Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ni som börjat med digitalt...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag började litegranna med en gammal Canon FTb som första kamera, manuel, sen har det inte blivit så mycket på ett antal år för ljusmätaren inte visar korrekta värden om man inte kör med kvicksilverbatterier, men i dec nu i julas så köpte jag mig en ny kamera, liten digitalare, canon a40, och fick då upp intresset igen, så jag sålde den i början av sommaren, och hittade en E-10 begagnat, samt att jag byggde på med en begagnad Eos 33. Jag vill ändå ha en riktig slr systemkamera, inte bara en slr med icke utbytbar optik(E-10). Samt att möjligheten till film när man är ute och resar fortfarande hägrar för mig.

Men jag älskar att labba med digitalaren, beskära lite, se bilderna på en gång, testa ljussättning med blixt, sen tar man fram den analoga och tar "bilden" med när man testat färdigt.

Ingen av dom vill jag vara utan, men det var digitalarna som fick mig att börja fota igen. Just att man faktiskt får feedbacken på en gång. Samt att det är väldigt enkelt att sitta och leka med utsnitt och sånt. Sen när man sett vilka utsnitt som blir bra, då beskär man i kameran på en gång vid senare tillfälle.

Men jag gillar smattret av spegeln och den spända förväntan när man hämtar ut en rulle.
 
Jag har en Canon 10D på jobb, en G2:a hemma och två EOS 3:eek:r + en hasselbladare.

Både G2:an och 10D lekte jag mycket med i början och framför allt så gillade jag 10D i början eftersom vi fotograferar mycket i studio och inomhus, då man kan ta om fotot om man inte hade ljussatt ordentligt.

G2:an är kul att leka med, men den har visat sig ovärdelig på semestern, där man behöver lite familje bilder :)

Men i ärlighetens namn så fotar jag fortfarande mest med Hasselbladaren och mina 3:eek:r, framför allt nu när jag känner mig säkrare på ljussättningar osv.

Ska dock sälja min ena 3:a för att kunna köpa en egen 10D för att användas vid UV-foto, då man vinner mycket på att slippa ta sig upp till ytan när filmen är slut och på en 36 rulle så har man kanske 1 bra bild....

Tror det är mycket pga att jag älskar att arbeta med bilden som ett hantverk, istället för att sitta framför datorn vilket jag ändå gör varje vaken timme när jag inte är ute och fotograferar.
 
Digitalt har underlättat hos mig, jag har börjar plåta mer fågel än vad jag någonsin skulle gjort förr...
 
Digitalt stimulerar kreativitéten.

Har fotograferat analogt sedan slutet av 70-talet och digitalt knappt två år. Jag måste erkänna att jag har fått en nytändning tack vare den digitala tekniken. Har en 4 milj pixels Minolta som kan ställas in manuellt och denna inte särskilt avancerade kompakt ger utskrivna färgbilder som är bättre kvalitétsmässigt än vanliga färgbilder tagna med min analog kamera. Jag har färgbilder tagna med min digitala kamera på en utställning för närvarande och en reklamfotograf som var på vernissagen trodde inte det var sant att bilderna tagits med en 4 milj pixels kamera. Själv arbetade han med ett digitalt bakstycke på 18 miljoner pixels och han var helt klart imponerad. Den digitala tekniken har stimulerat kreativitéten hos mig när det gäller färg och möjligheten att fotografera panoraman genom att sätta samman tre efter varandra tagna bilder tycker jag är helt underbar. Jag har stor nytta av de erfarenheter och kunskaper jag jag fått under mina år som analogfotograf. Utan denna tror jag inte mina digitala bilder blivit vad dom är. Den traditionella svartvita tekniken är dock så pass säregen vad gäller film och fotopapper, kemi osv så jag tror jag fortsätter ett bra tag till med detta. Dessutom har jag möjlighet att scanna negativ och arbeta vidare i datorn om jag får lust till det.
Hälsn, Nils.
 
rideg skrev:
Ni som börjat med digitalt efter att ha fotat mycket analogt; känner ni att ni blivit bättre fotografer? Att snabbheten till att kunna se det färdiga resultatet och möjligheten att kunna "slösa på film" gett er större möjligheter att öva ert sinne för komposition, lösa besvärliga exponeringssituationer och så vidare. Eller har fotandet blivit mer slentrianmässigt? Jag skall köpa min fjärde SLR-kamera, och det lutar kraftigt åt en som kör ettor och nollor. Är därför nyfiken på andras erfarenheter.

För mig ersatte min nya kompaktkamera som var av digital modell min gamla som var av klassik typ. Fotar varken mer eller mindre än innan. De bilder jag tidigare tog med kompaktkameran eller vattentäta engångskameror tar jag nu med min mju-400 med undervattenshus.

/ Johan
 
man blir sugen?

Det verkar onekligen intressant, det här med digitalt fotande. Kommer det en DSLR som klarar f8 (till 10D-pris) så innfinner sig ju fantastiska möjligheter till härliga telebilder med min befintliga utrustning. (tänker på brännvidsförlängningen) Kanske blir det en coolpix och en ny tubkikare istället, vi får se!)
P.S trevlig tråd utan massa tjafs
 
Men sälj inte din vanliga "filmkamera"

Skulle dock ge tipset att behålla din "filmkamera" om du har råd. För hur det än ligger till så har den sina fördelar. Har också hört flera digitalfotografer berätta att de börjar fotograferar mer med sin vanliga kamera efter de köpt en digital. Kanke en reaktion av att inspirationen ökar i det stora hela.

Personligen ser jag inte de två kameratyperna som några konkurrenter, snarare som komplement. Kamerorna har olika fördelar och passar i olika sammanhang.

/Joakim
 
Re: Re: Ni som börjat med digitalt...

Kim10D skrev:
Digitalkameran var anledningen till att jag började fotografera igen, det blev åter roligt att fotografera..jag har blivit en klart mycket bättre fotograf nu när jag har nöjligheten att fota och experimentera hur mycket som helst och se resultatet omedelbart, känner att jag utvecklas mycket snabbare

Precis samma här. Efter en liten paus i aktivt fotograferande på film då diabilds-skåpet började bli överfyllt skaffade jag en G3 och det var en verklig kick. Kostar inget att experimentera, man ser ofta genast vad som blir helt fel och kan ta om och så har man full kontroll på redigering av sina färgbilder på PC:n efteråt - tidigare fick man nöja sig med det som kom från labbet (har inte tillgång till mörkrum). Jag har kvar min "filmkamera" och kommer säkert nu och då att använda den också. Men mest blir det nog digitalt i fortsättningen.

Bamce
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.