlösa hantverk som fotografering är för tillfället har drabbats av samma jakt på prestanda som härskar bland datorer. Men jag antar att all teknisk utveckling har vissa smärtsamma moment som så småningom åter hittar en harmonisk jämvikt.
 
Re: Re: Ni som börjat med digitalt...

rideg skrev:
Jag vill ha en F90X i digital tappning. En sån man både kan fota med och slå i spik om det skulle behövas. D100 [/B]

Själv tycker jag att D100 känns genomtänkt och stabil. Den har bra upplösning och har en gedigen känsla och priset har blivit lagom nu. Tror den står sig länge och blir en klassiker.....tänker aldrig spika nåt med min förvisso. Alla har vi olika behov... ;-)
 
barret skrev:
Det bästa jag gjort under 25 år av fotande var att för några veckor sedan köpa en D100.

Den kreativitet jag upplevt dessa veckor överskrider vida det jag upplevt tidigare. Mest för att jag är otålig och inte vill vänta en vecka på en rulle som dessutom kostar närmare 200 spänn.

Avund är tydligen en av dödssynderna. Men jag känner avund. Svår sådan. Du skulle antagligen uppleva min avund som direkt stötande. Men det är samtidigt himla kul att läsa om vad jag har framför mig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.