Damocles
Aktiv medlem
Jag började litegranna med en gammal Canon FTb som första kamera, manuel, sen har det inte blivit så mycket på ett antal år för ljusmätaren inte visar korrekta värden om man inte kör med kvicksilverbatterier, men i dec nu i julas så köpte jag mig en ny kamera, liten digitalare, canon a40, och fick då upp intresset igen, så jag sålde den i början av sommaren, och hittade en E-10 begagnat, samt att jag byggde på med en begagnad Eos 33. Jag vill ändå ha en riktig slr systemkamera, inte bara en slr med icke utbytbar optik(E-10). Samt att möjligheten till film när man är ute och resar fortfarande hägrar för mig.
Men jag älskar att labba med digitalaren, beskära lite, se bilderna på en gång, testa ljussättning med blixt, sen tar man fram den analoga och tar "bilden" med när man testat färdigt.
Ingen av dom vill jag vara utan, men det var digitalarna som fick mig att börja fota igen. Just att man faktiskt får feedbacken på en gång. Samt att det är väldigt enkelt att sitta och leka med utsnitt och sånt. Sen när man sett vilka utsnitt som blir bra, då beskär man i kameran på en gång vid senare tillfälle.
Men jag gillar smattret av spegeln och den spända förväntan när man hämtar ut en rulle.
Men jag älskar att labba med digitalaren, beskära lite, se bilderna på en gång, testa ljussättning med blixt, sen tar man fram den analoga och tar "bilden" med när man testat färdigt.
Ingen av dom vill jag vara utan, men det var digitalarna som fick mig att börja fota igen. Just att man faktiskt får feedbacken på en gång. Samt att det är väldigt enkelt att sitta och leka med utsnitt och sånt. Sen när man sett vilka utsnitt som blir bra, då beskär man i kameran på en gång vid senare tillfälle.
Men jag gillar smattret av spegeln och den spända förväntan när man hämtar ut en rulle.